1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB voor mijn vader

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 27 April 2010 13:40
Hallo,
Mijn vader krijgt sinds 1 jaar Pgb van CIZ en van de gemeente totaal 6 uur,de zorg krijgt hij van een thuiszorgbureau.Er was inmiddels herindicatie aangevraagd,vandaag hebben wij de beslissing van CIZ ontvangen dat het wel toegestaan is voor 1 jaar,ik en mijn vader hebben overlegd,dat ik de de zorg ga overnemen van de zorgaanbieder,waarover wij niet tevreden zijn,dus ik wil me zelf opgeven als zorgaanbider voor mijn vader,van de forum heb ik wel begrepen dat het wel mogelijk is,wat ik wil weten is,dat ik niet bij mijn vader inwonend ben,ik woon op me zelf dus,zou ik dan toch recht hebben om Pgb me zelf laten uitbetalen en welke contract moet ik ervoor gebruiken,wat zijn de procedures die ik moet volgen?hoe kan ik administratieve verplichtingen zoals belastingafdrachten en verzekeringen regelen?kan ik dat zelf doen?en hoe?mijn excuses dat ik zoveel vragen op jullie afgefuurd heb!
Alvast bedankt voor de reacties
Joyce Geplaatst: dinsdag 27 April 2010 21:59
Je kunt jezelf laten betalen uit het PGB. Mocht je een uitkering hebben, komt deze (gedeeltelijk) te vervallen. Als je als zzp'er (zelfstandige zonder personeel) aan de slag gaan moet je jezelf inschrijven bij de kamer van koophandel en een btw nummer aanvragen. Dat houdt wel in dat je minimaal 3 opdrachtgevers moet hebben. Dus buiten je vader nog 2 mensen aan wie je zorg verleent. Ik kan je niet informeren hoe het anders werkt omdat ik daar niet voldoende van op de hoogte ben. Hopelijk heb je hier iets aan.
Pim Geplaatst: dinsdag 27 April 2010 22:01
Beste 'Vassago',

Vind u het goed als ik uw vragen stap voor stap ga doornemen? Dat maakt het wat makkelijker.
:arrow: ...ik wil me zelf opgeven als zorgaanbider voor mijn vader,van de forum heb ik wel begrepen dat het wel mogelijk is
:!: Ja, het is goed mogelijk om zelf als zorgverlener te gaan werken bij eigen familie. Dat heet normaal gesproken mantelzorg en gebeurd heel vaak onbetaald. Betaald mag dat ook vanuit het PGB.

:arrow: ... wat ik wil weten is,dat ik niet bij mijn vader inwonend ben,ik woon op me zelf dus,zou ik dan toch recht hebben om Pgb me zelf laten uitbetalen
:!: Het is feitelijk hetzelfde als het buurmeisje op de hoek, de jongen van de andere kant van het dorp, die vrouw van uit een andere plaats. Ja, dat mag.

:arrow: ... welke contract moet ik ervoor gebruiken?
:!: Op de website van de Sociale Verzekeringsbank ( http://www.svb.nl ) staat een heel handige manier neergezet om het helemaal netjes te regelen. Er staat daar een wegwijzer die u verwijst naar het juiste contract. Let wel: ze zijn gratis maar erg algemeen. Als u dingen duidelijk wilt omschrijven is dat altijd wijs om te doen. Het is een kapstok om uw eigen situatie goed neer te zetten. Lees het dus rustig door, laat het op u inwerken en vraag anderen raad die er verstand van hebben. U hoeft overigens niet alles tot in detail te regelen.

:arrow: wat zijn de procedures die ik moet volgen?
:!: Als ik aanneem dat u in loondienst gaat werken voor uw vader dan is het verstandig eerst in gesprek te gaan wat u samen een redelijk uurloon vind.
U zorgt dan dat u in gesprek gaat met de Sociale VerzekeringsBank zodat zij de verloning netjes en correct regelen. Daarbij is het belangrijk dat u duidelijk aangeeft of dit uw enige werkgever is, of dat er meerdere zijn. Ook dat u duidelijk aangeeft of zij wel of geen loonheffingskorting moeten inhouden. U stelt samen een contract op waarin u duidelijk aangeeft wat uw uurloon is, hoeveel vakantiedagen u krijgt en hiervan hou zowel u als uw vader een versie. Een kopie stuurt u op naar de Sociale Verzekeringsbank.

:arrow: hoe kan ik administratieve verplichtingen zoals belastingafdrachten en verzekeringen regelen?
:!: Maandelijks zorgt u dat u de uren die u heeft gewerkt via de e-mail doorgeeft aan uw vader, welke deze getekend doorstuurt naar de SVB. De SVB zorgt dan dat deze worden uitbetaald, daarvan verzorgen ze meteen ook de afdrachten.
Uw vader verzorgt netjes de verantwoording naar het zorgkantoor van het PGB, u geeft bij de belastingaangifte netjes aan wat u heeft verdiend, en alles is geregeld.

Omdat u werkt via de regeling dienstverlening aan huis is het zo dat u uzelf vrijwillig kan verzekeren voor de standaard werknemersverzekeringen. U heeft bovendien recht op 6 weken doorbetaling bij ziekte en doorbetaling van uw vakantie (mits voldoende opgebouwde uren of een compensatie ervan later).
Lees meer over de regeling dienstverlening aan huis op http://home.szw.nl/index.cfm?rubriek_id=391818&hoofdmenu_item_id=13826&set_id=2973

:arrow: ...kan ik dat zelf doen? en hoe?
:!: Net zoals u ieder jaar de belastingaangifte doet zal ook door middel van het jaaroverzicht die de SVB opmaakt u ook dit jaar de aangifte kunnen doen. Heel eenvoudig via internet of middels een papieren aangifte.
Hopelijk is zo het een en ander voor u verduidelijkt.

Mag ik u hiernaast nog wel enkele tips meegeven?
Probeert u in het vervolg meer gebruik te maken van leestekens, spaties en witregels. Dat maakt het lezen makkelijker. Bovendien heeft de browser FireFox een ingebouwde spellingscontrole. U kunt deze instellen op Nederlands en zo eventuele fouten makkelijk opsporen en verbeteren.
Downloaden kunt u deze vanaf deze website: http://www.mozilla-europe.org/nl/firefox/
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Stichting Alphatrots Geplaatst: dinsdag 18 Mei 2010 10:31
Het hoeft allemaal niet zo moeilijk. Je kunt gewoon als alphahulp voor je vader gaan werken. Dat valt onder de 'regeling dienstverlening aan huis'. Dan worden er geen premies afgedragen. Je inkomsten geef je aan het einde van het jaar op als inkomsten uit overige werkzaamheden. Wil het risico van arbeidsongeschiktheid verzekerd hebben informeer dan eens naar een goed alternatief voor de belachelijk dure en zeer slechte vrijwillige verzekering van het UWV.

Berend Raap
Stichting Alphatrots

Stichting Alphatrots is de enige landelijke belangenbehartiger voor alphahulpen en hun cliënten.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.