PGB houders beroep op zorg in de nachtelijke uren?
Auteur | Bericht |
---|---|
Mark |
Geplaatst: woensdag 14 April 2010 11:58
Worden de kosten per uur duurder als een PGB houder zorg vraagt in de nachtelijke uren? :) |
Pim |
Geplaatst: woensdag 14 April 2010 14:45
Beste Mark, Het ligt er volledig aan wat u afspreekt, of u in loondienst bent of als ondernemer de zorg levert. Als u in loondienst bent is het wel gebruikelijk om bij nachtelijke uren een hogere vergoeding te geven. Mede afhankelijk van wat voor werk het betreft. Slaapdienst wordt in CAO's slechts vergoed tussen 23:00 en 7:00 uur als 1 uur werk. Nachtdiensten worden meestal tussen de 150 en 200% vergoed, afhankelijk van tijdstip en welke dag in de week (zaterdag en zondag meestal de hogere tarieven). Het kan ook zijn dat de start (voor 23:00 uur) een lagere vergoeding geeft. Aangezien voor particulieren geen CAO geldig is, kunt u zelf de vergoeding voor loondienst uit onderhandelen. Als mensen zorg afnemen van bijvoorbeeld een thuiszorg organisatie, grote instelling of een bureau dan geld daar altijd de betreffende CAO. Als ondernemer kunt u zelf bepalen wat de gehanteerde tarieven zijn en kan het zijn dat u kiest voor een vast tarief, of een tarief wat hoger is bij meer inzet naast een laag vast tarief voor een slaapdienst. Of u kunt zelf een andere constructie bedenken waar u zich prettig bij voelt. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Mark |
Geplaatst: donderdag 15 April 2010 13:24
Beste Pim, Hartelijk dank voor uw reactie hier kan ik verder mee :D MVG Mark |
Annet |
Geplaatst: zondag 18 April 2010 22:49
Beste Pim, Slaapdienst wordt volgens de CAO tussen 23.00 uur en 7.00 vergoed als één extra uur? Ik vind dat nogal weinig. Ik heb jaren in loondienst gewerkt in een instituut en heb daar vele slaapdiensten gedraaid, Je krijgt overal 4 uur extra voor een slaapdienst van 8 uur. Als je meer dan 2 uur achtereen (of iets in die richting) niet kon slapen omdat de cliënt je nodig had werd de hele dienst vergoed als nachtdienst. Ik heb zelf een tarievenlijst/alg. voorwaarden voor cliënten waarbij het kan voorkomen dat ik daar ook blijf slapen. Zo weet de cliënt meteen waar hij/zij aan toe is en hoeft dit niet besproken te worden in acute situaties. In de alg. voorwaarden staat bijv. dat ik in een aparte kamer slaap. Als je, zoals ik, als zzp 'er werkt kun je de tarievenlijst zo op maat maken. De zwaarte voor jou bepaalt het tarief. Dat kan voor iedereen verschillend liggen. Kun je slecht tegen slaapdiensten dan hanteer je een hoog tarief. Kun je er goed tegen, dan hanteer je een laag tarief. M.vr.gr. Annet |
Pim |
Geplaatst: zondag 18 April 2010 23:44
Beste Annet, Het is terecht dat u dit voorbehoud maakt met betrekking tot de slaapdienst. Ik had dit even moeten nakijken. In de tijd dat ik nog in loondienst werkte voor een uitzendbureau kreeg ik vaak slechts 1 uur vergoed van de 8 uur die ik aanwezig was. In de GGZ is dat op dit moment 2 uur van de 8, bij de CAO gehandicaptenzorg is dat inderdaad 4 uur van de 8 en ook bij de CAO Jeugdzorg is het 50% van de aanwezige uren. CAO GGZ http://www.ggznederland.nl/cao/index_cao.html Specifiek over slaapdiensten http://www.ggznederland.nl/index.php?p=423003&year=2010 CAO Gehandicaptenzorg http://www.mijnvakbond.nl/Sectorinformatie-Gehandicaptenzorg-CAO Sectie 7.1 gaat daar over slaapdiensten. CAO Jeugdzorg http://www.abvakabofnv.nl/cao%27s/Alle-Cao%27s/jeugdzorg/ Sectie 29.2 gaat over de vergoeding van slaapdiensten Desondanks is het nog steeds wat u zelf afspreekt met de klant wat geldig is. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk