Behandelplan PGB verplicht???
Auteur | Bericht |
---|---|
Jolanda |
Geplaatst: maandag 26 Juli 2010 11:11
Hallo Ik begeleid mijn moeder thuis volgens de door het CIZ verstrekte indicatie; ik heb het eerste verantwoordingsformulier retour ontvangen omdat het Behandelplan mist. Ik heb hier niets over teruggevonden behalve zorgovereenkomst, declaraties en facturen te verantwoorden. Wie weet hier iets van of dit verplicht is voor begeleiding aan huis. En als dit verplicht is zijn hier voorbeelden van?? Dank je wel als je reageert |
Elly |
Geplaatst: maandag 26 Juli 2010 15:45
Over het algemeen vraagt het zorgkantoor niet naar een behandelplan. Een en ander kan afhankelijk zijn van wat voor indicatie (functies) het CIZ heeft afgegeven. |
Pim |
Geplaatst: maandag 26 Juli 2010 20:23
Beste Jolanda, Het is correct dat de verantwoording tegenwoordig begeleid moet gaan met een verduidelijking van de te volgen strategie en de doelen zoals u deze voor ogen heeft om het beschikbare PGB budget voor begeleiding nuttig in te zetten. Dat dit een behandelplan word genoemd is feitelijk incorrect, want behandelplan gaat uit van behandeling en dat is hier niet ter sprake, maar aan de andere kant bent u tegenwoordig wel verplicht inzicht te geven in hoe u denkt met het PGB bepaalde doelen na te streven. Het is daarmee noodzakelijk om na te denken over waar u met uw moeder tegenaan loopt (wees daar gerust heel gedetailleerd in). Dat kan zijn van het hele ritueel rondom het opstaan, maaltijden, aankleden, lichamelijke hygiëne en zich verplaatsen van en naar de (eigen) woning. Ook kan het zijn met het plannen, actief invullen van de vrije tijd, overzicht bewaren en op tijd, correct en goed voorbereid deelnemen aan activiteiten tot aan het aangaan van contacten, onderhouden van belangrijke relaties en het initiatief nemen in het uitvoeren van handelingen. Er zijn veel mogelijkheden van punten waar u tegenaan kunt lopen. De indicatiestellers willen dus vrij gedetailleerd weten van u hoe u baat denkt te hebben van het beschikbare budget en waar u het concreet bij inzet om de problemen waar u tegenaan loopt op te lossen. Hopelijk kunt u naar aanleiding van het misschien wat beknopte verhaal hierboven een duidelijk stuk schrijven, of iemand vragen dit samen met u te doen. U kunt mij bereiken via deze site of via andere manieren mocht u nog meer informatie wensen. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Toos |
Geplaatst: woensdag 28 Juli 2010 13:16
hallo, enige dagen geleden was ik weer eens op de site en las je vraag. ik wist hier ook niets van en ook niet zo gauw een oplossing. Vandaag echter was ik bezig met mijn verantwoording naar het zorgkantoor en las tot mijn verbazing wel iets over behandelplannen.ik zal het letterlijk overnemen. onder functies/kostensoorten staat o.a. Begeleiding: Wanneer het gaat om AWBZ-zorg die gerelateerd is aan onderwijs, verzoeken wij u een kopie van het behandelplan/zorgplan van de betreffende zorgverlener mee te sturen bij het verantwoordingsformulier. Aan de hand van het behandelplan kunnen wij beoordelen of het inderdaad om AWBZ-zorg gaat. Wanneer blijkt dat het om onderwijs gaat, zijn wij genoodzaakt het verantwoorde bedag af te wijzen. ik hoop dat je hier iets aan hebt. groetjes Toos |
Geplaatst: donderdag 29 Juli 2010 10:09
mijn zorgkantoor heeft nog nooit gevraagd naar een behandelplan etc Welk zorgkantoor heeft u ? Ik zou kontakt opnemen met Per Saldo als ik u was. gr johan |
|
Anne |
Geplaatst: zaterdag 07 Augustus 2010 21:46
Ik heb via diverse cliënten met verschillende zorgkantoren te maken, maar heb ook nog nooit gehoord van de vraag om een behandelplan mee te sturen met de verantwoording. Wel weet ik dat er verschillende CIZ's en BJZ's zijn die bij een herindicatie voor de functie begeleiding vragen om een behandelplan. Daarin moeten dan de begeleidingsdoelen staan en vervolgens in hoeverre die behaald zijn, wat er nog nodig is om ze in de toekomst te behalen of er nog veranderingen in de situatie van de cliënt zijn die maken dat er begeleidingsdoelen aangepast dienen te worden etc. Ik heb wel ervaring met het schrijven van deze laatstgenoemde 'behandelplannen'. Feitelijk zou het juister zijn om te spreken van 'begeleidingsplannen' overigens. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk