1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

vakantie

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 02 Mei 2010 09:01
volgende probleem; mijn huishhulp.heeft met Kerst 2 weken aaneengesloten vakantie ,de 2 andere moet ze opnemen als ik zelf weg ben, Dit weigert ze , bovendien wil ze niet werken als ik weg ben! en ook nog eens doorbetaald krijgen als ze niet komt. Als ze niet komt dan hoef ik haar toch niet uit te betalen ,ze heeft een vast maand salaris incl vakantie geld.ik wil haar ontslag geven want dit is een onwerkbare situatie ,wat zijn mijn plichten tegenover haar? en wat zijn mijn rechten?
Elly Geplaatst: vrijdag 07 Mei 2010 13:48
indien u lid bent van Per Saldo zou ik deze vraag daar voorleggen aan een juridisch adviseur.

Om dit soort toestanden te voorkomen raad ik zorgvragers aan om in een arbeidsovereenkomst niet een vast maandsalaris af te spreken maar een contract op oproep af te sluiten, met een salaris waarbij vakantiegeld en vakantieuren zijn inbegrepen. Men kan dan mondeling wel overeen komen een vaste dag en tijd per week te komen. Op deze manier hoeven alleen de daadwerkelijk gewerkte uren betaald te worden. De zorgverlener heeft indien er, -vanwege vakantie van zowel zorgvrager al zorgverlener-, niet gewerkt wordt dan geen inkomen. Dat is het ondernemingsrisico, en men kan dat van tevoren berekenen en evt. geld opzij zetten. Iedere 'zelfstandige' moet dat tenslotte zo doen.
In geval van ziekte van de zorgverlener kan evt. wel doorbetaald worden indien er al dagen afgesproken zijn. Als er gedurende langere tijd een vast 'werkschema' blijkt te zijn accepteerd het SVB de ziekmelding op die 'vaste dagen'.
Heleen Geplaatst: dinsdag 11 Mei 2010 12:31
De huishoudelijke hulp komt gewoon op voor haar rechten.
Lianne Geplaatst: dinsdag 11 Mei 2010 21:34
Dit is volgens mij afhankelijk hoe jullie in de overeenkomst de vakantie uren hebben geregeld. Normaal gesproken bouwt een hulpverlener vakantie uren op, die zij dus kan opnemen in de vakantie, waardoor ze dan wel uitbetaald wordt.
Pim Geplaatst: woensdag 12 Mei 2010 08:54
Het lijkt mij dat de situatie besproken is in een vorige onderwerp dat gestart werd door dezelfde vraagstelster. Namelijk https://www.nationalehulpgids.nl/forum/viewtopic.php?t=1292

Als hier echter word gesteld dat de hulp opkomt voor haar rechten heeft u niet goed gelezen wat de vraagstelling is.

Suzanna, de vraagstelster, heeft een week zelf vakantie en maakt daar geen gebruik van huishoudelijke hulp. Zij is een vast dienstverband aangegaan met een vast aantal uren per week met deze huishoudelijke hulp. Daarbij werkt de hulp niet tijdens de vakantie die Suzanna neemt en neemt daar verplicht vakantie op (weigert ook te werken zoals aangegeven word). Want het inhalen van de uren op een later tijdstip is niet van toepassing hier. Het gebeurt vaker in andere sectoren dat werknemers verplicht worden om vakantie op te nemen als het bedrijf waar zij werken gesloten is. (Denk aan bijvoorbeeld de bouwvak)

Aangezien het hier gaat om een vast dienstverband zal de werknemer zich moeten schikken. Als daar geen akkoord te vinden is dan zal Suzanna moeten overgaan tot het vinden van een andere werkneemster als het een onoverkomelijk probleem gaat vormen.

Uiteraard is het zo dat een werknemer doorbetaald word bij vakantie als dit zo is afgesproken in het contract. Dat is echter niet hier de vraagstelling.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: woensdag 12 Mei 2010 21:20
Hoe werkt dit dan bij een contract op vaste dagen
waarvan ik NIET ingeroosterd ben qua eigen werk ?
De PGB OB hulpverleenster hoeft dan niet te komen
maar kan OOK niets ruilen qua bv. wel op woensdagen
komen..
Volgens haar kan zij dan beter freelance contractr aangaan
maar dan hoger uurloon ?
Ze krijgt nu al 30 euro per uur (2,5 uur werk plus
reiskosten incl. berekend is 3 uur gedeclareerd..)
Heleen Geplaatst: donderdag 13 Mei 2010 12:12
Bij deze vraagstelling wist ik niet dat dit al eerder aan de orde is gekomen en dat er reeds een mondelinge afspraak was. Inderdaad moet men zich aan een mondelinge afspraak houden!
Als er echter geen afspraak over gemaakt is ligt het anders. Een vergelijking met een sector zoals de bouw is niet terecht. Daarbij is vakantie lang van te voren bekend.
Budgethouders kunnen echter in principe heel vaak of heel lang vakantie nemen. Hun werknemer zou dan steeds zonder inkomsten zitten. Hij kan ook niet voor korte tijd een ander vervangend dienstverband aangaan.
Een hulp is niet verplicht om te werken als er niemand thuis is.
Pim Geplaatst: vrijdag 14 Mei 2010 11:55
Beste Xantippe,

Uw vraagstelling is mij niet duidelijk. Heeft u het over het perspectief van de hulpverleenster of van de zorgvrager?
Kunt u uw vraag dan ook verduidelijken voor mij?

Beste Heleen,

Als een zorgvrager vaak of lang op vakantie is dan is het zaak daar onderling afspraken over te maken in het contract. Ik neem aan dat Suzanne, de vraagstelster van dit onderwerp, omdat ze het hier bespreekt dat ook ruim van te voren aangeeft naar haar hulp en dat ze de vakantie-uren gewoon doorbetaald. De situatie is in die zin wel degelijk vergelijkbaar.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Heleen Geplaatst: vrijdag 14 Mei 2010 20:57
Esvede1(jij noemt haar Suzanne?), de vraagstelster geeft juist aan dat ze niet van plan is om door te betalen. :D

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.