1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

begeleiding gezin ook uit PGB

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 16 Juli 2010 11:12
Ik heb een bijzonder gezin..

2 kinderen met een autistische stoornis, mijn man is een PDD-er en ik heb onlangs de diagnose van ADHD gekregen..

Je kan je voorstellen dat het voor mij een enorme inspanning is om het gestructureerd te houden voor de kinderen. Het lukt wel maar ook maar net. Ik zou daar heel graag hulp bij willen krijgen van iemand die dus structuur kan aanbgrengen in dit soort situaties zodat niet al mijn energie gaat in het structuren van de kinderen. Kan dit uit het pgb van 1 van mijn kinderen. Ik heb geen huishoudelijke hulp nodig ofzoiets maar echt puur begeleiding om alles goed op de rit te krijgen en te houden . Wie weet hierin de weg of heeft tips ?
(verwijderd) Geplaatst: vrijdag 16 Juli 2010 14:12
Beste 'zorgvrager'.

Allereerst mijn complimenten dat je om hulp vraagt. Dit geeft aan dat je al een heel traject hebt afgelegd.Ik weet hoe moeilijk dat kan zijn voor een ouder...

Ik wil reageren op je vraag over het aanleggen van structuur met behulp van PGB van jullie kind. Mijn inziens is dit mogelijk. Ik ben moeder van 2 kinderen en heb een zoon met PDD-NOS en een dochter met ADD en weet ik uit mijn eigen gezin dat dit mogelijk is.
Ik ben tevens een zorgverlener die je hierin zou kunnen ondersteunen.

Wanneer je interesse hebt laat het mij dan weten.

hartelijke groet,

Karin van den Beuken
{deleted by moderator: commerciële links zijn niet toegestaan, verwijs naar je advertentie}
Pim Geplaatst: vrijdag 16 Juli 2010 19:06
Beste C.,

Het lijkt mij dat u gebaat bent bij een intensief traject van home training. Daar leert u kijken door een 'auti' bril en leert u omgaan met de mooie en stressvolle kanten van autisme.

U leert de valkuilen herkennen, de manier waarop kinderen met autisme de wereld inkijken en leert goed inspelen op wat u kunt doen om dit gestructureerd en werkbaar te maken voor uzelf, en uw gezinsleden.

Deze home training word veel aangeboden, en is logischerwijs het beste om thuis te krijgen, aan de hand van de situaties zoals deze thuis bij u zich afspelen.
Helaas is NoordOostpolder (Ik neem aan dat de plaats Rutten daar ligt?) niet in mijn werkgebied. Ik kan wel kijken voor u of er mensen zijn die dit voor u zouden kunnen realiseren.

De bovenstaande schrijfster komt uit het zuiden des lands, mijns inziens ook niet erg wenselijk vanwege de intensieve vorm van hulp die u nodig heeft.

Home training kan inderdaad wel als ondersteunend naar uw kinderen worden uitgelegd. Het hele gezin kan er in principe aan deelnemen maar het gaat voornamelijk om handvatten en werkmethoden aan te leren voor de ouders. De gezinswerker zal in dit geval u veel uitleg gaan geven hoe u de dagen het beste kan structureren, het werken met picto's, gestructureerde dagindeling, visualiseren van wat er komen gaat en het ombuigen van negatief gedrag zonder hier straf voor uit te hoeven delen (want dat heeft bij veel kinderen met autisme geen enkele zin). Ook het zien van wat spanningen zijn en waar spanningsopbouw door plaatsvind alsmede het leren dit op tijd om te buigen.

Meestal is hometraining overigens een proces van meer dan een half jaar.
Als u vragen heeft of graag meer informatie wilt, stuur dan gerust even een berichtje via deze website of via andere methodes.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Alida Geplaatst: dinsdag 20 Juli 2010 21:12
Beste topic starter,

Hebt u inmiddels begeleiding kunnen vinden? Ik ben zelf werkzaam bij een bedrijf in Drachten wat u wellicht zou kunnen helpen.
Als u meer wilt weten kunt u mij een bericht sturen.
Geplaatst: woensdag 21 Juli 2010 10:15
Bedankt voor de reacties.

Ik heb nog niet de hulp gevonden die ik zoek. Een van de aanbieders zat ver buiten mijn regio en daarbij vraag ik hulp voor mijzelf en niet voor de omgang met mijn kinderen. Ik heb een la vol auti-brillen zegmaar :-).. Het gaat puur om de combi gezin en mijzelf. Voor de kinderen heb ik hulp.

Ik zoek dus hulp in mijn eigen regio .
Geplaatst: woensdag 21 Juli 2010 10:16
Beste Pim

Je hebt mijn hulpvraag niet goed begrepen. Ik heb geen hulp nodig met het begrijpen van mijn kinderen. Ik zoek hulp voor mijzelf.
Geplaatst: woensdag 21 Juli 2010 10:17
Beste Karin

Je woont helaas nogal uit mijn richting :-(.. Heb je wellicht andere tips voor me ? (mag ook prive)
Alida Geplaatst: woensdag 21 Juli 2010 10:41
Begrijp ik goed dat je op zoek bent naar hulp om het huishouden en het leefritme in structuur te brengen?
En wil je graag de hulp bij je thuis hebben?
Pim Geplaatst: donderdag 22 Juli 2010 18:32
Beste C,

Waarom ik u aanraadde om hometraining te gebruiken is omdat vaak de problemen die in het gezin worden ervaren liggen in de sfeer van omgaan met de handicaps.
Het is me nu duidelijk(er) dat u een andere invalshoek voor hulp zoekt. Meer praktisch met het helpen organiseren en opgeruimd/ overzichtelijk houden misschien?
Zoals u ziet zijn er velen die graag met u mee willen denken.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.