1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Wat is geïndiceerde zorg??

Auteur Bericht
Logeerhuis en Dagopvang Rijssen Geplaatst: dinsdag 29 Juni 2010 11:52
Ik heb een vraagje over de BTW berekening op een rekening van een free-lancer.

Als ik als freelancer werk en word betaald uit een PGB budget dan bereken ik géén BTW.

Hoe zit dat als ik werk voor een kind dat een OTS heeft en bij mij logeert?

Is een OTS ook geïndiceerde zorg? Wel of geen BTW??
Pim Geplaatst: dinsdag 29 Juni 2010 12:05
Beste Martin en Wilma,

De zorg die u verleent aan iemand met een PGB budget, dus verpleging, persoonlijke verzorging en/ of begeleiding (individueel en in groepsverband) is btw vrijgesteld.

Een freelancer is geen officiële term, ik neem aan dat u een zelfstandig ondernemer bedoeld. Deze zal voor de verleende zorg geen BTW mogen berekenen.
Wel zal er BTW moeten worden berekend als er sprake is van het verzorgen van de administratie voor een cliënt.

Een OTS in de jeugdhulpverlening is een Onder Toezicht Stelling. De ouders zijn gedeeltelijk uit hun ouderlijke macht gezet en bureau jeugdzorg beslist voor veel zaken welke hulp er word ingezet en hoe.
Dat heeft feitelijk niets te maken met de zorg die u verleent. Wel met het feit dat Bureau Jeugdzorg (of de casemanager van een organisatie waar de ondertoezichtstelling door word uitgevoerd) degene is waar u mogelijk ook verantwoording naar zal moeten afleggen (alleen als deze er naar vraagt) en dat er in de thuissituatie een aantal problemen spelen waar u misschien niet vanaf weet maar welke wel door kunnen werken in het functioneren van het kind bij u tijdens het verblijf.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-ondertoezichtstelling.html

Als u met OTS een andere afkorting bedoelde, hoor ik het graag.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Logeerhuis en Dagopvang Rijssen Geplaatst: dinsdag 29 Juni 2010 14:31
Bedankt voor je reactie,
Ik zal mn vraag nog even toelichten,

Als een uithuisgeplaatst kind, wonend in een gezinshuis, (onder toezicht gesteld) bij ons logeert in het logeerhuis. Moet ik dan BTW doorberekenen?
Is dit geïndiceerde zorg?

gr Wilma
Annelies Geplaatst: dinsdag 29 Juni 2010 16:29
Beste Wilma,

Mogelijk is die zorg, ook in het logeerhuis, vrijgesteld van BTW. Zie : http://www.gezinshuis.com/nieuws/160-doorbraak-vrijstelling-btw-is-rond

m.v.g., Annelies Blekman
thuisverpleegkundige
Pim Geplaatst: dinsdag 29 Juni 2010 19:53
Beste Wilma,

De zorg die u levert is vrijgesteld van BTW. Het maakt niet uit waar de klant vandaan komt. De zorg die u levert is vrijgesteld.

Dat blijkbaar de wooncomponent alsmede de vrije tijdscomponent voor gezinshuizen nu ook vrijgesteld is van BTW (want ik neem aan dat het daarover gaat op deze site, het onderdeel zorg is dat volgens mijn informatie altijd) is dan ook een mooie mijlpaal, maar niet van toepassing op uw zorg. Deze was altijd al vrijgesteld.
Geïndiceerde zorg kan het zijn (dan heeft dit kind een PGB met TV (= tijdelijk verblijf) maar vanwege de bestedingsvrijheid hoeft dat niet (ook zonder TV mag een kind van het PGB naar een tijdelijk verblijf gaan).

Hopelijk heeft u zo antwoord op uw vraag.
Wilt u maximale zekerheid, bel dan de belastingtelefoon.
Kans is wel dat de medewerker van het callcenter niet van de specifieke details op de hoogte is.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.