1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Continuïteit voor slachtoffers van PGB-bankroet

Auteur Bericht
Matthijs Geplaatst: donderdag 01 Juli 2010 22:17
Het PGB-geld is op. Vele zorgvragers worden slachtoffer van een bureaucratisch genomen besluit en moeten duurdere reguliere zorg gaan vragen. Een groot drama voor zorgvragers en zorgverleners, daar zal iedereen het over eens zijn.

Nu kwam toen ik het nieuws op de radio hoorde meteen het idee bij mij boven borrelen om gezinnen zonder PGB die wel echt hulp nodig hebben voor een symbolisch bedrag begeleiding aan te bieden, op voorwaarde dat zij zich inzetten om in de toekomst wel weer een budget beschikbaar te krijgen. Ik denk aan vijf euro per uur ofzo. Dat betalen mensen dan dus uit eigen zak.

Ik heb het idee even een weekje laten inwerken, omdat veel van zulke ideeën dan vanzelf weer verdwijnen omdat ze toch een beetje absurd of praktisch onhaalbaar zijn., maar dit idee blijft toch in mijn hoofd rondspoken.

En hoewel het idee uit medemenselijkheid is geboren zie ik ook wel zakelijke voordelen: bestaande klanten die zouden wegvallen blijven klant, nieuwe klanten zullen zich melden en waarschijnlijk ook bij mij zorg inkopen op het moment dat zij weer een PGB hebben. En ik blijf mijn uren maken, ervaring opdoen, netwerk uitbreiden enzovoort. Daarnaast is het een signaal naar de overheid; als zo'n initiatief nodig is om mensen broodnodige zorg te kunnen bieden, waar zijn we dan samen mee bezig? Zelfde idee als wat er met voedselbanken gebeurt.

Als meerdere mensen dit idee zouden zien zitten ben ik wel bereid om na te denken of we dit samen in een stichtingsvorm kunnen gieten of zoiets, of om samen te werken binnen een initiatief dat gewoon vanuit de bestaande eenmanszaken uitgevoerd wordt.

Maar ik ben vooral benieuwd naar de meningen; wat zouden jullie vinden van een dergelijk initiatief?
Geplaatst: donderdag 01 Juli 2010 23:11
Ik vind het een prima initiatief. Alleen als dat gaat gelden voor veel van je cliënten wordt het voor iemand die een volledig inkomen moet halen uit het begeleiden van mensen met een PGB onhaalbare kaart. Ik ben volledig alleenverdiener en alleenzorger van drie kinderen en kan dus maar beperkt iets dergelijks aanbieden, omdat ik zelf ook financieel het hoofd boven water moet houden. Nu zijn mijn tarieven in vergelijking met anderen al niet heel hoog en iets eraf doen uit medemenselijkheid is zeker een optie als er op termijn weer zicht is op wel een PGB voor betreffende cliënt, maar er zitten dus ook grenzen aan.
Als ik een heel groot cliënten bestand zou hebben en fulltime of meer aan het werk zou zijn, zou ik sowieso voor een systeem kiezen waarbij minder vermogende cliënten hulp zouden kunnen krijgen tegen een lager tarief dan cliënten met een hoger inkomen. Ik heb namelijk ook cliënten die geen PGB hebben of een (gedeeltelijke) vergoeding vanuit de zorgverzekeraar krijgen.
Matthijs Geplaatst: donderdag 01 Juli 2010 23:34
Goed om dat te horen, zonne!

En natuurlijk stel je grenzen aan de hoeveelheid hulpvragers die je op deze manier wil helpen. Ook ik moet hier mijn inkomen uit verdienen (heb er wel nog een baantje voor 16 uur per week naast) dus natuurlijk ben je beperkt in de mogelijkheden in kwantitatief opzicht. Maar als er nu veel mensen een klein steentje zouden bijdragen zou dat al heel wat opleveren voor de mensen die de zorg zo hard nodig hebben.

De enige reden dat ik nog geen inkomensafhankelijke tarieven hanteer is dat het PGB weinig met het inkomen van de cliënt te maken heeft. Maar het symbolische tarief (waar ik die vijf euro voorstelde) kan natuurlijk wel inkomensafhankelijk zijn. Ik vind wel dat er altijd een uurtarief moet zijn omdat mensen anders te makkelijk worden en niet meer hun best gaan doen voor een nieuw PGB. Het moet heel duidelijk zijn dat zoiets een oplossing is voor de overbruggingsperiode totdat er een nieuw budget is.
Pim Geplaatst: vrijdag 02 Juli 2010 11:30
Beste Matthijs,

Een nobel idee, waar de gedachte op zich lovenswaardig is.
Ik vermoed alleen dat u uzelf enorm in de vingers gaat snijden. De verwachting is dat ook in 2011 er bezuinigd moet worden en de verwachting is dat ook dan weinig ruimte zal zijn voor nieuwe PGB aanvragen.
Daarnaast kost het gewoonweg behoorlijk wat tijd om een budget te krijgen.

Dat zou dus betekenen dat u voor veel minder vergoeding misschien wel anderhalf jaar werk gaat verrichten, om daarna te verwachten dat dezelfde klant meer gaat betalen voor dezelfde dienstverlening.

Ik wens u dan ook veel succes met het vinden van de juiste weg.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Heleen Geplaatst: vrijdag 02 Juli 2010 20:37
Als je tijd over hebt om voor klanten te werken die geen pgb krijgen kun je beter een tarief van 4 euro vijftig hanteren dan een bedrag van 5 euro. 4 euro vijftig per uur is vrijwilligerswerk en dit hoef je dan ook niet op te geven aan de belasting.
Matthijs Geplaatst: vrijdag 02 Juli 2010 20:42
Kijk, dat is een bruikbare tip, Heleen!

Pim: Het idee is dat het echt een overbruggingsperiode is, en cliënten hebben er zelf belang bij dat zij weer een PGB krijgen omdat de zorg hen dan niet € 4,50 per uur kost.

Toch is het risico dat je schetst inderdaad wel reëel. Ik denk dat een maximale termijn van een half jaar dat risico misschien kan ondervangen.

Het idee blijft aantrekkelijk. Meer reacties welkom!
Geplaatst: zaterdag 03 Juli 2010 21:46
Ik vind het genoemde idee een nobel streven maar ik vraag me af of dit haalbaar is. Er zijn tegenwoordig wel andere wegen waar je financiën '' vandaan'' kunt halen.
Cliënten die niet in aanmerking zullen komen voor PGB kunnen wellicht wel Zorg in Natura aanvragen. Tevens is er nog de mogelijkheid om via de WMO financiering aan te vragen.
Verder kunnen erkende zorgbureau's hun factuur indienen bij het zorgkantoor. Dan is er in feite al sprake van zorg in natura aangezien de cliënten niet zelf het geld in handen krijgt.

Wellicht is dit handig om te weten.

Succes met alles wat betreft dit nare bezoldigingsbesluit.

Vr. gr. Hennie
Matthijs Geplaatst: zaterdag 03 Juli 2010 22:42
Dag Hennie,

Ik ben het niet met je eens dat er veel alternatieve geldbronnen zijn.

WMO is bij mijn weten niet mogelijk voor begeleiding en verblijf, de diensten die ik aanbied. ZIN is voor die cliënten wel een optie, maar dat is een heel andere markt en ikzelf kan geen ZIN verlenen omdat het voor een zelfstandige zorgverlener ondoenlijk is om HKZ certificering rond te krijgen.

Cliënten moeten dan dus aankloppen bij (middel)grote instellingen. Dat is wel een optie inderdaad, en wellicht zou een van de vragen in de intakeprocedure moeten zijn waarom ZIN geen alternatief is.

Het antwoord zal in veel gevallen iets met continuïteit van de zorg te maken hebben; met ZIN zit je toch vast aan het zorgaanbod en kan je dus niet verwachten dat je dezelfde zorg kan krijgen als via het PGB. Wellicht zal een deel van de aanvragers door hun antwoord afgewezen worden...

Wel goed om zo wat reacties te krijgen. Er volgen hele nuttige dingen uit (zoals dus nu weer die intake-vraag over ZIN). Blijf maar komen met die reacties dus!
Pim Geplaatst: zaterdag 03 Juli 2010 23:58
Beste Matthijs,

Ik vermoed dat u niet de HKZ bedoeld ('meetinstrument' voor de kwaliteit van zorginstellingen) maar de WTZi toelating, benodigd voor Zorg in Natura te mogen leveren.

En laat daar nu eens beweging in zitten...
Zo heb ik mij laten vertellen dat er wel degelijk kleine zelfstandigen toegelaten worden als WTZi toegelaten 'instelling'.
Er zijn bijvoorbeeld een aantal zorgboeren die begeleiding geven vanuit de ZiN.
Ja, ook ik vond het even wat raar om te geloven, maar op http://www.wtzi.nl staat het toch echt vermeld dat er verschillende zorgboeren zijn die deze toelating hebben en dus een officiële zorginstelling.

Maar het is wel een hele toer om dat voor elkaar te krijgen en brengt een berg administratie met zich mee. Aan de andere kant wel trouwe klanten.
Misschien wat om u in te verdiepen? Ik hoor graag uw ervaringen.

En wat u stelt met betrekking is helaas grotendeels terecht. Zonder PGB is met aangewezen op ZiN en daar zijn soms ook erg lange wachtlijsten voor.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Annie Geplaatst: zondag 04 Juli 2010 15:44
Dit soort reacties is nu waar minister Klink op zit te wachten,want als je het nu voor 5 euro wilt doen waarom in de toekomst niet zegt de minister,het is een nobel plan maar wanneer hieraan door verschillende verzorgenden mee wordt gewerkt zie ik de toekomst heel somber in voor de mensen met een PGB.
De bedoeling van de minister is heel duidelijk of je gaat werken voor een schijntje of volgens de regels van de zorgbureau`s, en dat is nu juist wat we niet willen.
Wat betreft de zorgboeren die mogen inderdaad awbz zorg leveren.Zelfstandige zorgverleners met een certificaat mogen dit niet.
Matthijs Geplaatst: zondag 04 Juli 2010 19:55
Beste Pim,

Een goede tip, heldere website ook. Helaas denk ik niet dat het voor mij als ZZP'er haalbaar is om die certificering aan te vragen. Het is ook niet direct mijn ambitie; tot op heden heb ik voldoende mijn handen vol aan het PGB-werk. Maar wel fijn om te weten hoe die vork in de steel zit!

Beste Ans,

Je gedachtengang was ook bij mij opgekomen, maar ik denk eerder dat het andersom werkt, dus dat de verontwaardiging over dat dit soort initiatieven nodig is de regering onder druk zet om dat in de toekomst te voorkomen. Daarbij komt dat door de tijdelijke aard van deze vorm van zorg toch telkens weer duidelijk wordt dat dit geen permanente oplossing biedt, maar hooguit een overbrugging voor mensen die tijdelijk tussen wal en schip vallen.

Bovendien wil ik niet de mensen die nu slachtoffer worden van het wanbeleid van Klink in hun sop gaar laten koken alleen maar om heel misschien wel te voorkomen dat Klink of zijn opvolger denkt dat alles wel goed komt als hij eens teveel bezuinigt.
TELL-US Geplaatst: dinsdag 13 Juli 2010 00:22
Ik vindt er helemaal niets nobels aan om voor een bedrag van 5 euro per uur als zorgverlener te gaan werken Ik vindt dat wij ons zelf op deze manier diskwalificeren. Ik zie de grote instellingen niet hun prijzen verlagen en ook niet hun zorg kwaliteiten verbeteren. Ik werk met jongeren met ernstige gedragproblemen met of zonder psychiatrisch component In deze doelgroep worden jongeren niet geholpen door de reguliere zorginstellingen want zij worden juist om die gedragproblemen gewoon afgewezen Jeugdzorg heeft niets te bieden en beropet zich dan op de wet gesloten jeugdzorg. Terwijl er zoveel goede zorgverleners zijn die hulp kunnen, willen en kwalitatief goede producten in huis hebben. Het is gewoon godsgeklaagd dat ouders van deze jongeren 1 tot 1,5 jaar op een budget moeten wachten om zorg aan hun kinderen te kunnen geven. Dus bezuinigen op zorg is geen optie het is armoede en later klagen over onze jongeren,. In grijpen in die peper dure inhoudloze behandelingen zonder ook maar 1 dag aan het gedrag te werken. Jongeren hoeven niet gesloten geplaatst te worden als jeugdzorg en de erkende zorginstellingen zouden samenwerken met de hulpverleners in het werkveld. Er zijn voldoende aternatieven om te voorkomen dat jongeren geen zorg krijgen Jan Mulder TELL-US pedagogisce dienst verlening www.tell-ustv
TELL-US Geplaatst: dinsdag 13 Juli 2010 00:27
Het is www.tell-us.tv sorry maar investeren in een nieuwe computer kan eigenlijk niet door de geweldige verdiensten die wij kunnen maken in ons werk
Matthijs Geplaatst: dinsdag 13 Juli 2010 00:30
Beste Jan,

Er is niets nobels aan het voor 5 euro hulp bieden zeg je. Dat is ook niet de opzet; ik hoef niet Sinterklaas uit te hangen ofzo. Waar het mij om gaat is dat iemand die kinderen/jongeren helpt die anders helemaal geen hulp krijgen.

Verder ben ik het in grote lijnen best eens met wat je zegt. Maar je visie is er een op de lange termijn terwijl de situatie in veel gezinnen nu explosief is die verder geen hulp krijgen. Iemand moet die mensen toch helpen? Het heeft mijns inziens niets met diskwalificeren te maken maar met hulp bieden aan hen die die hulp het hardste nodig hebben. Geld is daarbij een minor issue en de genoemde vijf euro is een symbolisch bedrag en een motivator om toch zo snel mogelijk een PGB rond te krijgen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.