mantelzorg compliment voor minderjarige mantelzorger
Auteur | Bericht |
---|---|
Marinka |
Geplaatst: woensdag 30 Juni 2010 15:41
Hallo, Weet iemand of je ook het zusje (11 jr ) van een pgb-houder van 9 jr kan opgeven voor het mantelzorg compliment ? Grote zus doet namelijk ontzettend veel voor haar kleine zus die autisme heeft. Heb al op verschillende websites gezocht maar kon hier niets over vinden.. Alvast bedankt voor de reactie. Vriendelijke groet Marinka |
Pim |
Geplaatst: woensdag 30 Juni 2010 20:40
Beste Marinka, Wat mooi dat deze zus zoveel doet en geeft om haar zus! Als ik de informatie goed heb begrepen is er geen leeftijdcriterium van de beoogd mantelzorger. http://www.svb.nl/int/nl/mzc/wat_is_het_mantelzorgcompliment/wie_krijgt_het/ Het mag dus eenvoudigweg worden aangevraagd door de zorgvrager (of wettelijk vertegenwoordiger) en zal dan worden toegekend. Het mag ook aangevraagd worden voor de ouders zelf, uiteraard met goedkeuring van hun dochter! Uiteraard kunnen ze bij de SVB u alles uitleggen erover mochten er toch nog onduidelijkheden zijn. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: donderdag 01 Juli 2010 22:59
Helaas is de praktijk anders dan Mostcare hier schrijft. Mijn dochter van 15 is inmiddels al jaren mijn mantelzorger, zij helpt mij regelmatig met douchen en aan/uitkleden in vakantieperiodes als mijn hulpverleenster er niet is en in de weekenden. Ondanks dat ik dat bij iedere herindicatie meld (en daardoor dus minder uren PV toegekend krijg) kan ik mijn dochter nergens opgeven voor het mantelzorgcompliment en weigert het CIZ dit door te geven aan het SVB zodat ze een mantelzorgcompliment kan geven. Daarnaast heb ik een autistische zoon waar mijn dochter ook regelmatig oppast, maar ook daarbij kan ik haar niet als mantelzorger aanmelden, dat zou via bureau jeugdzorg moeten (die de indicatie heeft afgegeven) en die zeggen dat het niet kan omdat mijn dochter minderjarig is. Ik vind dit een BELACHELIJKE vorm van discriminatie. Zelf kun je dit NIET aanvragen bij het SVB, dat moet de indicerende instantie (CIZ of BJZ) doen via een formulier dat ze je toe moeten sturen. Dus als CIZ of BJZ hierin niet mee willen werken kun je niets. Heb hier ook al contact over gehad met SVB, zij kunnen er ook niks aan veranderen. |
|
Geplaatst: woensdag 06 Oktober 2010 09:38
Lijkt mij dan simpel; geef je 1 van de ouders op die het dan weel doorgeeft aan de minderjarige.. Probleem opgelost en..belastingvrij dus .. Doe het zelf ook zo qua gezin met 11 jarige dochter en adhd.. Omdat zusje 9 jaar haar veel ondersteunt qua afspraken en organiseren mag zij dit komende keer ontvangen en dit bedrag leuk gebruiken.. |
|
Anne |
Geplaatst: woensdag 06 Oktober 2010 22:34
tja... dat wordt een beetje lastig als er geen 2 ouders zijn!! Ik ben alleenstaande ouder, OM DIE REDEN is mijn oudste kind dus ook mantelzorger, er is namelijk geen partner die kan helpen en als ik mijn schoenen en sokken niet uit kan krijgen en er is geen verzorging (betaald uit PGB) voorhanden omdat ik een zeer lage indicatie heb gekregen en alleen hulp in de ochtend bij het douchen daarvan kan bekostigen, betekent dat dus dat mijn dochter mij 's avonds moet helpen met uitkleden. Maar daar staat dus GEEN mantelzorgcompliment tegenover. Ik vind dat dus écht belachelijk! Bij het indiceren houden ze er namelijk WEL rekening mee dat mijn dochter (nu net 16 jaar) al jaren mantelzorg biedt! |
Geplaatst: donderdag 07 Oktober 2010 11:21
Hopelijk gaat het met Uw 15 jarige dochter wel goed en blijft dat zo. U kunt nog denken aan een indicatie voor haar wegens respijtzorg. |
|
Geplaatst: donderdag 07 Oktober 2010 22:02
Hoi.. Misschien niet helemáál eerlijk maar.... is er een meerderjarig familielid van je die hieraan wil meewerken qua geld op diens rekening laten storten en dat alsnog aan je dochter geven ?? Al begrijp ik dat je je dochter recht wilt doen door die erkenning te eisen via instantie zelf.. :twisted: |
|
Anne |
Geplaatst: vrijdag 08 Oktober 2010 19:41
Mijn dochter is inmiddels 16 en het gaat helemaal prima met haar. Mijn 13 jarige zoon helpt nu ook regelmatig. Maar ja, je begrijpt het al.... voor hem dus ook geen mantelzorgcompliment! Ik ga het CIZ nog maar eens een keer opnieuw bellen met dit verhaal, want het stoort me echt vreselijk. En wat betreft het via een meerderjarig familielid doen (heb ik overigens niet meer, maar zou wel via een vriendin kunnen) dan BLIJFT het feit dat het CIZ mij weigert een formulier voor een mantelzorgcompliment te sturen!! En zonder dat formulier kun je het niet aanvragen! |
Geplaatst: dinsdag 12 Oktober 2010 09:52
Zonne, Ook ik heb navraag gedaan bij het CIZ Zus net 18 heeft het formulier voor toekenning mantelzorg compliment ontvangen. Broer met een veel zwaardere indicatie NIET. Eerst de SVB gebeld, onze zoon was daar niet bekent en ik moetshet CIZ bellen. CIZ gebeld, eerst een uitleg dat hij een indicatie van 1 jaar én 1 week moet hebben.............nou dat heeft hij dan weer wel. Daarna volgede een vaag verhaal dat hij IN huis hulp moets hebben... :shock: Uiteindelijk zou ik teruggebeld worden, nooit gebeurd. De volgende persoon heeft de gegevens doorgestuurd naar een speciale afdeling, meer kon ze niet doen. Nooit meer iets van gehoord. :shock: Mijn man krijgt al jaren een indicatie, en altijd voor 1 jaar. In zijn indicatie missen wij dus het beruchte uurtje waardoor ook hij geen mantelzorgcompliment kan uitdelen........Ik heb bij nagevraagd waarom er een indicatie voor 1 jaar en 1 week moet zijn terwijl er structureel maar voor 1 jaar word afgegeven. De dame aan de telefoon zei: "Ja, wat denkt u zelf?" Gewoon, zodat er maar heel weining mensen in aanmerking kunnen komen! :evil: Daar hoef je echt niet slim voor te zijn. Triest hé? :cry: |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk