1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

vakantie

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 22 April 2010 13:35
wie kan mij iets zeggen over een mondelinge afspraak.ik heb een huish.hulp bij haar aanstelling wilde ze perse tussen kerst en oud en nw. vrij .Ik heb haar dat toegezegd (is niet prettig voor mij ,maar een goede hulp is ook wat waard) onder voorwaarde dat ze dan die andere weken opneemt als ik vakantie heb. dit heeft ze mondeling toegezegd,in bij zijn van nog een persoon.
Ze weigert nu vakantie op te nemen als ik met vakantie ga. ze wil die 1,33 dag opnemen op een nog niet nader te benoemen datum. volgens mij zijn mondelinge afspraken rechts geldig. Hoe ga ik dit oplossen.? Mijn andere hulpen hebben dus wel vakantie als ik weg ben.
Pim Geplaatst: donderdag 22 April 2010 23:54
Beste Suzanna,

Het is inderdaad zo dat een mondelinge afspraak ook rechtsgeldig is. Het zogenaamde herenakkoord.
Probleem is wel dat u het aannemelijk moet maken en moet kunnen aantonen.
Het lijkt mij overigens heel normaal dat als een werkgever met vakantie is dat het personeel dat automatisch ook is (als een winkel gesloten is bijvoorbeeld, of tijdens de bouwvakantie, personeel heeft daar echt geen keuze in en zal vakantie-uren moeten gebruiken). Dat is geen keuze, dat is wat een werkgever beslist. De vakantie uren worden per slot van rekening wel doorbetaald.

Het is in dit geval vervelend voor uw hulp, maar u bent de werkgever en heeft ruim van te voren aangekondigd dan weg te zijn (neem ik aan) waardoor dit inderdaad als vakantie-uren word aangemerkt voor uw personeel.
Als u dit mondeling heeft afgesproken is dat feitelijk een extra benadrukking. Het is wel de gewone gang van zaken.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.