begeleiding zonder PGB, BTW?
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: maandag 21 Juni 2010 14:53
Hallo, Ik heb de vraag gekregen, van iemand zonder een PGB, of ik haar kind groepsbegeleiding op maat aan wil bieden. Ze heeft geen PGB gekregen en haar kind heeft ADD. Mag ik haar begeleiden en wat betekent dat voor de BTW.? PGB is per definitie BTW vrij, is dit dan ook BTW vrij? Betaal je voor de dienst of geldt de BTW vrijstelling alleen binnen het PGB? Ze zou wel passen binnen de doelgroep waar ik mee werk, ze zou wel aan kunnen sluiten. Weet hier iemand het antwoord op? Alvast vriendelijk bedankt! |
|
Marie |
Geplaatst: maandag 21 Juni 2010 15:43
BTW vrijstelling geldt alleen voor je diensten binnen het PGB Dus als je diensten verleend worden op particuliere basis - al zijn ze hetzelfde - wordt dit niet zo gezien door de belastingdienst, Dus als deze ouders diensten willen inkopen, moet je op de factuur naast jouw uurprijs ook de belasting/BTW bij rekenen.(die moet jij namelijk ook afdragen) Moet je voor de zekerheid nog even op de belastingdienstsite kijken of jouw diensten onder de 6% BTW-diensten vallen, Groet Marie |
Pim |
Geplaatst: maandag 21 Juni 2010 20:24
Geachte mevrouw Van Hulst, De diensten die u verleent, in tegenstelling tot wat hierboven word beweert, zijn BTW vrijgesteld ongeacht hoe deze worden bekostigd. Dit geld overigens alleen voor hulp en begeleiding direct aan de cliënt gegeven Administratie en aanvragen (niet bij de klant zelf ter ondersteuning maar door een professional elders) zijn NIET btw vrijgesteld. Hierover moet 19% BTW worden afgedragen als deze uren worden gefactureerd. Let wel: administratie en zorgverlening mogen sinds 2009 niet meer in beheer zijn van dezelfde onderneming. Dit mag enkel via Zorg in Natura. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: dinsdag 22 Juni 2010 08:54
Dank je wel voor de reacties! Nu er 2 verschillende reacties zijn heb ik direct met belastingdienst gebeld. En blijkt dat PGB, met indicatiebesluit, idd altijd vrijgesteld is van BTW! Indien je BIG-geregistreerd :!: bent kun je ten alle tijden je diensten vrijgesteld aanbieden, ook particulier. Ben je niet BIG geregistreerd dan moet er bij particulieren BTW afgedragen worden. Vriendelijke groet, Carolien van Hulst. |
|
Pim |
Geplaatst: dinsdag 22 Juni 2010 11:24
Geachte mevrouw Van Hulst, BIG registratie is slechts noodzakelijk bij verpleegkundige handelingen. (Verpleegkundige is namelijk een beroepsnaam welke wettelijk is beschermd) Ook ondersteunende begeleiding en persoonlijke verzorging zijn BTW vrijgesteld. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Marie |
Geplaatst: vrijdag 25 Juni 2010 15:39
Hallo Carolien, Ik vind het een interessante kwestie, dus ben ik nog even verder gaan zoeken. (Ook als je 2x de belastingdienst belt krijg je ook vaak 2 verschillende antwoorden, helaas). Als het niet PGB-gerelateerde diensten zijn, moeten klanten 19% BTW betalen! Is de eerste globale uitspraak bij de Belastingdienst. Het wordt ingewikkelder als het over vrijstellingen gaat....(bijvoorbeeld zoals het bij jou betreft, geen PGB, maar wel kinderoppas. Ook dan moet je weer aan bepaalde voorwaarden voldoen om de vrijstelling te krijgen.). Achtergrond informatie over deze kwestie; vrijstellingen van BTW vind je op; http://wetten.overheid.nl/BWBR0002629/geldigheidsdatum_25-06-2010 Als de link het niet doet dan googelen op: wetten.nl zoek op;wet op de omzetbelasting 1968 Hoofdstuk 2 Heffing ter zake van diensten en leveringen(hierin staan dus de vrijstellingen beschreven) In Artikel 11 en dan zijn punt 2 G. en punt 2 O. belangrijk. Door de vele wetjes,regeltjes en met name de uitzonderingen, wordt het moeilijk om erachter te komen, wat het juiste antwoord is. Zekerheid verkrijg je door jouw specifieke vraag schriftelijk te stellen aan de inspecteur Omzetbelasting bij jouw regiokantoor Belastingen.(aldus de callcentermedewerker) Vriendelijke groet Marie Nijmegen |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk