VOF PGB-aanbieder: hoe zit het met eigen bijdragen en BTW?
Auteur | Bericht |
---|---|
(verwijderd) |
Geplaatst: vrijdag 09 Juli 2010 21:18
Wij bieden als VOF organisatie al meer dan 2 jaar tijdelijk verblijf en begeleiding aan jongeren met een PGB. Nu het PGB ingekort is, krijgen we steeds vaker de vraag of ouders het uit eigen gelden kunnen betalen. Nu hoeft voor het PGB geen BTW worden geven, maar hoe zit dat met een eigen bijdrage? En mag je dit zomaar doen, als organisatie die (in 1e instantie) enkel voor een PGB-budget werkt. En hoe zit het dan met de boekhouding, hoe zou dat kunnen worden verwerkt? Bij voorbaat dank! :D |
Annelies |
Geplaatst: maandag 12 Juli 2010 08:55
Bij een VOF, is de VOF, als geheel, ondernemer voor de omzetbelasting ( BTW ), in tegenstelling tot een maatschap. Dat is, in dit geval, lastiger. Het zou prettig zijn, indien de jongeren toch een ( klein ) PGB budget/ indicatie hebben. Indien de jongeren een ( klein ) gedeelte van de kosten uit dit budget betalen, is het nog te betalen restbedrag, ook vrijgesteld van BTW. Wel belangrijk om dan een kopie van de indicatie te vragen, om later, bij een BTW-controle door de belastingdienst, aan te tonen dat deze jongeren wel een( kleine ) indicatie hadden. m.v.g., Annelies Blekman thuisverpleegkundige |
Pim |
Geplaatst: dinsdag 13 Juli 2010 23:36
Beste AC_3, Aangezien u begeleiding en tijdelijk verblijf aanbied zijn deze DIENSTEN vrijgesteld van BTW. Dat betekent eenvoudigweg dat u, ongeacht het potje waaruit het komt, BTW bent vrijgesteld. Het staat volgens mij toch vrij helder geformuleerd op de berichtgeving vanuit de belastingdienst die u kreeg na aanmelding bij deze belastingdienst. Ook maakt het hier niet uit welke ondernemingsvorm u hanteert. Zorg wel dat ten alle tijde uw informatie in het KvK register correct is weergegeven en correct bij de belastingdienst bekend is. Zo ook de diensten die u aanbied. Overigens is het gebruik van de term eigen bijdrage hier niet geheel correct. Eigen bijdrage gaat over een betalen van een deel van de van het geleverde budget, volledige gebaseerd op het gezinsinkomen. De financiering vanuit eigen middelen is uiteraard gewoon zonder enig probleem toe te passen. Aangezien ik aanneem dat u facturen verstuurd en dat deze facturen worden betaald. Lijkt mij dan voor u niet interessant waar dit vandaan komt (tenzij u betalingsproblemen voorziet, continuïteitsbewaking is voor ondernemers uiteraard cruciaal). met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Annelies |
Geplaatst: woensdag 14 Juli 2010 14:45
Bij een BTW- controle van de belastingdienst gaat men, o.a., na uit welke middelen/ budgetten de cliënt de diensten betaald. Is dit ( voor een gedeelte ) uit een PGB, dan is dit vrijgesteld, bij de genoemde functies. Betaalt de cliënt uit eigen middelen ( dus particulier ), en is de cliënt niet in het bezit van een CIZ- of WMO-indicatie, dan kan dit impliceren, dat de diensten niet BTW zijn vrijgesteld. De belastingdienst let, inzake de BTW, namelijk niet alleen op de diensten die men levert, maar ook op andere zaken, zoals de oorsprong van de inkomsten, de opleiding, die men heeft genoten, etc, etc . Vandaar dat het soms ook handig is, om vooraf een belastingadviseur om advies te vragen. m.v.g., Annelies Blekman thuisverpleegkundige |
Pim |
Geplaatst: donderdag 15 Juli 2010 19:37
Geachte mevrouw Blekman, Het lijkt mij persoonlijk voor een belastinginspecteur heel lastig worden als zij willen controleren waar de geldstromen vandaan komen. Ik sta ze dan op basis van mijn beroepsgeheim geen contact toe met mijn klanten. Ik vind dat namelijk buitengewoon onprofessioneel als ik mijn klanten ga opschepen met mijn problemen. Het zou daarnaast echt te zot voor woorden worden als zij mij BTW verplichting gaan opleggen op basis van het potje waaruit de betaling van mijn facturen komt. Nee echt, de dienst die geleverd word bepaald of er BTW plicht is of niet, de manier waarop/ waarmee het betaald word is niet relevant. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk