1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Pgb en ouder inkopen

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 21 Juli 2010 11:51
Goedemorgen,
Ik heb een zoon van 8 jaar die pas de diagnose heeft gekregen PDD-NOS.
Daarop een indicatie aangevraagd bij het CIZ, hij heeft deze gekregen voor Begeleiding en Tijdelijk verblijf, daarom contact gezocht met de stichting MEE, daaruit is Zorgokee gekomen, eind augustus gaat hij starten met A&T dagen en half september met een proefweekend logeren.

Mijn man gaat hem zelf brengen naar de dagopvang/logeren (mijn zoon heeft ook een indicatie voor vervoer gekregen), nu ga ik als moeder zijnde een contract afsluiten met mijn man voor het begeleiden en brengen/halen.
Konden het ook vanuit Zorgokee doen maar wil het liever zelf in de hand houden om meer contact te blijven hebben met de begeleiders.

Mijn manheeft door de probleematiek van mijn zoon en gezondheid van jongste dochter (nierpatiënt) zijn baan opgezegt 2 jaar geleden, om de zorg zelf voor te kunnen zetten.
Nu heeft mijn zoon dus PGB gekregen, in hoeverre kan ik mijn man daaruit ook een vergoeding geven voor de begeleiding en zorg die wij onze zoon extra geven ter compensatie van het inkomsten verlies?
En aan wat voor een bedrag mag ik aan denken?
Ik ga dus al een contract aan voor het vervoer en de begeleiding met mijn man, zou ik hier dan evt een ander contract voor moeten maken of kan dit in één dezelfde contract als ik hem ook een vergoeding mag geven per maand?

Met vriendelijke groeten,

Corine
Kevin Geplaatst: donderdag 22 Juli 2010 12:07
Beste Corine,

Met een PGB kun je kiezen of je de administratie/loonstroken door de SVB laat verzorgen of dat je dit zelf doet. Als je het zelf doet hoef je voor je man geen contract af te sluiten en geen loonstroken te maken. Dit komt doordat ieder arbeidscontract tussen echtgenoten niet geldig is voor de wet.

In dat geval betaal je je man wel gewoon iedere maand uit en bij de verantwoording van het PGB geef je op hoeveel je hem hebt betaald en aan het eind van het jaar geef je bij de verantwoording (op een formuliertje wat je van het zorgkantoor krijgt) op wat je in het gehele jaar aan hem hebt uitbetaald (opgaaf bedrag uitbetaald aan derden). Daarnaast vul je natuurlijk ook gewoon de verantwoording in. En om dan zeker te zijn dat de belastingdienst alles binnen krijgt vraag ik altijd nog een IB-47 formuliertje aan (nogmaals opgaaf uitbetaald aan derden, maar dan een opgaaf rechtstreeks aan de belastingdienst).

Als je meerdere zorgverleners in dienst neemt (dus naast je man en een instelling die je een factuur stuurt), dan is het meestal makkelijker om wel de administratie door de SVB te laten verzorgen. In dat geval kijk je op hun website onder het gedeelte PGB, meldt je je aan als klant voor de administratie, vul je wel een arbeidscontract in (ook al is dat contract dus niet rechtsgeldig) en dan kies je voor declaratie achteraf omdat je dan achteraf kunt kijken hoeveel PGB je over hebt om je man van te betalen.

Dingen om op te letten bij het uitbetalen van je man:
Zodra het PGB stopt, om wat voor een reden dan ook, stopt zijn salaris ook.
Zodra je man ziek wordt dan heb je een vervanger nodig en dan heb je zijn salaris daarvoor nodig. En je man komt dan, in principe, niet aan aanmerking voor een ziektewetuitkering!!
Zodra je zoon uit huis gaat wonen, of langere tijd in het ziekenhuis zou liggen, stopt het PGB ook.
Op het moment dat je man een uitkering zou moeten aanvragen, wordt er gevaagd om het aantal uren wat hij heeft gewerkt; en dat kun je dus eigenlijk niet opgeven, want hoeveel uren zorgt hij voor jullie zoon? Dat kun je niet in uren uitten. Wat je kunt doen is het aantal uren wat hij voorheen werkte opgeven! Bewaar dus papieren van toen hij nog werkte!
De regels van de zorgkantoren schijnen nogal te verschillen; ons zorgkantoor is niet moeilijk en accepteert zonder gedoe de bedragen die ik mijn man uitbetaal. Maar ik hoor weleens andere verhalen. Dus doe eerst een laag bedrag en kijk hoe het zorgkantoor reageert. Reageren ze niet, dan kun je het bedrag verhogen. En reken met het hele jaarbudget, dus nu betaal je weinig uit en hou je geld over van het PGB, later betaal je meer uit en dan ga je dus eigenlijk boven het budget uit. Maar dat maakt niet uit, want je hoeft niet iedere maand een gemiddeld bedrag uit te geven, zolang je op jaarbasis maar niet meer uitgeeft dan je ontvangt!
Als je je man zelf uitbetaald, zonder tussenkomst van de SVB, dan betaal je bruto uit; hou er dus rekening mee dat de belastingdienst het jaar erop geld wil zien, leg dus geld hiervoor apart. betaald je via de SVB uit, dan weet ik niet of dat ook bruto is, dus even bellen met de SVB in dat geval.

En tot slot; hoeveel betaal je je man uit; Deze vraag en soortgelijke vragen zie ik vaak op dit forum. En het antwoord is simpel; alles wat je over hebt van je budget! En ja, ons zorgkantoor accepteert dit zonder morren.

Wil je nog meer weten, stuur dan even een prive-berichtje. Ik hoop dat je hiermee alvast verder kan.

Vriendelijke groetjes,
Brenda.
Geplaatst: donderdag 22 Juli 2010 15:39
Hallo Brenda,
Bedankt voor je reactie, zou je mij een prive berichtje kunnen sturen, ik krijg het niet voor elkaar om er een te sturen naar jou,

Groeten,

Corine

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.