Indicatiebesluit van 3 maanden
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 08 Juni 2010 14:21
Mijn oma woont bij mijn zus ze heeft psychische probleem ze is 78 jaar en heeft dus verzorging , begeleiding en behandeling algemeen nodig, wij hebben voor haar een pgb aangevraagd. De Ciz heeft eerste een indicatiebesluit gegeven van 3 maanden en heeft ons gevraagd 6 weken voor de einde een nieuwe aanvraag te doen. Ik heb hier paar vragen over. 1. Is het normaal dat het eerste 3 maanden worden gegeven. 2. Kan mijn zus ook de begeleiding doen en zich zelf uit de pgb betalen? want ze woont bij mijn zus in. 3. Mag je als je 3 maanden indicatie hebt ook een bepaalde bedrag niet verantwoorden. Hoe ga je hiermee om? |
|
Pim |
Geplaatst: dinsdag 08 Juni 2010 19:33
Beste John, Welkom in de wereld van het persoons gebonden budget! Het gebeurt vaker dat het CIZ eerst een indicatie afgeeft voor beperkte duur. Ik zou u dringend willen adviseren minimaal 8 weken voor het aflopen van de indicatie opnieuw de aanvraag de deur uit te laten gaan. De huidige doorlooptijden zijn dramatisch te noemen, daarbij komt ook nog eens de zomervakantie waardoor deze enkel langer worden. Zorg voor een duidelijk verhaal, eventueel ondersteund door de huisarts. Het is belangrijk dat u duidelijk maakt dat er behoefte is aan langdurige zorg. U kunt hierbij ook hulp krijgen van stichting MEE ( http://www.mee.nl ) welke u gratis van hulp en advies kunnen dienen. Wat betreft uw zus, zij mag haar verlies aan inkomen (vanwege dat zij minder uren kan werken) compenseren vanuit het PGB. Ze mag dus zichzelf in loondienst nemen voor de begeleiding van uw oma. Een goed en gratis voorbeeldcontract kunt u verkrijgen bij de Sociale Verzekerings Bank ( http://www.svb.nl ). Deze kunnen eventueel ook de verloning en alle afdrachten daaromheen voor u regelen. Neem contact met hen op om er meer over te weten te komen. Bij het bedrag van het PGB heeft u automatisch bestedingsvrijheid (u mag het geld uitgeven voor verzorging, begeleiding (individueel en in groepsverband, bijvoorbeeld bij dagbesteding) en tijdelijk verblijf zonder dat dit specifiek op de indicatie genoemd word. Enige uitzondering hierop is verpleging. Dit moet wel vermeld worden. Daarnaast heeft u inderdaad een bedrag wat u niet hoeft te verantwoorden, het zogenaamde verantwoordingsvrije bedrag. Dit bedrag is 1,5% van het totale budgetbedrag per jaar (of in uw geval per drie maanden). met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk