1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

bruto- netto

Auteur Bericht
Esther Geplaatst: donderdag 10 Juni 2010 12:15
Hallo,
ik ben nieuw in het PGB gebeuren. Een vriendin van mij heeft dit werk aanbevolen. Zij geeft echter aan dat wanneer je een begeleidende functie uitoefent (dus geen huishoudelijke taken), het uurtarief bruto- netto is, mits je 1 werkgever hebt.
Voor huishoudelijke taken moet je wel belasting betalen.
Ik heb al vanalles opgezocht, maar kan geen concreet antwoord vinden.
Kan iemand mij bij deze vraag helpen?
Alvast bedankt!

Groetjes Esther
Pim Geplaatst: donderdag 10 Juni 2010 12:40
Geachte mevrouw Houben,

Net zoals bij al het werk dat u doet dient u ook bij werken via PGB (als begeleidster of verzorgende, danwel verpleegkundige) gewoon te voldoen aan de wetten op de inkomstenbelasting als u in loondienst bent.

Het is dus zo dat bruto niet gelijk staat aan netto. U moet wel degelijk inkomstenbelasting betalen aan het eind van het jaar, of deze via uw werkgever af laten dragen per maand. (u werkt namelijk meestal via de regeling dienstverlening aan huis, wat een vereenvoudigde loondienst regeling is)
Ook de afdrachten van sociale verzekeringen moeten gewoon voldaan worden.
Het eenvoudigst is om de verloning te laten doen door de werkgever, welke dit gratis kan uitbesteden aan de Sociale Verzekerings Bank.

Bent u echter werkzaam als zelfstandig onderneemster dan werkt het wat anders, en dient u jaarlijks uw aangifte te doen na welk u automatisch een aanslag krijgt voor de te betalen inkomstenbelasting en premie zorgverzekeringswet. Deze kunt u eventueel ook per maand vooruit betalen. Meer informatie hierover vind u op de website van de belastingdienst.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.