probleem???
Auteur | Bericht |
---|---|
Dani |
Geplaatst: donderdag 22 April 2010 10:19
Ik werk freelance op do.avond bij een mevrouw als AWBZ begeleider. Ik vind dit een drukke avond (koopavond), en ik heb een dringende reden om haar te vragen om een andere avond te kiezen en naar de vrijdag over te gaan. Zij houdt mij aan de donderdag met geen ander argument dan dat ze het zo gewend is. Ik doe veel voor deze mevrouw, ook doordeweeks, wat ik niet doorbereken... Mag zij nu rekening houden met mijn wens of ben ik verplicht om op haar verzoek in te gaan en verlies ik haar anders? Dan geloof ik dat ik bij deze client ga opzeggen maar hoe gaat dat dan in zijn werk?? Zij heeft wel een PGB budget gekregen voor begeleiding, heeft wel begeleiding nodig. En toch wil ik dat dagdeel wijzigen voor een ander. Wat zelfs ook voordelen voor haar heeft omdat er meer ruimte is dan... maar dat kan zij niet zien en wil zij ook niet zien, het is een mevrouw die niet van veranderingen houdt behalve als ze van haar afkomstig zijn... :( waar ik mij ook steeds aan aanpas... |
Monique |
Geplaatst: donderdag 22 April 2010 11:58
Als eerste ben je niets verplicht. Wanneer jij liever niet op de donderdagavond werkt, is dat jou keuze. Ik zou een rustig moment uitzoeken om met deze mevrouw even rond de tafel te gaan zitten. Dan zou ik dit nog een keer rustig voorleggen en de voor en de nadelen benoemen. Misschien is het voor haar dan duidelijker waarom jij liever op vrijdag werkt. Als deze mevrouw dan nog steeds de begeleiding op donderdag wilt, ligt de keuze bij jou. Wil jij zeker weten niet meer op de donderdagavond werken? (zo ja, dan moet je je contract beindigen en kan mevrouw een andere hulp zoeken). Succes ermee!! |
Pim |
Geplaatst: donderdag 22 April 2010 23:44
Beste Dani (Zorg55), Als ik uw verhaal doorlees dan komt bij mij het gevoel naar boven van een hulpverleenster die te weinig professionele distantie behoud, die zich meer dan wenselijk is bezig houdt met de sores van deze cliënt. U werkt een aantal uren betaald voor deze cliënt en een aantal uren onbetaald. Dat is een scheve situatie welke u echt dient recht te zetten. Laat ik duidelijk zijn: er is geen twijfel over uw goede bedoelingen. U moet echter wel uw eigen grenzen in de gaten houden en ook de grenzen van de cliënt. Dat is meer dan alleen kijken tot hoever uw zorg prettig is en aansluit bij de behoefte. Dat is ook aangeven als iets door een cliënt zelf gedaan moet worden en gedaan kan worden (niet afhankelijk maken), en wanneer iets wel en niet kan (duidelijk afbakenen en daarmee helderheid scheppen). Daarnaast geeft u aan dat u graag een andere tijd wil omdat het u gunstiger uitkomt. Dan is het in overleg treden met de cliënt inderdaad goed, maar als de cliënt er niet mee akkoord gaat dan rest u maar twee opties: of niet veranderen of contract beëindigen. Uit uw verhaal proef ik dat u eigenlijk neigt naar het laatste. Dat iemand een PGB heeft en zorg nodig heeft doet daar niets aan af. U zult daar ook een zekere zakelijkheid in moeten zien op te bouwen. Uit uw verhaal proef ik dat u dat erg moeilijk vind. Toch is het wijs om hierin helder op een rijtje te hebben staan wat het u kost als u het nalaat, en wat u ermee wint als u het wel doet. Hopelijk kunt u hier wat mee. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Annet |
Geplaatst: maandag 26 April 2010 15:06
Ik ben het helemaal met Pim eens. Je bent professioneel zorgverlener en een afhankelijke relatie zorgvrager-zorgverlener is voor beide niet goed. Het schept niet-reeële verwachtingen. M.vr.groet, Annet |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk