Vragen van een beginneling
Auteur | Bericht |
---|---|
Inez |
Geplaatst: dinsdag 22 Juni 2010 12:43
Ik heb in het verleden een PGB baan gehad naast mijn normaal betaalde baan. Ik betaalde de belasting dienst per jaar(ong33%). Nu begin ik binnenkort weer met een PGB,maar nu is dit mijn enige inkomen. Moet ik nu meer of minder afdragen aan de belastingdienst? Ik ga 3 dagen een begeleidende functie uitoefenen. Wat zijn de bruto uurlonen die ik aan kan houden? Ik zie namelijk zoveel verschillende bedragen. Hoe zit het met Premies zoals ww,aow en dergelijke? Wie kan mij daar wegwijs in maken of info over geven? Met vriendelijke groet :) |
Pim |
Geplaatst: dinsdag 22 Juni 2010 19:50
Beste Inez, Het maakt niet uit of u via PGB uitbetaald krijgt of via een instelling. De belasting die u moet afdragen is wel afhankelijk van de inkomsten die u heeft. Tot ongeveer 18.200 euro betaalt u 33,45% inkomstenbelasting, van 18.200 tot ongeveer 33.500 euro 41,95%. Dat is alleen de inkomstenbelasting. Hier gaan nog heffingskorting en arbeidskorting en mogelijk enkele andere kortingen vanaf. U betaald daarnaast ook nog verplichte Zorgverzekeringswet (Zvw) en kan u als u via PGB werkt vrijwillig verzekeren voor werknemersverzekeringen als WW, Ziektewet en AOW. Afhankelijk van wat u afspreekt met uw werkgever zult u ook zelf uw pensioen moeten regelen. U werkt namelijk via PGB onder de regeling dienstverlening aan huis. Voor alle voorwaarden en rechten kijk op deze website: http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13711&hoofdmenu_item_id=1375&rubriek_item=391837&rubriek_id=391817&set_id=2973&doctype_id=6&link_id=122550 Het is dus belangrijk dat u alert bent op wat u afspreekt. Meestal word als redelijk loon het loon uit de CAO aangehouden plus 2 of 3 euro per uur. Dit is dan loon exclusief vakantiegeld, reiskostenvergoeding en eventuele onregelmatigheidstoeslag. Hopelijk kunt u hier wat mee. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Inez |
Geplaatst: woensdag 23 Juni 2010 16:02
Citeer:Dat is alleen de inkomstenbelasting. Deze betaal ik dan inderdaad zelf,via SVB kan ik dit ook maandelijks afdragen. Citeer:Hier gaan nog heffingskorting en arbeidskorting en mogelijk enkele andere kortingen vanaf. Deze kortingen gaan automatisch of moet ik dat aangeven? Citeer:U betaald daarnaast ook nog verplichte Zorgverzekeringswet (Zvw) Gaat deze ook automatisch? Citeer:en kan u als u via PGB werkt vrijwillig verzekeren voor werknemersverzekeringen als WW, Ziektewet en AOW. Ik heb gevonden waar ik dit eventueel aan kan vragen. Wat zijn daar de maandelijkse kosten ongeveer van? Bedankt voor uw informatie |
Pim |
Geplaatst: woensdag 23 Juni 2010 23:19
Beste Inez, Het afdragen van sociale lasten en belasting kunt u inderdaad via de SVB laten regelen. Wel afhankelijk of uw werkgever van deze dienstverlening gebruik kan/ wil maken. Vraag voor de zekerheid na bij de SVB als deze de verloning gaat doen wat zij al regelen en wat u zelf nog kunt verwachten. Het is aan u als u dit wilt afsluiten bij het UWV. De ervaringen hierbij zijn erg wisselend. Als u een andere verzekeraar wilt gebruiken staat u dat uiteraard vrij. Wat de exacte kosten zijn is voor mij moeilijk te zeggen want afhankelijk van veel factoren. Een grove indicatie kunt u halen uit eventuele werkbriefjes van vorige werkgevers. Wees wel alert op het feit dat als uw vorige werkgever een grote onderneming was deze waarschijnlijk gunstigere voorwaarden en lagere tarieven hanteerden dan als u deze verzekeringen als particulier regelt. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Johanna |
Geplaatst: vrijdag 25 Juni 2010 06:33
naar welke CAO moet je dan kijken?? om een indicatie van het uurloon te krijgen. |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 25 Juni 2010 15:32
Beste Johanna, Het ligt eraan met welke doelgroep u te maken heeft. Psychiatrische problematiek - CAO GGZ Jeugd - CAO Jeugdhulpverlening Verstandelijk gehandicapten - CAO Verstandelijk gehandicaptenzorg Ouderen - Waarschijnlijk CAO Thuiszorg of CAO GGZ. Persoonlijke verzorging/ verpleging thuis - CAO Thuiszorg ( = CAO V&VT ) Maar feitelijk verschillen de lonen tussen deze CAO's zo weinig dat het goed te doen is om een van deze erbij te nemen voor welke branche dan ook. Er zijn wel wat verschillen in secundaire arbeidsvoorwaarden. Uiteraard is het ook mogelijk naar loonstroken te kijken van vorige werkgevers. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Inez |
Geplaatst: vrijdag 25 Juni 2010 15:55
PGB Tarieven 2010 Het Zorgkantoor stelt aan de hand van je indicatiebesluit je AWBZ pgb budget vast. Dit doen ze op grond van de vastgestelde AWBZ pgb tarieven van het ministerie van VWS. Deze pgb tarieven zijn onderverdeeld in verschillende zorgfuncties en zorgklassen. Het budget dat door het Zorgkantoor wordt vastgesteld wordt het bruto budget genoemd. Elke functie heeft een ander tarief. Onderstaand de pgb tarieven 2010. •Pgb tarief voor Persoonlijke verzorging: gemiddeld € 30,53 per uur •Pgb tarief voor Verpleging: gemiddeld € 50,02 per uur •Pgb tarief voor begeleiding in uren: gemiddeld € 37,36 per uur •Pgb tarief voor tijdelijk verblijf: € 102 per etmaal •Klik hier voor een volledig overzicht van de pgb tarieven Deze uurtarieven zijn gemiddelden en kun je gebruiken om het uurtarief dat je een zorgaanbieder betaalt te berekenen. Kan ik dit uurloon aanhouden?!? Vondt ik op(google)pgb tarieven 2010. |
Pim |
Geplaatst: zaterdag 26 Juni 2010 10:28
Beste Inez, U kunt uiteraard proberen door hoog in te zetten om een heel riant loon te verkrijgen. Feit is wel dat een budgethouder rekening te houden heeft met zaken als doorbetaling van ziekte (eerste zes weken), vakantie en vakantiegeld, eventueel afgesproken onregelmatigheidstoeslag en verzekeringen in verband met het in loondienst hebben van mensen. De tarieven die hier worden gegeven zijn dus niet een op een als loon te gebruiken. Bovendien zult u waarschijnlijk bot vangen als u hoog inzet met loononderhandelingen omdat op dit moment de concurrentie hevig is. Toch kan het wel zijn dat budgethouders coulant zijn en een ruime beloning in orde vinden. Het is aan u om dit uit te onderhandelen. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk