1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

starten als zelfstandige

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 13 Oktober 2006 17:40
Moet je je als zelfstandig zorgverlener, in laten schrijven bij de kamer van koophandel?
Vraag je een VAR aan vóórdat je bij de eerste cliënt begint, of pas als je je eerste contract hebt afgesloten?
Is het nodig om een speciale aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten als je begint als zelfstandig zorgverlener? (dus naast je gewone wa-verzekering)
Veel vragen maar misschien heeft iemand er ervaring mee.
Nelleke Geplaatst: vrijdag 13 Oktober 2006 20:13
Het heeft geen zin om een VAR aan te vragen als je nog helemaal geen cliënten hebt... Een VAR moet ieder jaar opnieuw aangevraagd worden, en wanneer jij niet voldoet aan de voorwaarden om als ondernemer gezien te worden voor de belastingdienst krijg je wel een VAR, maar daar staat gewoon op dat jouw inkomsten gezien worden als inkomen uit overige arbeid en niet als winst uit onderneming. En dat je op moet passen dat je niet in verkapte loondienst bent. Daar hebben jouw klanten niets aan, want je bent dan geen echte freelancer en ze moeten jou in loondienst nemen zodra je meer dan 2 dagen bij ze over de vloer komt.
(by the way: volgend jaar wordt de tweedagenregeling ws verruimd naar een driedagenregeling, dat is allang door de kamer goedgekeurd maar wanneer dat in de praktijk nu eens gehanteerd kan worden... zucht)
Geplaatst: zondag 15 Oktober 2006 21:56
naar mijn beperkte inzicht, hoef je niet zoveel problemen te hebben met de 2 of 3 dagen regeling. Je hebt 2 soorten medewerker: de persoon die er van moet rondkomen en die graag pensioen wil opbouwen en verzekerd wil zijn ook ziekenfonds. En daarnaast een deel mensen die gewoon uit betrokkenheid of voor een klein financieel voordeeltje een paar uurtje wil werken. Deze categorie heeft meer aan wat meer inkomsten en minder premie betalingen. (is vaak mee verzekerd met partner)Je kan op 2 dagen 16 uur in toaal schrijven, dus verdeeld over 2 dagen per dag 8 uur komt dan op het gewenste bedrag. stel deze 16 uur levert 16x 30 euro= 480 euro. als dat bedrag voldoende is kan je op een declarieformulieren aangeven: 16 uren in 2 dagen van 30 euro maar ook 32x 15 euro verdeeld over 4 dagen of 8 uren van 60 euro.
Wat is het verschil? behalve dat je zo in de gewenste premie situatie komt? je wil juist graag betalen ook de voordelen van de premies of juist binnen de 2 dagen regeling en dan vrij van betaling en waarschijnlijk daardoor meer netto/hogere uitbetaling. zo kan het toch gewoon?
Roel Geplaatst: vrijdag 20 Oktober 2006 16:51
Volgens mij zijn er dus nog steeds geen antwoorden gegeven op de vragen:

Je hoeft je niet in te schrijven bij de KvK
Je moet wel een VAR aanvragen, bemiddelingburo's weigeren je namelijk in te schrijven zonder een VAR

En je moet inderdaad een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven afsluiten, want je WA die je naar ik aanneem als privepersoon hebt dekt geen bedrijfsmatige schades
Logeren met je PGB Geplaatst: woensdag 06 December 2006 13:50
ik ga per 1-1-2007 werken als freelance verpleegkundige,ik moet mij hiervoor wel laten inschrijven bij de kamer van koophandel.
Ik zit nu wel met het probleem wanneer ik mijn VAR moet aanvragen Deze aanvraag duurt nl 5 tot 8 weken ongeveer en mijn opdrachtgevers eisen dat ik een VAR heb. Dus mij lijkt het beste om deze nu al aan te vragen hebben jullie hier ervaring mee en wat zouden jullie doen?

alvast bedankt Sabine
Nelleke Geplaatst: woensdag 06 December 2006 17:06
Ja hoor, gewoon aanvragen. Meestal duurt het trouwens geen 8 weken, ik heb die van mij vaak al na een week of 4 al binnen. Het gaat om je verwachting van werkzaamheden voor 2007, dus dat kun je nu al mooi verzinnen en invullen!

Een inschrijving in de KvK kan soms handig zijn, maar is voor verpleegkundigen niet verplicht.

Groetjes,

Nelleke
Logeren met je PGB Geplaatst: donderdag 07 December 2006 23:18
Dank jewel voor je snelle reactie, ik heb hem ondertussen al aangvraagd,

groetjes sabine daniels
Roel Geplaatst: vrijdag 08 December 2006 13:00
Sabine,

Ik weet niet wie jou wijsgemaakt heeft dat je je in moet schrijven bij de kamer van koophandel, maar dit is pertinent niet waar!!

Kost alleen maar geld, en je hebt er niets aan
Jose Geplaatst: zaterdag 09 December 2006 10:05
Hallo Roel,

Ik ben niet ingeschreven in Kvk maar als is een bedrijfswa wil afsluiten kan dat niet omdat ik niet ingeschreven sta in Kvk. Hoe kom ik dan aan deze verzekering.

groetjes José
Logeren met je PGB Geplaatst: maandag 11 December 2006 11:01
Hoi Roel,

Ik heb dit vernomen op de startersdag van kvk in eindhoven, daar heb ik toen iemand gesproken van kvk. Ik ging er vanuit dat deze informatie klopte. mag je toch aannemen? Ondrtussen heb ik al contact met de kvk opgenomen en inderdaad ben ik niet verplicht om met te laten inschrijven.

sabine
Taco Geplaatst: dinsdag 12 December 2006 19:10
Een inschrijving bij de KVK is voor ons inderdaad niet verplicht, maar geeft, als je je als ondernemer wilt laten gelden bij de belastingdienst, wel het voordeel dat je ook als ondernemer gezien wordt. In dat geval kost het niet veel, maar levert het wel veel op.
Nelleke Geplaatst: dinsdag 12 December 2006 19:16
Wanneer je ingeschreven bent bij de KvK, maar je voldoet verder niet aan de eisen voor ondernemerschap. (winst maken, meerdere klanten hebben, ondernemersrisico lopen etc) dan ben je toch geen ondernemer.

Maar je kan wel weer een Makro-pas aanvragen! :D
Geplaatst: woensdag 20 December 2006 00:14
Ha die Roel en anderen,

Je kan je inschrijven bij de KvK, maar dit hoeft niet. het is wel makkelijk. Overigens is het inschrijven van Verpleegkundigen gratis (wij vallen namelijk onder de vrije beroepen). je betaalt 1-malig 4 euro zoveel om een uittreksel te krijgen van niet-inschrijfplichtig.

Groetjes,
Dennis
Logeren met je PGB Geplaatst: donderdag 21 December 2006 15:19
Hoi Taco,

ik heb gisteren een gesprek gehad bij de kvk omdat ik toch meer duidelijkheid wilde hebben op de vraag wel of niet inschrijven. Ook jouw argument heb ik voorgelegd of je dan wel als ondernemer wordt gezien. Hier zijn afspraken over gemaakt met de belastingdienst. Wanneer je een vrij beroep uitoefent moet het niet uitmaken of je wel of geen kvk nummer hebt.

groetjes sabine
Logeren met je PGB Geplaatst: donderdag 21 December 2006 15:21
Hoi roel,
Inschrijven bij de kvk blijkt niet goedkoper te zijn kost toch rond de 40 euro.
En vraagje: wat zijn dan de voordelen?

groetjes sabine
Taco Geplaatst: donderdag 21 December 2006 20:57
Hey Sabine,

het klopt dat je in een vrij beroep zit en dat kvk niet noodzakelijk is, maar de belastingdienst gaat bij jouw aanmelding beoordelen of jij wel een echte ondernemer bent. Als dat niet voldoende 'bewezen' wordt, ben je geen ondernemer met winst uit onderneming maar een persoon die zijn inkomsten opgeeft als 'inkomsten uit overige werkzaamheden'.

Eén van de tips van mijn belastingconsulent was om dus wel een kvk-nr te bemachtigen omdat dat helpt de belastingdienst te overtuigen van jouw serieuze ondernemerschap. Dit naast het hebben van minimaal 3 opdrachtgevers, het niet met gezagsverhouding werken en het je presenteren als ondernemer.

Met andere woorden: als je net zo lief als niet-ondernemer freelancet maakt een kvk nr niet zoveel uit.

Kijk trouwens eens op deze site over freelancen: http://www.leren.nl/cursus/freelance/
Geplaatst: woensdag 29 Augustus 2007 22:04
is inschrijven bij de kvk dan ook gratis als je vz ig er bent/

groetjes

maaike
Taco Geplaatst: vrijdag 31 Augustus 2007 21:11
Inschrijven bij de KVK gaat altijd gepaard met kosten, al zijn deze niet achterlijk hoog (+/- 15 eur adm kosten, daarnaast +/- 50 eur per jaar).
Zie ook http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39810
Groeten
Taco
Geplaatst: dinsdag 25 September 2007 21:25
ik kan bij interpolis, via de rabobank wel een bedrijfs wa afsluiten zonder dat ik bij de kvk ingeschreven ben.
ik ben er nog niet aan toegekomen te vergelijken met andere verzekeraars.
Geplaatst: dinsdag 25 September 2007 21:25
ik kan bij interpolis, via de rabobank wel een bedrijfs wa afsluiten zonder dat ik bij de kvk ingeschreven ben.
ik ben er nog niet aan toegekomen te vergelijken met andere verzekeraars.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.