1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

begeleiding groep en jezelf inhuren

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 29 April 2010 00:05
Ik heb begeleiding groep klasse 6 incl. vervoer ter ontlasting gezin.
Mag ik mij dan alsnog tot de begeleiding groep eindelijk eens rond komt, mezelf voor 100 % inhuren ? dus gaat over een aantal maanden tot een klein jaar wachttijd. Geen idee nog hoe lang het duurt voor indicatie rond is.
En zo nee stel ik doe 80 % en die 20 % wil ik als extra bij een ander inkopen d.m.v. begeleiding kind en daarnaast huishoudelijke hulp (kom om in de troep) mag dit ook ?
Pim Geplaatst: donderdag 29 April 2010 09:04
Beste 'Woepie',

Begeleiding is een van de vijf onderdelen die betaald kunnen worden door middel van het PGB. Het PGB geeft bovendien bestedingsvrijheid en daarmee krijgt u dus de ruimte om het PGB in te mogen zetten voor begeleiding individueel, begeleiding in groepsvorm, verzorging, kort verblijf en (alleen als het op de indicatie staat) verpleging op een manier zoals u dat uitkomt. Uitgezonderd verpleging mag u het ook gebruiken voor een van de gebieden ook al staat het niet vermeld op de indicatie. U mag het volledig voor een van de gebieden inzetten, maar ook zelf een indeling maken naar eigen inzicht.
U hoeft bovendien ook niet het budget op te maken, het is ook niet verplicht het te gebruiken.

Dus ja, u mag het PGB inzetten voor begeleiding individueel.

Daarnaast is het ook toegestaan om uzelf als zijnde in loondienst van uw kind te benoemen en zodanig loon uit te keren. Hiermee mag u legaal inkomen dat u anders had kunnen verdienen bij een reguliere werkgever compenseren. Dit is de meest plezierige manier om te werken wat betreft regelgeving.

Wat u dus beschrijft is goed mogelijk. U mag uzelf als zorgverlener inzetten voor uw kind. Zorg voor een goede administratie van de uren, verzorg ook een duidelijk contract (deze zijn gratis te downloaden bij de Sociale Verzekerings Bank ( http://www.svb.nl )) en laat eventueel als u dat wilt de SVB ook uw verloning regelen. Zij zorgen namelijk dan ook voor de correcte verwerking van de afdrachten. Het is aan te raden het PGB op een aparte rekening te laten storten om zo alles overzichtelijk en duidelijk te houden. Dat is niet verplicht en is aan u zelf.

Hopelijk kunt u hier wat mee.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Gast Geplaatst: vrijdag 30 April 2010 15:26
Ik betwijfel of dit antwoord correct is. Het pgb is kennelijk geindiceerd TER ONTLASTING VAN GEZIN. Normaal gesproken kun je zeker jezelf inhuren, maar dan ontlast je dus niet je gezin.
Pim Geplaatst: zaterdag 01 Mei 2010 20:51
Beste Ingrid,

Het PGB is sowieso ter ontlasting van een gezin. Bedoeld om of professionele hulp in te schakelen, mensen uit de buurt een vergoeding te kunnen geven of het verlies aan inkomsten te kunnen compenseren (of een combinatie van deze).

Dat 'Woepie' kiest voor een optie waarbij hij/ zij eerst zichzelf uitbetaald (en daardoor een soort van thuis werkt) en daarna gebruik gaat maken van professionele hulp is dan ook heel goed mogelijk.

Het kan ook een ontlasting zijn voor een gezin als de zorgen over het inkomen weggenomen worden. Maar begeleiding klasse 6 is fors te noemen en daarmee kan ik wel aanraden dat 'Woepie' deels professionele hulp inschakelt, vooral vanwege meer kennis die hij/ zij daarbij kan opdoen.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.