Bevoegd is bekwaam? Een ethische zaak.
Auteur | Bericht |
---|---|
Annet |
Geplaatst: donderdag 13 Mei 2010 15:50
Ik ben me kapot geschrokken toen ik deze week naar het programma "Kassa" keek. Daarin werd verteld dat zelfs preventie-assistenten gaatjes mogen vullen en zelfs kanaalbehandelingen mogen uitvoeren, als de tandarts maar akkoord gaat en in het gebouw is. Je reinste horror. De wet doet daar weinig aan. Ook mogen BIG-geregistreerden (bevoegden) dus alle handelingen uitvoeren, al hebben ze jaren bepaalde handelingen niet verricht. Waar gaan we heen met de zorg? Om in het kwaliteitsregister te komen moet je gewoon veel cursussen/workshops volgen. Je wordt niet getoetst of je de stof kent en het kost veel geld. Zo kom je aan accredatiepunten die je nodig hebt voor dit kwaliteitsregister. Als je zelf veel vakliteratuur bijhoudt, veel leest e.d. doet er niet toe, dat telt niet mee. Natuurlijk snap ik wel dat dat niet te controleren is, maar punten verdienen voor het kwaliteitsregister, daar is ook geen toets aan verbonden, zelfs niet bij een vereniging zoals V&VN. Zo zegt het mij ook niet veel of je ingeschreven staat bij het kwaliteitsregister. Ik ben z-verpleegkundige en heb dus een BIG-registratie. Maar ik zou het niet in mijn hoofd halen om handelingen te verrichten die ik lang niet heb gedaan. Ik zou het eerst een aantal willen oefenen onder begeleiding. Zodat ik weer bekwaam wordt. Dit wilde ik graag even kwijt. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die er zo over denken. Annet Hoofd Hart Handen |
Geplaatst: donderdag 13 Mei 2010 20:40
Dat noem ik echte deskundigheid: Weet wat je weet en ken je beperkingen. Hoe meer je weet, hoe meer je je ervan bewust bent wat je niet weet! |
|
Marizjenne |
Geplaatst: donderdag 13 Mei 2010 22:56
Ik ben het helemaal met je eens!!!! Ik zou ook nooit handelingen verrichten waar ik wel bevoegd voor ben maar niet bekwaam. De meeste zorgverleners gaan hier wel eerlijk mee om. Immers duurt eerlijkheid het langst. Groetjes Marizjenne :roll: |
Judith |
Geplaatst: donderdag 20 Mei 2010 22:25
hoi hoi ik ben Z-verpleegkundige zonder big registratie. Ik wil ook geen handelingen verrichten die te lang geleden zijn. Ik heb in het werken met andere z verpleegkundigen gemerkt dat er regelmatig sprake is van minder kennis en vaaredigheden, ook al mogen deze wel verricht worden. In de praktijk is het soms lastig omdat de term verpleegkundige verwachtingen wekt. maar wat ben ik, met alle kennis, ervaring, maar zonder die registratie? |
Annet |
Geplaatst: donderdag 20 Mei 2010 22:55
Dank voor jullie reacties tot zover . Isis-zorg: je schrijft dat je z-verpleegkundige bent, maar er staat een kruisje bij de diploma's. Maar zonder diploma ben je toch geen z-verpleegkundige? En zonder BIG-registratie mag je je toch ook geen z-verpleegkundige noemen? Ik ben het wel met je eens dat je als z-verpleegkundige soms (afhankelijk welke afdeling je werkt) weinig verpleegtechnische handelingen verricht. Het programma over tandartsen was trouwens niet op "kassa" maar op "Radar". Ik had me vergist. |
Judith |
Geplaatst: dinsdag 08 Juni 2010 15:04
Hoi Annet, Bedankt dat je me op het niet-aangevinkte vakje wees.Ik heb wel mijn diploma behaald. dit was niet correct ingevuld en heb dat inmiddels gewijzigd. Z-verpleegkundige blijf je, na navraag gewoon, ook zonder BIG. Ik heb ook gewoon de bijscholingen gevolgd die me aangeboden werden binnen de instellingen. Het zou ook te gek zijn als je diploma ineens verdwenen was. Het is wel belangrijk dit te melden bij solicitatie en indiensttreding. Ook tijdens mijn werk voor instellingen was ik, en zijn andere collega's met mij, gewoon in dienst in dienst als Z-verpleegkundige, ook zonder big. Het scheelt uiteraard wel in je inkomen, maar de ervaringsjaren tellen gewoon mee. Groetjes. |
Pim |
Geplaatst: dinsdag 08 Juni 2010 19:08
Beste Judith, De term verpleegkundige is een beschermde titel welke vereist dat u een registratie heeft. Het is uitdrukkelijk zo dat u zich daarvoor moet registeren bij de BIG registratie. Als u een geldig diploma heeft kunt u zich registreren. Dat kost eenmalig 80 euro. Daar zitten wel eisen aan vast voor uren die u moet maken per 5 jaar. Eenmaal geregistreerd heeft u ook te maken met tuchtrecht. Als zelfstandige zou u dit moeten aanspreken omdat u daarmee kunt aantonen naar klanten dat u kwaliteit serieus neemt. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: zondag 19 September 2010 13:44
hoi, ik denk dat het er aan ligt waar je werkt of je ook bekwaam bent als je bevoegd bent. het is namelijk zo dat op het moment dat je je diploma krijgt bevoegd bent. maar als je handeling langer dan een bepaalde tijd niet hebt gedaan, ben je niet meer bekwaam. bij zorginstellingen zoals een bejaardenhuis in lelystad moeten de medewerkers dan ook allemaal om de zoveel tijd een bekwaamheids test doen. kunnen de medewerkers het niet meer, verliezen ze over deze handeling de bekwaamheid en worden ze op cursus gestuurd. let er dus gewoon goed op dat de instelling een kwaliteits cetrificaat zoals HKZ. of vraag er desnoods naar. officieel is bevoegd dus anders dan bekwaam! dit wil niet zeggend at iemand die iets een jaar niet gedaan heeft, dit niet meer kan! ik hoop dat jullie hiermee enigszins gerustgesteld zijn of iets meer info hebben. groeten |
|
HZC Weert Comfortzorg |
Geplaatst: maandag 25 Oktober 2010 10:24
ik denk dat iedereen die een geldig diploma heeft gehaald in de zorg en dus bevoegd is niet automatisch bekwaam is. bekwaamheid leer je door regelmatig handelingen uit te voeren, en ik denk dat als je als gediplomeerd verpleegkundige of verzorgende jezelf niet meer bekwaam acht of nog niet genoeg bekwaam voelt om handelingen zelfstandig uit te voeren dat je dit dan ook niet doet. want wie gaat zichzelf in de nesten werken wat grote gevolgen kan hebben voor de client/patient. Ik vind dat je eerlijk tegenover jezelf moet zijn en voor de client/patient en weet waar je grenzen liggen wat je nog uitvoert en wat je niet meer uitvoert als je niet meer bekwaam in handelingen bent. dit onderscheid ons gediplomeerde van beunnazerij, want ik kan het niet bevatten dat iedereen die zorg wil geven zomaar zorg mag geven want bij kvk word nog niet eens gevraagd naar een diploma, je kan zo starten met een thuiszorg. |
Karin |
Geplaatst: donderdag 04 November 2010 12:16
Ik heb een beetje met verbazing deze berichten gelezen. Dit omdat ik al geruime tijd budgethouder ben en met grote regelmaat juist tegen zzpers en freelancers aanloop die wel big geregistreerd zijn maar absoluut niet naar mijn idee op de juiste manier hier mee omgaan. Ik heb al verschiilende mensen hier gehad die voor bepaalde verpleegtechnische handelingen die ze nooit hadden uitgevoerd, ervan uit gingen omdat ze juist big geregistreerd waren, dat ze de handelingen gewoon konden en mochten uitvoeren. Op het moment dat ik dan aangeef dat je hier wel degelijk eerst een scholing voor moet volgen voordat je een desbetreffende handeling mag verrichten, loop ik nogal eens tegen onbegrip hiervoor op. Te vaak gaan mensen er dus van uit, dat ze als ze eenmaal een bigregistratie hebben dat ze dan gevrijwaard zijn voor welke scholing dan ook. Het is echt niet zo dat mij dit 1maal is voorgekomen, dit gebeurt met grote regelmaat. Zonder dat ik de goede zzpers en freelancers voor het hoofd wil stoten, het komt juist met regelmaat bij mij voor bij Z-verpleegkundige die mij benaderen..Nogmaals ik wil niemand voor het hoofd stoten maar in de praktijk zijn er dus behoorlijk veel zzpers/freelancers die absoluut niet op de juiste manier met hun bigregistratie omgaan. Karin |
Pim |
Geplaatst: donderdag 04 November 2010 14:38
Beste Karin, Het is zeer terecht wat u opmerkt. De PGB zorgvoorziening is op dit moment zo onbeperkt opengesteld dat er veel mensen zijn die denken die zorg 'ook wel te kunnen geven'. De Inspectie van de Gezondheid Zorg (IGZ) is er in 2008 ook achter gekomen en controleert zeer beperkt op dit moment al ondernemingen die nieuw gestart zijn en met medewerkers werken. Helaas is hun capaciteit te beperkt dat ze alle ondernemers aan controle kunnen onderwerpen. De resultaten die zij lieten zien in een rapport over 2008 en 2009 waren schokkend te noemen. Een deel van de ondernemingen waren ondermaats wat betreft kwaliteitsborging en -controle. Dat gaat slechts over ondernemers. Mensen in loondienst zullen nauwelijks ooit gecontroleerd worden. Er liggen hier helaas veel open gaten in de controle mechanismen en ik ben er van overtuigd dat dit de zorg niet ten goede komt. Helaas is het niet in mijn macht of mogelijkheden hier wat aan te veranderen. Ik zelf doe mijn best om wel kwaliteitsborging en -controle te hanteren voor mijn dienstverlening. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Gast |
Geplaatst: donderdag 04 November 2010 14:53
Hallo Pim. Als eerste bedankt voor deze reactie. Fijn om te weten dat iemand anders het ook een keer met mij eens is wat dit betreft. Wat ik al schreef, regelmatig wordt het mij niet in dank afgenomen op het moment dat ik mensen attent maak op het feit dat je niet zomeer bepaalde verpleegtechnische handelingen mag en kan verrichten. Wat mij ook vaak verbaasd is dat ze soms deze handelingen al wel een poos uitvoeren bij een andere client en niet eens op de hoogte zijn vaak, van het feit dat ze zelfs strafbaar zijn mocht het mis gaan tijdens het uitvoeren van een desbetreffend handeling. Nu ben ik als pgb houder behoorlijk op de hoogte van alle regelgevingen die hier mee te maken hebben, maar ik weet dat veel pgb houders of mensen die zorg afnemen op welke manier dan ook, dit niet zijn. Je bent dan dus echt wat ze zeggen, aan de goden overgelverd. Het vreemde aan dit geheel vindt ik wel, dat het zorgkantoor van mij verwacht dat ik kwalitatief geschoold personeel inhuur met mijn pgb, maar wat dit volgens hun dan weer inhoud daar wordt niets over gezegd. Binnenkort krijg ik een zogenaamd onderzoek vanuit het zorgkantoor waar dit soort dingen en onderwerpen aan bod komen dus ik ben erg benieuwd hoe hier op gereageerd wordt. Ik ben zelf door hun benaderd of ik hier aan mee wil werken. Het gaat dus niet om hoe ik mijn budget besteed heb, maar echt over hoe ik vind dat het zorgkantoor functioneert voor mij als budgethouder. Ik hoop deze onderwerpen die ik nu net mailde en ook van mijn voorgaande mail, te kunnen voorleggen aan hun en dan ben ik reuze benieuwd naar hun antwoord hier op. Vr groet Karin |
Annet |
Geplaatst: donderdag 04 November 2010 21:51
Dag Karin, Heel goed dat je dit gaat aankaarten bij het zorgkantoor. Ik ben benieuwd of ze er wat mee doen. Hou je ons op de hoogte? Wat jij hebt meegemaakt verbaast me niet. Daarom heb ik dit onderwerp ook aangekaart. Want ik vindt het schandalig dat hetgeen jij ook aangeeft allemaal maar ongestraft kan. De regeltjes die er gemaakt worden om BIG-geregistreerd te blijven stellen ook niet veel voor. Zo moet je punten halen d.m.v. het volgen van cursussen e.d. (die dan weer niet getoetst worden) om in het kwaliteitsregister te worden opgenomen. Het kost een hoop geld maar zegt niets over de kwaliteit van je werk dat je aflevert. Ik ben benieuwd of het zorgkantoor er iets mee doet maar verwacht er eerlijk gezegd niet veel van. Hou je me op de hoogte? N.b. Als ik "gast" aanklik kom je op mijn advertentie. Dat hebben ze niet goed gedaan. Groet, Annet Hoofd hart handen |
ABC Care |
Geplaatst: zaterdag 08 Januari 2011 18:27
Niet iedereen is deskundig. Bevoegd bekent dus niet altijd bekwaam. Heb je ooit in je opleiding geleerd te injecteren dan betekent dit nog niet dat je bekwaam bent. B.v wanneer je dit langere tijd niet gedaan hebt. Een BIG registratie geeft hier dus geen enkel uitsluitsel over. Mocht het fout gaan, dan moet de vpk aan het tuchtcollege uitleggen dat hij/zij niet alleen bevoegd is maar ook bekwaam is in injecteren. De titel verpleegkundige is al heel lang beschermd. ook voor het BIG bestond |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk