Noodzakelijk samen wonen met een pgb?
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 22 Juni 2010 10:22
hallo, Ik heb een vraag, ik ben al geruime tijd bezig met allerlei hulpinstanties waar ik onder begeleiding ben, nou na 20 jaar heb ik eindelijk een diagnose, mij is verteld dat ik nu ook recht heb op een PGB. Maar mijn vraag is dus, kan ik dit ook gebruiken om samen te gaan wonen met mijn vriend. Mijn thuis situaties is dusdanig slecht dat het een rem zet op mijn ontwikkeling en ik mezelf niet verder kant ontplooien, hulpverleners zien dit ook en adviseren mij ook om z.s.m uit huis te gaan, aangezien ik nog op school zit is dit financieel niet haalbaar. Is het dus mogelijk dat ik met een pgb samen kan gaan wonen, en ik mezelf dus WEL kan ontwikkelen. Het is noodzakelijk. Kan dit? |
|
Geplaatst: dinsdag 22 Juni 2010 12:20
Een PGB is om hulp in te kopen, geen salaris, waar jij van kunt leven. Je kunt daarmee ook hulp van je vriend inkopen. Of je vriend in de rol van je "verpleger" een basis is om samen te wonen is een vraag, die jullie alleen samen en ieder voor zichzelf moet beantwoorden. Succes! |
|
Pim |
Geplaatst: dinsdag 22 Juni 2010 19:40
Beste Laura, Wat een ingewikkelde situatie beschrijf jij zeg! Thuissituatie is niet fijn, je hebt er moeite om jezelf te zijn. Met een vriend samenwonen daarentegen is wel een heel andere stap die niet zo gemakkelijk is. Het is belangrijk dat er iemand is die je begeleid daarin omdat het waarschijnlijk anders verkeerd gaat. Omdat je nog op school zit zul je echt bij je vriend in moeten wonen (als deze al woonruimte heeft) als je echt uit huis MOET. Als dat niet zo is, dan is het niet zo verstandig om je afhankelijk te maken van je vriend. Want als dat misloopt dan zit je met nog grotere problemen (geen woonruimte, niet terug naar huis willen maar dan wel moeten, verdriet en bovendien doet het je geen goed voor je zelfbeeld). Ik zou het je niet aanraden om te gaan samenwonen met een vriend als je daar zelf niet de middelen toe hebt, tenzij je echt elkaar al heel goed kent (enkele jaren). Samenwonen zal voor de nodige spanningen gaan zorgen en daarmee wil het niet zo zijn dat je ontwikkeling ineens enorm vooruitgaat. Ik zou je willen adviseren om de voor- en nadelen van uithuiswonen samen met je begeleider eens stuk voor stuk op papier te gaan zetten. Ook de risico's die samenwonen met zich meebrengt en de verantwoordelijkheden. Het zijn er veel. Samenwonen is niet iets dat je zomaar even doet. Dat je graag thuis weg wilt is misschien wel een belangrijke reden, maar het zou zeker geen reden moeten zijn die de doorslag geeft. Succes met je zoektocht naar de juiste manier en welke weg voor jou de beste is. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk