1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Vakantie-uren

Auteur Bericht
Martine Geplaatst: donderdag 27 Mei 2010 19:47
Hallo,

ik ben bij meerdere gezinnen werkzaam vanuit het PGB - begeleiding.
Ik gebruik daarvoor de standaardcontracten van de SVB, d.w.z. zorgovereenkomst met een freelancer.
Ik werk bij ieder gezin een vast aantal uren in de week op een vaste dag, dit is ook zo vastgelegd in de overeenkomst.
Nu heeft iedereen recht op vrije dagen, dus ik ook. In de modelovereen-komsten van de SVB is het zo dat 8 % vakantiegeld bij je uurtarief zit inbegrepen. Maar hoe zit het met de opbouw van vakantie-uren? voor 13 gewerkte uren, 1 uur vakantie / 7,69 %? In de standaard zorgovereenkomst staat daar niets over. Ik krijg nu niks betaald als ik vakantie opneem.
Daarnaast vraag ik me af wat de plichten zijn van de budgethouder wanneer deze zelf op vakantie gaan? moeten zij dan doorbetalen als we een vaste dag in de week hebben vastgelegd? volgens bovengenoemd contract van de SVB?
Ik heb geen algemene voorwaarden bijgevoegd bij bovengenoemd contract en ben dus gebonden aan dit contract van de SVB. Op de site van de SVB lees ik dat een budgethouder door dient te betalen als ze zelf op vakantie gaan, en als ik op vakantie ga dan enkel als mijn uurtarief exclusief vakantie-uren is (wat ik dus niet weet of dat zo is?).
Werkt er iemand met hetzelfde contract van de SVB 'zorgovereenkomst met een freelancer'? en kan iemand mij hierin opheldering geven?

Nu werkt het zo, wat ik niet werk, krijg ik niet betaald, niet bij ziekte, niet bij afzeggen langer dan 24 uur van tevoren, niet bij vakantie en niet bij vakantie van de budgethouder. Ik vraag me af of, met name dit laatste, in strijd is met onze huidige overeenkomst?
En/ of dat ik het voor mezelf voor de toekomst beter moet regelen in bijvoorbeeld Algemene Voorwaarden?
En hoe doen anderen dit? Hoe leggen jullie vakantie, van jezelf maar ook van de budgethouder vast in een overeenkomst? Wat als een budgethouder aankondigt 6 weken op vakantie te gaan? (Hoe vang je zoiets op?)
Wat hanteren jullie als afzegtermijn voor lopende afspraken?
Of moet je als freelancer echt alles doorberekenen in je uurtarief?

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties!

Martine
Geplaatst: donderdag 27 Mei 2010 21:38
Je schrijft het zelf al je hebt een freelance overeenkomst. Dat is dus GEEN arbeidsovereenkomst. Je hebt dus GEEN recht op doorbetaling bij vakantie en ziekte. Dat zou je in je uurtarief moeten verdisconteren. Een freelance overeenkomst staat gelijk aan werken als zelfstandige/ ZZP'er. Als je wel doorbetaling wilt bij ziekte en uitbetaling van vakantieuren dan zou je een arbeidsovereenkomst moeten afsluiten.
Judith Geplaatst: maandag 07 Juni 2010 09:58
ik zit met precies hetzelfde verhaal!
ik heb ook gelezen op de site van svb dat je zelf recht hebt op 2 weken vakantie, maar dat de budgethouder behoort door te betalen als deze besluit op vakantie te gaan. Dat dit verder helemaal nergens in het contract van de freelancer ter sprake komt vind ik dan vreemd, met als gevolg dat je het allemaal achteraf aan moet kaarten, wat best lastig is blijkt nu.
Uiteindelijk zal het er wel op neer komen dat je met elkaar duidelijke afspraken maakt en je dat vast kan leggen op papier.
Judith Geplaatst: maandag 07 Juni 2010 09:59
ik hoop op een reactie van meneer Pim, die weet vaak van dingen
Geplaatst: maandag 07 Juni 2010 11:24
Als ZZPer moet je in het contract afspreken wat wel en wat niet betaald moet worden. Spreek je bijv. voor langere tijd op vaste tijden af, dan hoort daarbij een afspraak over annulering, bijv. dat er doorbetaald moet worden als mensen niet komen als zij zelf met vakantie gaan.
Als daarover niets is afgesproken dan hoeft er alleen betaald te worden voor werkelijk afgenomen diensten.
De overhead, waaronder annuleringsrisico behoort dan in je tarief verdisconteerd te zijn.
Gezien je CV raad ik je aan in je contract en declaratie de indruk te vermijden, dat het hier om behandeling gaat.
Behandeling is namelijk wel een indicatie in de vorm van ZIN, maar mag uit een PGB niet betaald worden.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.