1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Verzorging zonder opleiding

Auteur Bericht
Care Free Geplaatst: zaterdag 24 Juli 2010 14:09
Hallo allemaal,

Ik ben zzp’er en ben op het internet al druk aan het zoeken naar een antwoord op mijn vraag. Probeer het ook hier eens:

wie weet hoe het wettelijk zit met het volgende:
ik heb op het gebied van verzorging geen diploma’s. Wanneer een pgb’er echter toch besluit mij in te huren voor zaken als hulp bij toiletgang, wassen (waar ik wel ervaring in heb in een verzorgingstehuis) en aankleden levert dit dan wettelijk en verzekeringstechnisch gezien problemen op?

Ik kan mij dit ergens niet voorstellen omdat de persoon zelf mij wel wil inhuren en er niets gebeurt rondom medicijnen e.d. Natuurlijk heb je ook een signaleringsfunctie. Ik wil dus graag zeker weten of ik dit soort werkzaamheden zonder problemen aan kan nemen.

Weet iemand hier meer over? Alvast heel erg bedankt en vriendelijke groet
Dita
Pim Geplaatst: maandag 26 Juli 2010 07:58
Beste Dita,

Het is bij PGB dienstverlening zo dat mensen ook volledig ongeschoolde mensen mogen inhuren (bijvoorbeeld ouders/ familie/ vrienden/ kennissen) en dat het dus geheel vrij staat om uw diensten op dit vlak aan te bieden, zolang u maar inderdaad geen medicatie toe gaat dienen of uitzetten. Dat zijn voorbehouden handelingen.
Ook sommige vormen van wondverzorging zijn af te raden om te doen zonder opleiding zoals decubituswonden (wonden ten gevolge van doorliggen).
Eenvoudig een pleister plakken mag echter iedereen. Helpen naar het toilet (als het zonder tillift kan) is ook voor iedereen toegankelijk en te doen. Als er wel gebruik gemaakt moet worden van een tillift is het verstandig om hier goede uitleg over te vragen en nauwkeurig te handelen.