1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Vrij besteedbaar budget PGB WMO

Auteur Bericht
Geplaatst: zaterdag 10 Juli 2010 16:56
Hoe hoog is het vrij besteedbare budget voor pgb vanuit de WMO 2010?

En op welke wijze moet het pbg wmo verantwoord worden?
Is dit per gemeente verschillend of wordt hier 1 lijn in gehouden?

En welke kosten kunnen opgevoerd worden onder het vrij besteedbare deel wmo 2010.

alvast bedankt
Pim Geplaatst: woensdag 14 Juli 2010 00:00
Beste Elisabeth,

Het vrij besteedbare budget van de WMO is 1,5% van het totaal budget per jaar.
U hoeft hierover niets te melden, het is echt te besteden zoals u dat goeddunkt.

Het verantwoorden van de besteding voor het PGB doet u door een factuur of urenverantwoording inclusief betalingsbewijs (bankafschrift) op te sturen inclusief een overzicht wat u maakt op de verantwoordingspapieren die u krijgt opgestuurd van de gemeente.
Hoewel er per gemeente wat verschillen kunnen zijn, verwacht ik niet heel grote op dit gebied. Vraag het voor de zekerheid na!
Groet,

Pim van der Most
MostCare
Anne Geplaatst: woensdag 14 Juli 2010 21:57
Bij de meeste gemeenten is er GEEN vrijbesteedbaar gedeelte van het PGB. Bij een PGB- AWBZ wel altijd en dat is die 1,5% die bovenstaande schrijver bedoelt. Ik ken persoonlijk geen enkele gemeente die een vrijbesteedbaar bedrag hanteert. Ook het verantwoorden loopt per gemeente anders. In mijn gemeente gebeurt dat alleen steekproefsgewijs, in twee verschillende gemeenten van cliënten van mij moeten ze respectievelijk per half jaar en per kwartaal verantwoording afleggen. In Utrecht wordt zelfs geëist dat je ook een kopie van de afgesloten overeenkomsten met zorgverleners opstuurt, doe je dat niet, dan wordt het PGB-WMO per direct stopgezet. Hier is dus geen algemene uitspraak over te doen.
Geplaatst: dinsdag 10 Augustus 2010 16:07
weet je waar ik meer info kan vinden over die 1,5% vrij besteedbaar pgb-AWBZ?
Pim Geplaatst: woensdag 11 Augustus 2010 08:42
Beste Kaiyum,

Enkele links met meer informatie:
College van Zorgverzekeraars
http://www.cvz.nl/zorgpakket/awbz-kompas/pgb/pgb.html
Per Saldo
http://www.pgb.nl/persaldo/dit-is-een-persoonsgebonden-budget-pgb/awbz/administratie-en-verantwoording/?waxtrapp=ckgfnMsHcwOhcPjBCONE
Hopelijk heeft u hier wat aan,
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 12 Augustus 2010 20:02
Elisabeth,

Ik kom uit Rotterdam en wij hebben hier wel een vrij besteedbaar bedrag in het WMO/PGB. dat was de (voor mij 2) voorgaande jaren 250 euro.

Misschien doe je er goed aan even contact op te nemen met je WMOadviseur en hem/haar deze vraag voor te leggen (en als het net zo gesteld is als hier, wens ik je succes met deze gespecificeerde vraag en weten ze het antwoord daar niet :-) )

Oftewel..hoe was het voorgaande jaren bij jullie geregeld vanuit het WMO? Had je toen recht op PGB? En zo ja, hoeveel was het vrij besteedbare bedrag?

Groet, Mery

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.