algemene info gevraagd voor stagiaire
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: woensdag 02 Juni 2010 10:41
Hallo allemaal, alvast bedankt voor het lezen en eventueel reageren van/op mijn bericht. Ik ben Linda, en loop momenteel stage bij iemand die een klein bedrijfje aan huis heeft. Ze is een hobbyfokker van knaagdieren en houdt zich daarnaast nog bezig met het ontwerpen en bouwen van op maat gemaakte knaagdier-verblijven. Ik ben voor mijn stagebegeleider op zoek naar wat algemene informatie over het starten van dagbesteding aan huis, voor mensen met een beperking. Hierbij denken we momenteel aan bv. ASS en burn-out. Mijn vragen tot nu toe: - ik heb gelezen dat je, om dagbesteding via PGB te bieden, geen enkele kwalificaties, certificaten, keurmerken of wat dan ook nodig hebt. Maw, iedereen kan dagbesteding aan huis bieden. Klopt dit? - wanneer iemand via PGB bij mijn stagebegeleider dagbesteding zou willen inkopen, kan dit dan zomaar, of moet mijn stagebegeleider dan eerst aangesloten worden bij het één of ander? - moeten er eerst contracten worden opgesteld, voordat er via PGB betaald kan worden? Graag ontvang ik wat informatie. Alvast bedankt!! |
|
Geplaatst: woensdag 02 Juni 2010 10:54
- ik heb gelezen dat je, om dagbesteding via PGB te bieden, geen enkele kwalificaties, certificaten, keurmerken of wat dan ook nodig hebt. Maw, iedereen kan dagbesteding aan huis bieden. Klopt dit? Ja, de hulpvrager beoordeelt zelf of de hulp aan zijn/haar eisen voldoet. - wanneer iemand via PGB bij mijn stagebegeleider dagbesteding zou willen inkopen, kan dit dan zomaar, of moet mijn stagebegeleider dan eerst aangesloten worden bij het één of ander? Neen, dat hoeft niet. - moeten er eerst contracten worden opgesteld, voordat er via PGB betaald kan worden? Ja, Zie de site van de SVB. |
|
Geplaatst: woensdag 02 Juni 2010 11:05
bedankt voor je reactie. ik kom er echter niet helemaal uit wat ik op de site van de svb zou moeten vinden? |
|
Geplaatst: woensdag 02 Juni 2010 11:09
Nog een vraag. Er wordt hierboven gezegd dat de hulpbieder zich nergens hoeft aan te melden voordat hij/zij dagbesteding via PGB kan gaan bieden. Betekent dit dat iedereen met een PGB zomaar iedereen 'in dienst' kan nemen? Ik heb ergens iets gelezen over dat je aangemeld moet zijn bij zorgverzekeraars, maar dat is dus bij PGB niet zo? |
|
Pim |
Geplaatst: woensdag 02 Juni 2010 12:11
Beste Linda, Leuk dat u dit werk doet voor uw opdrachtgever! Het is inderdaad goed dat u de zoekfunctie gebruikt hebt op dit forum, er staat namelijk al het nodige over geschreven. Dagbesteding verzorgen mag inderdaad iedereen (hoewel niet iedereen even geschikt is ervoor om deze specifieke doelgroep te bedienen, en er al heel veel vraag is om te komen met een methode om kwaliteit meetbaar te maken, deze is er echter nog niet of in ieder geval nog niet voldoende uitgekristalliseerd) Een methode om kwaliteit meetbaar te maken is er wel voor instellingen die werken middels zorg in natura. Dit staat echter niet open voor ondernemers. Zoals hierboven aangegeven, je mag als ondernemer veel in PGB land. Daarbij kun je zelf de contracten maken. Dat is verstandig. Bij de Sociale VerzekeringsBank ( SVB; http://www.svb.nl ) hebben ze voorbeeld contracten die gratis zijn te downloaden. Ook bij ZZP-Nederland (overkoepelende organisatie voor kleine zelfstandige ondernemers) zijn voorbeeld contracten te verkrijgen. Met betrekking tot uw vraag over aangemeld zijn bij verzekeraars: Het is op dit moment zo dat zorgkantoren, deel uitmakend van verzekeraars (maar wel apart functionerend) de gelden uitbetalen direct aan de budgethouders. Zij willen hiervoor wel uiteindelijk weer een verantwoording hebben in de vorm van facturen en een betalingsbewijs. Waarschijnlijk gaat deze constructie in de toekomst veranderen aangezien er een meerderheid lijkt te komen van politieke partijen die het anders willen. Zaak dus voor uw opdrachtgever om de facturen wel op tijd te versturen. Zelf zou ik als ondernemer niet gaan werken zonder dat de contracten getekend zijn. Het is een stukje rechtszekerheid die nodig is om problemen te voorkomen. Anders kunnen mensen beweren dat ze niets hebben afgesproken met betrekking tot de dienstverlening en dat ze niet willen betalen, zonder dat u daar hard bewijs van hebt van het tegendeel. Verder zou ik aanraden aan uw opdrachtgever om goed te kijken naar de verzekeringen aangezien de aansprakelijkheidsverzekering zeker aangepast zal moeten worden als er mensen op de locatie komen met handicaps en de nodige risico's. Ook moet uw opdrachtgever alert zijn op de presentatie en vooral oog hebben voor veiligheid en risico's op en rond de locatie van de dagbesteding. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: woensdag 02 Juni 2010 13:23
Hallo Pim, heel erg bedankt voor het uitgebreide en heldere antwoord. Ik heb de site van de SVB bekeken en een contract gedownload, ik denk dat mijn stagebegeleider in dit geval als freelancer zou worden aangemerkt. Ik heb hier nog wel een vraag over: In het contract moet er worden gekozen tussen betaling via AWBZ en WMO. Waar hangt dit vanaf? Puur van het budget wat de zorgvrager heeft, of heeft dit ook met de geboden diensten te maken? Ik ga mij er nog eens in verdiepen en wie weet kom ik dan met nog wel weer nieuwe vragen. Bedankt voor zo ver! Linda. |
|
Pim |
Geplaatst: woensdag 02 Juni 2010 19:05
Beste Linda, AWBZ is via bijvoorbeeld PGB (Persoons Gebonden Budget) of Zorg in Natura (kan alleen door instellingen worden geleverd, er gelden veel strikte voorwaarden en het toelatingstraject is erg lang). Dit word aan zorgvragers uitbetaald via het zorgkantoor als het om PGB gaat, en direct aan de zorginstelling als het om Zorg in Natura (ZiN) gaat. De WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) regelt het huishoudelijk werk (op dit moment althans) via de gemeente. Een freelancer is de vaak gebruikte term voor zelfstandig ondernemer zonder personeel. Eigenlijk niet geheel van toepassing (stagiaires vallen ook onder de noemer personeel) maar dat maakt niet zo gek veel uit in dit geval. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: vrijdag 04 Juni 2010 12:09
Aha, dan zou het dus onder de AWBZ vallen, want het gaat niet om huishoudelijk werk. Bedankt! Ik ga er vanuit dat mijn stagebeleider het dagbestedings-deel van het bedrijf in eerste instantie zelf zal gaan doen, zonder stagiaires. Dus dan valt ze onder de freelancers. Erg bedankt voor de uitleg. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk