1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Administratie uren

Auteur Bericht
Astrid Geplaatst: donderdag 15 Juli 2010 16:57
Ik ben al een tijdje op zoek naar informatie over hoe je administratie uren mag verrekenen aan het gezin. Situatie is een gezin met twee autistische jongeren, met een brede zorgvraag en veel behoefte aan kennis en handvaten omtrent hun kinderen. Ik ben nu bezig met het uitschrijven van zorgplannen en, op verzoek van het gezin, het uitschrijven van de oudergesprekken. Ouders hebben een sterke behoefte aan kennisvergaring, naast adviezen over te lezen materiaal willen ze voornamelijk praktische handvaten en tips. Ik maak veel uren voor de administratie en besef dat ik dit niet allemaal kan verrekenen aan het gezin, maar ja, dat is dan maar mijn visitekaartje zullen we maar zeggen.
Mijn vraag is de volgende; Ik meen ergens binnen dit forum gelezen te hebben dat er een bepaalde verhouding bestaat tussen het aantal uren binnen het gezin en het maken van uren voor administratieve taken, maar ik kan dit nergens meer terug vinden. Weet iemand wat de norm is die het zorgkantoor ivm de verantwoording van de uren hanteert?

Bij voorbaat bedankt!

Astrid
Pim Geplaatst: donderdag 15 Juli 2010 19:48
Beste Astrid,

Het is vrij gebruikelijk dat ouders welke nog aan de startfase staan van het hulpverleningsproces erg zoekende zijn en veel informatie tot zich willen nemen. Gelukkig maar, dat schept namelijk voor hen meer duidelijkheid en geeft ze veel meer inzicht.

Het is mijns inziens niet meer dan normaal dat u de uren die u hiervoor maakt factureert als ondersteunende begeleiding (het gaat per slot van rekening om iets wat hun helpt om hun kind of naaste goed te kunnen helpen. Het is in die zin indirect sterk ondersteunend).

Administratie (het verzamelen van de benodigde gegevens voor verantwoording, uitbetaling, en het verkrijgen van het overzicht, opnieuw aanvragen van indicaties en dergelijke) kunnen betaald worden uit het verantwoordingsvrije deel van het budget. Dat is 1,5% van het totaalbudget voor PGB vanuit de AWBZ.
Afhankelijk van de hulpvraag zou ik u ook nog wat tips kunnen meegeven.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Gespecialiseerd Autisme Begeleider.
Astrid Geplaatst: vrijdag 16 Juli 2010 13:22
Beste Pim,

Hartelijk dank voor je reactie!
En ja, je hebt gelijk, mijns inziens is het van een zeer groot belang voor de ouders om geen zorg te verlenen vanuit gevolgbestrijding, maar juist de handvaten te bieden om te komen tot het vinden van de oorzaak van het probleemgedrag, dit natuurlijk bekeken vanuit de autisme specifieke kenmerken, omgevingsinvloeden en de prikkelverwerking van het kind.
Dat ik hierbij vaak meer administratie uren maak dan ik redelijkerwijs aan het gezin kan verantwoorden is natuurlijk ook mijn eigen verantwoordelijkheid. Als ZZP-er behoort dit echter ook tot je dienstverlening is mijn mening.
Het kan zeker interessant zijn, en zelfs noodzakelijk, hierbij met andere zorgverleners te kunnen overleggen. Al is het maar om met een open blik te kunnen blijven kijken naar de situaties die zich voordoen binnen de problematiek die cliënten met een ASS kunnen ervaren.

Mijn autisme specialisatie heeft zich gevormd door nu alweer ruim 15 jaar praktijkervaring en het volgen van de opleiding Post HBO Autisme. Daarnaast heb ik in de toekomst nog een waslijst aan wensen voor te volgen opleidingen en cursussen gericht op specifieke gebieden binnen de ASS. Heb jij nog tips in deze? Bij mij staan nu als eerste op mijn lijst; Autisme en sexualiteit, en Jobcoaching, maar evt. suggesties zijn altijd welkom!

Met vriendelijke groet,
Astrid
Pim Geplaatst: vrijdag 16 Juli 2010 19:33
Beste Astrid,

Ik heb geen idee van de leeftijd van deze kinderen, maar sexualiteit en jobcoaching zijn nu niet de onderwerpen waarmee ik zou beginnen bij de hulpverlening.
Ik zou voor sexualiteit eerst beginnen bij lichaamsbesef (heel vaak verstoord) en beleving, kennis van de processen in het eigen lichaam en de gevolgen van de puberteit voor de kinderen zelf en de omgeving.

Vaak is bij kinderen met autisme overigens de puberteit laat tot zeer laat (16+ bij jongens, 13+ bij meisjes) wat samenhangt met de vaak ernstige problematiek en stressfactoren die komen kijken bij autisme.
Jobcoaching, met alle respect, is een proces dat ik alleen opstart als ik er zeker van ben dat het kind er al aan toe is. Want het is een hele weg die er gegaan moet worden om van schoolstructuur te komen naar werkstructuur en alles wat erbij komt kijken.

Ook denk ik, als de ouders zo graag zoveel informatie willen, of het wijs is te kijken naar bijvoorbeeld de recent uitgebrachte Agendacoach (samenwerking tussen Leo Kannerhuis en een bedrijf, genaamd Dunov).

Ook zou u kunnen overwegen of er behoefte is aan het werken aan een training zelfstandig reizen met OV.
Er zijn vaak heel veel gebieden bij kinderen met autisme waar hulp nodig is en duidelijkheid vaak ontbreekt voor deze kinderen.
Mocht u in detail verder willen praten, kunt u me bereiken via deze site of andere wegen (o.a. LinkedIn, website, enz.)
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Astrid Geplaatst: zaterdag 17 Juli 2010 09:59
Beste Pim,

Tijdens mijn opleiding, die erg praktijkgericht is en qua theorethische kennis veel gebracht heeft, zijn er al veel van de onderwerpen die je nu noemt zeer uitgebreid aan bod gekomen, zowel theoretisch als praktijkgericht.
Ik werk met jonge kinderen en met pubers en adolescenten.Daarnaast heb ik ook uren met volwassenen, maar in geringere mate.
Autisme en sexualiteit wordt gegeven door Charles Laumen, werkzaam bij het Leo Kannerhuis, hij heeft zich gespecialiseerd op dit gebied en heeft veel contact met Ronald Emmen, GZ psycholoog en sexuoloog, en ook gespecialiseerd op autisme en sexualiteit(hij geeft ook lezingen op dit gebied, zeer interessant). Besef van eigen lichaam, de problemen die de jongeren vaak ervaren binnen de puberteit en adolescentie mbt relaties en sexualiteit zijn vaak groot, ik neem aan dat je dat herkent. Autisme en sexualiteit(mss hadden ze de cursus beter autisme en relaties kunnen noemen) is zeer breed. Ik ben werkzaam geweest binnen een woonvoorziening met jongeren variërend in leeftijd van 9 t/m 18 jaar. Begeleiding op dit vlak is juist een grote prè, juist omdat de jongens er geen weg mee konden vinden, of ze nu laat puberen of niet(want het komt evenzogoed voor dat jongeren al een vroege en sterke (prè-)puberteit ondergaan), daarnaast begint besef van eigen lichaam en sexualiteit al vanaf de babytijd, juist in het proces naar de puberteit toe is het van groot belang dat het kind hier begeleiding in krijgt.
Daarnaast krijg ik regelmatig jongeren die gaan beginnen via de praktijkschool met stages ed, het verdere proces vind ik zeer interessant vandaar mijn keuze.
De agendacoach is inderdaad een mooi principe, ik volg het zeker.
Trainen zelfstandig reizen geef ik ook, ook hier is het Leo Kannerhuis met een mooi initiatief bezig, een soort reiscoach. Een verbinding tussen jongere en iemand die hem via de mobiele telefoon adviseert, begeleid als nodig is.

Al met al, er is zoveel, dat je op dit gebied nooit uitgeleerd raakt, ieders persoonlijke interesses en praktijkervaringen zullen hierin zeker een grote rol spelen.

Mvg, Astrid Meester

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.