Budget beheren.
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: zondag 27 Juni 2010 16:53
Hallo, mijn zoon heeft een pgb indicatie van pv-klasse 1 en vp-klasse 4. Dit alles geeft een behoorlijk hoog budget voor inkoop van zorg. Het geval wil echter dat ik deze indicatie heb gekregen over de zorg die ik hem al bied. Hoe moet ik dit budget nou gaan beheren, ik kan toch niet het hele bedrag aan mijzelf uitkeren? Het een ander laten doen is eigenlijk geen optie omdat zijn zorg en verpleging steeds minuten werk is over de gehele 24uur genomen. |
|
Elly |
Geplaatst: maandag 28 Juni 2010 10:36
U vraag roept alleen maar vragen bij me op, Ik 'proef' hieruit dat u eigenlijk geen indicatie nodig heeft? Er zal toch een zorgvraag geweest zijn? Heeft u zelf of iemand anders deze indicatieaanvraag in gang gezet? Dit is dan wat de zorg duur maakt, en waardoor mensaen die het echt nodig hebben minder krijgen. Nu het antwoord op uw vraag: Indien er veel bovengebruikelijke zorg is en u daarom niet in staat bent te gaan werken mag u het budget aan uzelf uitbetalen als vervanging voor inkomen uit werk. Voor de belastingdienst is dit ook loon uit werk, en dient hiervan aangifte te doen en belasting te betalen over dit inkomen. U kunt ook overwegen om het PGB in te zetten voor respijtzorg, dus iemand anders de zorg laten verlenen / oppassen zodat u toe kunt komen aan andere zaken. Het budget wat u niet gebruikt heeft moet u aan het zorgkantoor terugbetalen, het is dus aan te raden het budget apart te zetten. |
Geplaatst: maandag 28 Juni 2010 12:27
Mijn zoon heeft wel degelijk een indicatie nodig, anders krijg ik hem niet toch? Ik begrijp best dat de zorg heel duur is en wij daar allemaal aan moeten meewerken om het betaalbaar te houden. Maar je kind twee keer per jaar op de ic bezoeken en daarna opname op een gewone zaal is ook niet geheel kosteloos. Nu ik niet meer werk heb ik toezicht en hij krijgt de hulp die hij nodig heeft. Het budget is gewoon berekent op de zorg die hij nodig heeft. Ik kan voorlopig niet werken en het uitbesteden zou af en toe kunnen. Maar zoals ik al zei, het is voornamelijk minuten werk over de hele 24 uur genomen. |
|
Elly |
Geplaatst: maandag 28 Juni 2010 15:22
misschien kwam het wat kortaf over, maar dat was niet echt de bedoeling. Als u inderdaad niet meer werkt vanwege de grote zorgvraag is het toch ook aannemelijk te maken dat u inderdaad aan uzelf uitbetaald. U dient dan een arbeidsovereenkomst met een inwonend familielid af te sluiten, zie model overeenkomsten onder formulieren op deze site. Voor de belastingdienst is het inkomen en dient u aangifte te doen en belasting te betalen. U bent echter niet verzekerd voor arbeidongeschiktheid en ww. Indien u de loonbetaling door het SVB laat regelen ( is gratis), en gebruik maakt van 'opting inn' worden de heffingen meteen ingehouden, krijgt u maandelijks een salarisstrookje en aan het eind van het jaar een jaaropgave. De SVB zorgt dan ook voor aangifte bij de belastingdienst. Voor het PGB- salaris zou u bijvoorbeeld als richtlijn aan kunnen houden het salaris dat u voorheen ontving, met wat toeslag. U bouwt , nl. geen pensioen, vakantiegeld e.d. op. |
Ad |
Geplaatst: maandag 28 Juni 2010 16:48
Kijk, dit is nu zo'n "voorbeeld" waar ik al meermalen over gewaarschuwd heb. Ik ben geen betweter, maar ik hebmij als budgethouder wél verdiept in de enorme wet- en regelgeving omtrent de AWBZ en de WMO. De voorwaarden en voorschriften zijn erg uitgebreid.... Dat is ook de reden dat ik de stelling aandurf te stellen dat volgens mij 60-70 % van de budgethouders niet in staat is op overeenkomstig de gestelde regelgeving, hun PGB budget te beheren. Regelmatig lees ik de "ervaringen" van budgethouders die ontvangen PGB zorggelden moeten terugbetalen aan het zorgkantoor omdat ze onjuist volgens de regels hebben gehandeld en een controle kregen van het zorgkantoor. Op zich is het PGB een fijne regeling alleen erg ingewikkeld. Maar ja, we zijn in nederland hé en het gaat om veel geld dus een goede toepassing en controle moet m.i. op zijn plaats zijn... Succes, Ad. |
Gast |
Geplaatst: maandag 28 Juni 2010 18:53
@Helene, dank je wel, het is nu duidelijk voor mij. @ad46, ik ga mij ook verder verdiepen in deze materie en breng alles onder bij de SVB. Liever geen verrassingen achteraf. Oh ik ben opeens gast? :oops: |
Ad |
Geplaatst: maandag 28 Juni 2010 19:24
Wanneer je alle "ins en outs" van de PGB regeling wilt weten moet je maar eens kijken op de site van Per Saldo. Dé belangenvereniging voor PGB budgethouders. Niet alle info is gratis. Maar als je met een klein bedrag per jaar lid wordt krijg je alle info die je wenst en je kunt zelfs een mail zenden en dan krijg je netjes het antwoord binnen twee dagen... Heb van de week een herindicatie gehad en had daarover enkele nadere info over nodig. "Even gebeld" en na de verbinding had ik een kwartier later alle antwoorden op mijn vragen.... simpel toch.?... Ik ga nu een hulp inkopen voor méér dan vier dagen en laat de volledige salarisadministratie via het SVB laten lopen.....super regeling..... groet, :wink: Ad. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk