1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

belasting

Auteur Bericht
Anita Geplaatst: zaterdag 08 Mei 2010 23:52
Hallo,
Ik ben sinds 1-2 aan het freelancen fulltime gemiddeld E3500 per maand.
Wat kan ik verwachten wat ik aan de belastingdienst moet betalen.
Graag hoor ik van jullie.

MVG Anita
Geplaatst: zondag 09 Mei 2010 14:16
Reken op 42% minus belastingkortingen.
Die zijn afhankelijk van het antwoord op de vraag of je dit jaar aan alle fiscale vereisten voor een freelancer voldoet.
De belangrijkste zijn: Het aantal uren, dat je in een jaar werkt en het aantal opdrachtgevers. Haal je die niet dan heb je geen ondernemersvrijstellingen en gaan ze er met terugwerkende kracht vanuit, dat je in loondienst was.
Stel je hiervan ter dege op de hoogte bij de belastingdienst en de kamer van koophandel.

Overigens: In je advertentie bied je verpleegkundige zorg aan, terwijl uit je opgegeven opleidingen niet blijkt, dat je een BIG geregistreerd verpleegkundige bent. Dit mag niet!
Taco Geplaatst: zondag 09 Mei 2010 22:50
Anita: wat je aan de belastingdienst betaalt hangt af van van je aftrekposten. Maar deze vraag kwam recent nog langs: zoeken dus!

Gwehkamp:
Controleer en begrijp eerst eens wat je tegen iemand roept, voordat je roept. De wet BIG bevat, zelfs voor een ongediplomeerde beroepsbeoefenaar in de Individuele Gezondheidszorg, de 'bevoegdheidsregeling'. Deze werkt zo, dat je door een arts als bekwaam wordt aangemerkt om een 'voorbehouden handeling' uit te voeren. Dus nu niet beweren dat mevrouw geen verpleegtechnische handelingen mag uitvoeren.

Zo heb ik, via een fiat van een huisarts, darmspoeling uitgevoerd bij een persoon met Spina Bifida, geen enkel probleem.
Geplaatst: dinsdag 11 Mei 2010 10:52
Verpleegkundige is een beschermde titel. Die mag je alleen voeren als je de overeenkomstige diploma's hebt.
Als je onder verantwoordelijiheid van een verpleegkundige of een arts werkt is die verantwoordelijk voor wat je doet. Die moet zich ervan overuigen, dat je de benodigde vaardigheid hebt.
Voor je beroepsaansprakelijkheid is deze kwestie ook van belang.
Petra Geplaatst: dinsdag 11 Mei 2010 12:56
Hallo Gwehkamp, toch wil ik even reageren op uw uitspraak dat verzorgende
IG volgens u geen verpleegtechnische handelingen mogen uitvoeren?
Als verzorgende IG ben je mijn inziens voor een aantal voorbehouden handelingen zoals catheteriseren, maagsonde in brengen, subcutaan/intramusculair injecteren etc etc gewoon bevoegd, mits je dit bijhoud met bekwaamheidsscholingen.
Geplaatst: woensdag 12 Mei 2010 16:53
Mijn steling is alleen, dat verpleegkundige een beschermd beroep is en dat je je alleen als zodanig mag aanrpijzen als je daarvoor je diploma's hebt.
Dat anderen ook verpleegkundige handelen kunnen verrichten doet daar niets aan af. Zij kunnen zich aanbieden als ziekenverzorgende en/of voor persoonlijke verzorging.
Anita Geplaatst: woensdag 12 Mei 2010 19:27
Ik stelde alleen een vraag over de belasting!
Om even in te gaan op je feedback verpleging valt in het huidige zzp systeem in de differentiaties die er zijn ook onder de verzorgende ig die veel voorbehouden handelingen uitvoeren.
Hier geld ook voor bekwaam is bevoegd ik kom uit de complexe verpleeghuiszorg en had voor verschillende handelingen autorisaties.
Verpleging wil niet zeggen verpleegkundige en die titel gebruik ik niet.
Dus graag goed lezen bedankt andere collega die dit even perfect uitlegde.
Als een arts mij bekwaam acht mag ik die handeling uitvoeren .
Let hierbij wel op mijn eigen grenzen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.