1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

begeleiding wat mag wel en wat mag niet

Auteur Bericht
Johanna Geplaatst: vrijdag 09 Juli 2010 20:39
Er is veel verandert in de pgb, en wat ik jammer vind is dat het zorgkantoor hier geen informatie over verstrekt en er op internet niet echt makkelijk iets te vinden is.

Wat valt er dit jaar wel en wat niet onder de gebruikelijke begeleiding aan kinderen?? ( dus wat mag wel en wat mag niet vanuit pgb betaald worden )

En zit er een verschil in de begeleiding als je een organisatie inhuurt die de begeleiding gaat geven of als je als ouder zelf de begeleiding gaat geven aan je eigen kind.

Op internet vind ik wel heel erg beknopt e.e.a. maar dat slaat allemaal op volwassenen die pgb krijgen en niet op kinderen en ik neem aan dat het voor kinderen toch anders is als voor volwassenen.

wie weet hier meer over
Geplaatst: zaterdag 10 Juli 2010 23:08
Bijna elk zorgkantoor heeft wel een actuele vergoedingenlijst op de site staan bij agis b.v. http://www.agiszorgkantoren.nl/Zorg_nodig/Persoons_Gebonden_Budget_PGB
Deze lijst is wel heel uitgebreid en vraagt wel om enig inzicht. Zorgboerderijen staan er b.v. niet als dusdanig op. valt er echter wel onder wanneer daar specifiek begeleiding geboden wordt. Dit gaat voor veel dingen op.
Joke
Johanna Geplaatst: zondag 11 Juli 2010 06:07
De lijst die ik daar vind is meer een algemeen overzicht welke voor volwassenen met pgb heel erg duidelijk is maar niet voor kinderen die pgb hebben.

Dit staat er op de lijst:

Onder de functie begeleiding vallen de volgende activiteiten:
· ondersteuning bij of oefenen met vaardigheden of handelingen
· ondersteunen bij of oefenen aanbrengen van structuur of het voeren van regie
· overnemen van toezicht op de budgethouder
· bevorderen van zelfredzaamheid
· voorkoming van een opname.

Maar bij kinderen heb je vaak meer of anders begeleiding nodig dan wat hier beschreven staat.
Want welke vaardigheden en handelingen mogen ondersteuning krijgen.
welke structuur of aanvoeren van regie mag ondersteuning krijgen.
welke toezicht mag je overnemen
welke bevordering van zelfredzaamheid valt eronder

Ik bedoel, als ik kijk naar de vaardigheden en handelingen die ondersteund mogen worden:

tandenpoetsen?
douchen?
huiswerk maken?
aankleden?
eten?
met het openbaar vervoer reizen?
fietsen?
van punt a naar punt b komen ( lopen, fietsen, ov )
etc.

En wat valt onder structuur aanbrengen, wij hebben bijvoorbeeld een vaste structuur in huis maar die doen wij als ouders zelf het kind leert hierdoor niet zelfstandig structuur aan te brengen, dus wat valt daar dan onder?

Onze kinderen staan 24 uur onder toezicht, ze zijn nog minderjarig, dus wat mag ik wel en niet opschrijven onder dit kopje?

De zelfredzaamheid, ze hebben eigenlijk overal begeleiding nodig, dus wat mag daaronder vallen, het is niet dat ze al bijna zelfstandig gaan wonen en je ze daarop kan voorbereiden. dus welke zelfredzaamheid is normaal voor kinderen om dat te oefenen en daar begeleiding bij te krijgen en welke is dan weer speciaal voor anders kinderen??

Ik vind het allemaal erg onduidelijk en niet echt specifiek toegelicht en al helemaal geen voorbeelden erbij zodat je weet welke richting je moet denken.
Geplaatst: zondag 11 Juli 2010 12:17
Volgens mij hangt alles af van wat gebruikelijke zorg is en wat niet. Een kind van 6 begeleid je bij het tanden poetsen, vetersstrikken, brood smeren e.d. Maar waneer je kind van b.v. 11 dat soort dingen nog niet kan heeft deze bovengebruikelijke zorg nodig. Ze kijken altijd naar wat gebruikelijk is voor de leefttijd

http://www.pgb-vg.nl/bestanden/pgb_indicatie/Beleidsregels_indicatiestelling_awbz_2010_gebruikelijkezorg.pdf
Johanna Geplaatst: zondag 11 Juli 2010 12:45
oke, maar dan snap ik het niet helemaal meer.

bij begeleiding staat dit stukje:

Kinderen van 5 tot 12
• kinderen vanaf 5 jaar hebben een reguliere dagbesteding op school;
• kunnen niet zonder toezicht van volwassenen;
• hebben toezicht nodig en nog maar weinig hulp bij hun persoonlijke verzorging;
• hebben begeleiding en stimulans nodig bij hun psychomotorische ontwikkeling;
• zijn overdag zindelijk, en 's nachts merendeels ook; ontvangen zonodig zindelijkheidstraining van de
ouders/verzorgers;
• hebben begeleiding van een volwassene nodig in het verkeer wanneer zij van en naar school of
activiteiten ter vervanging van school gaan;
• hebben een reguliere dagbesteding op school, oplopend van 22 tot 25 uur/week;

Dit zou dus gebruikelijk zijn.

Maar ik krijg PGB juist omdat mijn kinderen oa. niet zelfstandig naar school kunnen en zich niet zelfstandig binnen het verkeer kunnen vertoeven ( ik heb een zoon van 9 en een dochter van 11 ) Ik krijg pgb omdat ze begeleiding nodig hebben bij de sociaal emotionele ontwikkeling en omdat ze niet zonder toezicht zichzelf kunnen verzorgen.
maar als je dat stukje leest dan is dat dus heel normaal volgens de richtlijnen, dus daarom ben ik nu nog meer in de war wat betreft de begeleiding, omdat de richtlijnen aangeven dat ik geen pgb zou moeten hebben maar ik heb wel pgb omdat ik tegen al die dingen ( en meer ) aanloop.
Geplaatst: zondag 11 Juli 2010 18:12
Het is ook verwarrend, een kind van 5 heeft natuurlijk al weer heel andere hulp nodig dan een kind van 12. Het zijn richtlijnen, er zijn altijd verschillende interpretaties mogelijk. Je kan ook veel informatie vinden op http://www.pgb-vg.nl/download.htm. Anders zou ik contact met per saldo opnemen, dit is een belangenorganisatie.
groet Joke
Pim Geplaatst: woensdag 14 Juli 2010 00:16
Beste Johanna,

Waar u voornamelijk tegenaan lijkt te lopen is het punt wat normaal gevonden word voor kinderen van de kalenderleeftijd welke uw kinderen nu hebben bereikt.

Ik heb daar zelf recent een stuk van in mijn bezit gekregen wat ik u wel wil doen toekomen als ingescand exemplaar. Neem dan even contact op via deze site of anders.
Het geeft u waarschijnlijk dat inzicht in wat 'normaal' is voor kinderen van een bepaalde leeftijd en wat als extra zorgbehoefte word aangemerkt.
Ook in deze zorgbehoefte zijn dan weer gradaties gemaakt, met daarbij horende beoordelingen. Niet voor niets dat er vele professionals betrokken zijn bij het correct indiceren van een hulpvraag.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 07 Oktober 2010 20:28
Breicht aan Pim van de Most,

Ik lees dat u een exemplaar heeft over gebruikekijke zorg en wat daar buiten valt.
Ik heb kind van 20 die ik begeleid. Het schijnt dat je straks een zorgplan moet aanleveren bij de functie begeleiding. Ik zou graag willen weten of u weet wat je daar dan in zou kunnen zetten, wat mag je aanvoeren als werkzaamheden.

betrf. kind met psyh.beperking, laag IQ, ADHD.

Hoop dat u kunt reageren.

MVG Jan
Pim Geplaatst: donderdag 07 Oktober 2010 21:42
Beste Jan,

Het eenvoudigst werkt het als u mijn bedrijfsnaam even opzoekt en mij contacteert via e-mail.
Dan zend ik u deze ingescande lijsten toe.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.