1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

respijtzorg

Auteur Bericht
Geplaatst: zaterdag 03 Juli 2010 22:29
Hallo,

Ik ontvang PGB voor mijn zoon, het betreft Ind. begeleiding en TV.
Hoe weet ik of hier respijtzorg bij/inzit of niet. Staat dit dan duidelijk in je indicatie omschreven.

Mvgr,
Helena
Pim Geplaatst: zondag 04 Juli 2010 00:12
Beste Helena,

Respijtzorg oftewel zorguren ter ontlasting van mantelzorgers is al standaard via berekeningsmodellen inbegrepen bij de indicatie. Daar is feitelijk het uitgekeerde budget voor om de omgeving van de persoon met de ziekte of handicap te kunnen ontlasten als daar behoefte aan is (anderen gebruiken het ook om extra hulp in te zetten of om inkomensverlies op te vangen, dat mag allemaal)

Door bezuinigingen is een deel van de indicatie wel verminderd daar er nu standaard een deel vanaf getrokken word als zijnde gebruikelijke zorg die men ook zou geven als een persoon gezond zou zijn geweest.

Hopelijk kunt u hier wat mee
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zondag 04 Juli 2010 11:30
Beste Pim,

Hartelijk dank voor je reactie!
Ik dacht al dat het zoiets was, dat er al een deel in verweven zit ter ontlasting van de omgeving.
Ik vroeg het me namelijk af ivm een aantal uren zorg die mijn partner doet tbv mijn zoon en waar hij ook voor betaald wordt uit het PGB (ikzelf heb ziekte van crohn en kan niet altijd de zorg geven die op dat moment gewenst is dus neemt mijn partner het over). Ik heb begrepen dat bij resprijtzorg je niet zowel jezelf als je partner kunt inhuren.

Dus een deel zorg inhuren middels mijn partner zou wel verantwoord zijn !?

Met vriendelijke groet,
Helena
Pim Geplaatst: zondag 04 Juli 2010 14:27
Beste Helena,

Wat u doet is uzelf als werknemer inhuren. Dat is toegestaan volgens de huidige regelgeving omdat u door de handicap van uw kind toch een stuk minder uren kan werken bij een gewone werkgever en daardoor inkomsten misloopt.

U mag het gebruiken om uw gezin te ontlasten, en dus professionele hulp inzetten. U hoeft dat niet te doen.
U mag ook er voor kiezen om uzelf een vergoeding te geven voor de begeleiding die u geeft.
Het budget is echter wel zo vastgesteld dat er van uit gegaan word dat u alleen voor zorg budget krijgt die meer is dan voor een kind zonder handicap of ziekte.

Dus ja, u mag uw partner inhuren, ook uzelf mag ingehuurd worden (klinkt wat gek misschien) om uw kind te begeleiden.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zondag 04 Juli 2010 15:13
Beste Pim,

Helemaal duidelijk nu!
Hartelijk dank voor de uitleg.

Met vriendelijk groet,
Helena

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.