1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

starten logeeropvang aan huis

Auteur Bericht
Ieneke Geplaatst: maandag 24 Mei 2010 22:29
Ik vraag mij af of je als particulier logeeropvang aan huis mag opstarten en welke normen daarvoor gelden.
Kan en mag je in je eigen huis meerdere kinderen in een weekend opvangen. Zijn er bijvoorbeeld ook normen voor het aantal kinderen dat je opvangt en moet je hier toestemming voor hebben van de gemeente?
Ieneke Geplaatst: woensdag 26 Mei 2010 10:33
heel graag zou ik willen weten welke rol een gemeente speelt in het particulier opvangen van logeer kinderen. Zou iemand die hier verstand van heeft willen reageren? Of weet iemand waar ik het antwoord kan vinden?
Alvast bedankt.
Pim Geplaatst: woensdag 26 Mei 2010 11:45
Beste Ieneke,

Het lijkt mij dat een ondernemer die een logeeropvang start zich eerst in de materie verdiept, marktonderzoek doet (is er behoefte, zijn er andere aanbieders, wat rekenen deze, wat zijn de regels en procedures, welke specifieke doelgroep wil ik bedienen) en daarmee een ondernemingsplan schrijft alvorens te starten.

:?: Ik vraag mij af of je als particulier logeeropvang aan huis mag opstarten.
:!: Ja, dat mag

:?: Ik vraag mij af ... welke normen daarvoor gelden.
:!: Helaas is er niet zo veel geregeld op dit gebied. U kunt wel de nodige informatie vinden op http://www.zorgboeren.nl/ en op http://www.landbouwzorg.nl

Welke vergunningen nodig zijn voor logeeropvang op een boerderij is mij niet bekend.
Het lijkt mij echter zeer wijs om u te beperken tot de doelgroep waar van u zelf overtuigend voldoende kennis in huis heeft. Bedenk daarbij dat kinderen welke een PGB hebben om zorg in te kunnen kopen tegenwoordig behoren tot de categorie middel tot grote behoefte aan zorg. Dat kan zijn in zowel begeleiding als in verzorging. Het is dus verstandig u te bekwamen in het omgaan met bepaalde ziektebeelden/ handicaps en ook kennis op te doen van omgaan met agressie en ongewenst gedrag. Het lijkt mij ook zeer aan te raden om uw aanname/ intake gesprekken zo in te richten dat u voldoende informatie heeft hoe om te gaan met het gedrag van het kind en eventuele momenten dat het uit de band springt.
Het is niet gemakkelijk om zo even uit de losse pols wat tips te geven. Erg afhankelijk van de doelgroep waar u zich op richt zijn er specifieke trainingen en cursussen te vinden.

:?: Kan en mag je in je eigen huis meerdere kinderen in een weekend opvangen
:!: Ja, dat mag en kan dus ook. De Inspectie van de GezondheidsZorg (IGZ) heeft zich dit jaar ten doel gesteld om zorg initiatieven die opvang bieden extra te gaan controleren. Desondanks zijn er niet veel regels voor particulieren die dit willen opzetten.

:?: Zijn er bijvoorbeeld ook normen voor het aantal kinderen dat je opvangt en moet je hier toestemming voor hebben van de gemeente?
:!: Er zijn geen specifieke normen op dit moment (althans bij mij bekend). Het is desondanks wel af te raden om veel kinderen op te vangen als u daarvoor de kennis en kunde niet in huis hebt danwel met een of twee begeleiders bent. U zult bij uw gemeente moeten navragen of er nog vergunningen nodig zijn voor deze opvang mogelijk te maken.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Matthijs Geplaatst: donderdag 27 Mei 2010 00:29
Er is een groot gebrek aan normen en regelgeving wat dat betreft. Iedereen mag maar begeleiding en logeeropvang aanbieden, er is geen enkele eis aan verbonden. Buiten dat dit de markt verpest voor mensen die wel de kennis, kunde en praktische zaken hebben is het voor budgethouders volkomen ondoorzichtig en (dus) amper te beoordelen of iemand betrouwbaar is.

Wat mij betreft zou er toch een soort certificering moeten zijn (een sterk versimpelde versie van de HKZ) voordat je jezelf mag aanbieden als zorgverlener. De BamW is daarin wat mij betreft weer te hoog gegrepen, maar heeft ook een ander doel. Toch is dat het enige bestaande keurmerk dat je als zorgverlener in de sociaal agogische sector kan hebben.
Ieneke Geplaatst: donderdag 27 Mei 2010 16:38
Bedankt voor jullie reacties.
Het is inderdaad heel bijzonder dat iedereen, naar het lijkt, een bordje logeerhuis aan zijn gevel kan spijkeren.
Pim om even op jou te reageren. Het marktonderzoek ed is al achter de rug. Ik draai al vanaf januari met veel voldoening en plezier.
Mijn vraag was puur een zakelijke.

Met groet,
Ieneke

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.