1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

tijdelijk verblijf

Auteur Bericht
Johanna Geplaatst: zondag 11 Juli 2010 06:10
Ik wilde mijn kinderen meesturen op een kamp, dit omdat het er gestructureerd is, ze dingen leren als bijvoorbeeld koken, maar ook leren om samen te spelen en leuke dingen te doen.
Van het zorgkantoor mochten mijn kinderen niet mee met dit kamp omdat het geen speciaal pgb kamp was.

maar nu lees ik het volgende:

Tijdelijk verblijf
Tijdens uw vakantie kunt u gebruik maken van 'tijdelijk verblijf' als er sprake is van een beschermende woonomgeving, therapeutisch leefklimaat of permanent toezicht. Dit mag u financieren uit het PGB. Het tijdelijk verblijf kan bestaan uit een AWBZ-erkende instelling, een logeerhuis, een zorgboerderij, enzovoorts. Ook sportieve verblijven, bijvoorbeeld een surfkamp, vallen hieronder. Het maakt niet uit of het tijdelijk verblijf binnen of buiten Nederland plaatsvindt.
Tijdelijk verblijf is bedoeld als respijtzorg ter verlichting van de last voor de overige leden van het cliëntsysteem waartoe de budgethouder behoort. Daaruit volgt dat een verblijf van de budgethouder gezamenlijk met andere leden van het cliëntsysteem geen 'tijdelijk verblijf' is, zoals dat is bedoeld in de PGB-regeling. De kosten voor vervoer van de thuissituatie naar het tijdelijk verblijf kunnen alleen uit het PGB worden vergoed als het PGB is toegekend voor de kosten van vervoer.

Als ik dit lees dan hoeven ze niet persee mee op een pgb kamp maar mag ik ze op elke vakantie sturen die ik zelf wil als er maar een beschermde woonomgeving en permanent toezicht is.

waarom zijn zorgkantoren dan zo moeilijk en zegt het ene zorgkantoor dat iets wel maar waar het andere zorgkantoor zegt dat het niet mag?
Pim Geplaatst: woensdag 14 Juli 2010 00:07
Beste Johanna,

Het is wel zo dat u het op elke vakantie mag sturen welke toezicht bied, maar het moet wel zo zijn dat het geen 24 uur bewakingsservice met cameramonitoring is die dat doet, maar echt mensen die begeleiding bieden op locatie. (ik hoop dat het duidelijk is welk punt ik wil maken, de manier van begeleiden is van belang).

Er zijn talrijke aanbieders die tijdelijk verblijf aanbieden waar het kind los van het gezinssysteem wordt begeleid. Het is aan u er een te vinden die voldoet aan uw voorwaarden en ook een stuk professionaliteit heeft om nette facturen te versturen die op tijd betaald kunnen worden.
Zelfs de beschermde woonomgeving is niet per se noodzakelijk. Het ligt voornamelijk aan de hulpvraag. Een tijdelijk verblijf op Centre Parcs word ook akkoord bevonden (mits de kosten van de huisjes niet apart gefactureerd worden).
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.