1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

pgb zelf inhuren + UWW/ZW mag dat tegelijktijd?

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 19 April 2010 21:33
Mijn zoon is 6 jaar oud en hij heeft PDD-NOS. Ik kan niet werken omdat hij moet met de lunch naar huis en hij moet na de school opgehaald worden. Het is advies van de school dat hij niet zo lang op de school mag blijven van wegen overgevoeligheid (zijn hoof word snel vol!). Ik ziet inmiddels sinds december in de UWW in de ziektewet omdat ik kan nu niet gaan werken. Mijn zon heeft constant begeleiding nodig en ik kan hem niet aan iemand anders laten. Niemand wil alleen met hem zijn, ook kan hij niet zich goed gedragen als hij buiten onze huis spelt. Ik wil dan de pgb voor mijn zoon zelf inhuren, als compensatie voor de feit dat ik kan niet gaan werken. De loon dat ik krijg van de UWW is 60% van mijn vorige salaris. Ik kan niet overdag veel doen als ik ben de hele dag bezig om afspraken met hulpverleners en met alles voor mijn zoon te regelen. Kan dat...zelf inhuren en tegelijktijd UWW/ZW salaris ontvangen?
Pim Geplaatst: dinsdag 20 April 2010 23:36
Geachte heer/ mevrouw (Waikiki),

Het is zeker mogelijk om uzelf in te huren via het PGB. Wel zult u moeten zorgen voor goede contracten, duidelijke afspraken en zult u het een en ander voor de PGB goed moeten verantwoorden. Dus duidelijk alle uren noteren.

Wat betreft uw uitkering zult u daarover contact moeten opnemen met het UWV. Het is belangrijk dat u dit doorgeeft en daarmee kan het zijn dat u gekort word op uw uitkering. De exacte regelgeving daaromtrent is mij niet bekend.
U kunt echter wel vrijwillig gebruik maken van verzekeringen voor werknemers van het UWV. U valt namelijk bij dienstverband met uw zoon (klinkt misschien wat raar, maar in de praktijk werkt het zo wel) onder de regeling dienstverlening aan huis. Meer hierover zou u kunnen nalezen op de website van het ministerie van Sociale Zaken:
http://home.szw.nl/index.cfm?rubriek_id=391818&hoofdmenu_item_id=13826&set_id=2973

Let wel, dit zijn regels voor mensen die in loondienst zijn. De loondienst constructie is in uw geval meer een papieren constructie. U mag wel gebruik maken van de optie om u te verzekeren, dat hoeft niet. Ook mag u gebruik maken van de dienstverlening van de Sociale VerzekeringsBank ( http://www.svb.nl ) om de verloning correct af te handelen. Dat is in veel gemeenten althans de mogelijkheid en voor u gratis.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 22 April 2010 14:50
Beste Pim

Ik heb zojuist een afwijzing gehad van het UWV om mijzelf daar vrijwillig te verzekeren, er was geen sprake van een gezagsverhouding met in dit geval mijn dochter. Heeft u dit vaker gehoord en klopt dit wel?

vriendelijke groet

Chrissy
Pim Geplaatst: vrijdag 23 April 2010 00:00
Beste Chrissy,

Het is en blijft een punt waar het UWV moeite mee heeft. Werken middels de regeling dienstverlening aan huis.
Ik zou als u aangesloten bent bij belangenvereniging Per Saldo daar navraag doen, of aankloppen bij het juridisch loket of de rechtswinkel bij u in de buurt om na te gaan hoe u dit kan verantwoorden dat er wel degelijk sprake is van een werknemersrelatie (hoewel in bijzondere vorm).
Vooral bij Per Saldo hebben ze vaker met dit bijltje gehakt, en waarschijnlijk de nodige expertise opgebouwd. Per Saldo is te vinden via http://www.pgb.nl
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Anne Geplaatst: dinsdag 04 Mei 2010 17:47
Reactie op wat Chrissy schreef:

Als je voor je eigen kind werkt via het PGB dan is er nooit sprake van een gezagsverhouding en kun je dus niet in loondienst zijn. Om die reden sluit je dan ook een "overeenkomst van opdracht" af. Je kunt dan niet VERPLICHT verzekerd zijn voor de werknemersverzekeringen, maar wel VRIJWILLIG! Ik begrijp uit wat je schrijft dat je ook voor die vrijwillige verzekering door het UWV bent afgewezen en als dat zo is, dan is dat misschien niet juist! Die vrijwillige verzekering is er juist voor mensen die niet verplicht verzekerd kunnen zijn voor de werknemersverzekering, omdat ze niet in loondienst werken. Het werken voor je eigen kind (of partner) staat dan een beetje gelijk aan het werken als freelancer of ZZP'er en die kunnen zich ook gewoon vrijwillig verzekeren via het UWV, MITS je voordien (tot maximaal 4 weken geleden) ergens in loondienst werkte of een ziektewet of AOW/WIA uitkering had.
Er zijn wel situaties waarbij je niet in aanmerking kan komen voor de vrijwillige verzekering van het UWV, dat is als je hiervoor niet werkte, dus geen inkomsten had of een bijstandsuitkering (WWB) ontving. Ik zelf viel bijvoorbeeld buiten deze regeling, omdat ik vanuit een bijstandsuitkering voor mijn eigen zoon ben gaan werken. Ik ben dus niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid, ziekte en werkloosheid en kan dus als één van deze zaken zich voordoet of op een houtje gaan bijten of weer terug de bijstand in. Helaas! (en ik kan mij vanwege eigen chronische ziekte/handicap ook nergens partikulier verzekeren voor bovenstaande zaken, voordat iemand dat wil gaan roepen).
Kijk dus even goed op welke gronden het is afgewezen en of je voldoet aan wat ik hierboven heb uitgelegd, als dat het geval is zou ik als ik jou was bezwaar aantekenen tegen de afwijzing.
Geplaatst: donderdag 03 Juni 2010 13:26
Hi Waikiki,

Ik heb net eerder deze week kontakt gezocht met UWV Telefoon (0900-9294) omdat ik met precies dezelfde vraag liep als jij: wordt pgb aangemerkt als inkomen en kan ik dus teruggevorderd worden op mijn WAO-toelage. Dit was zeker niet zo.

Ziektewet en WAO zijn voorbeelden van werknemersverzekeringen en behoren derhalve niet tot de sociale uitkeringen. De ziektewet wordt uitgevoerd door het UWV, derhalve niet door de Gemeentelijke Sociale Dienst. Ik heb uiteraard niet geinformeerd naar de situatie in geval van een bijstandsuitkering, maar Pgb zou in jouw geval dus niet voor rekening van je ziektetoelage behoren te komen.

Nu ik UWV Telefoon toch aan de lijn had, meteen maar een andere vraag gesteld. Mijn vrouw is namelijk zo 'slim' geweest om te gaan meedoen met de Postcode Loterij. Dus, ik zit hier al een tijdje te shaken van 'ja, allemaal goed, maar wat nu als wij een ton winnen'. Dus ook dit even nagevraagd en vernomen dat zelfs een gewonnen geldprijs niet voor rekening zou komen van je toelage, want het wordt door UWV niet aangemerkt als inkomen, het zou worden beschouwd als eigen vermogen (leve mijn vrouw!).

Hope this helps, maar bel vooral zelf nog even met bovenstaand telefoonnummer.

Mid

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.