1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Inschrijven bij kvk verplicht?

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 30 Juli 2010 20:08
Hoi iedereen,

Ik ben een student Beeldende Kunst en Vorming.
Sinds kort ben ik begonnen met het begeleiden van een jongen met gedragsproblemen met fotograferen. Ik ben met hem in contact gekomen via zijn psycholoog die freelance pgb-ers zocht op freelance basis. Sinds kort is zijn pgb-aanvraag rond en nu moet ik contact opnemen met zijn bewindvoerder voor het financiele gedeelte.

Het is de eerste keer dat ik zoiets doe en het was nogal wat uitzoeken maar het meeste is nu wel duidelijk. Toch heb ik nog wat vragen.

Ik wil aan de slag via de drie-dagenregeling aangezien ik hem maar 1x in de week of 2 weken begeleid. Moet ik mij dan wel per se inschrijven bij de kamer van koophandel? Of kan ik gewoon aan de slag als ik met hem en de bewindvoerder de zorgovereenkomst heb getekend?

In het 8 stappenplan wat ik op pgb.nl vond stond namelijk dat op mijn facturen "het BTW-nummer, het inschrijvingsnummer bij de Kamer van Koophandel of het BSN van de zorgverlener." vermeld moeten staan. Er staat een duidelijke of.

Is alleen het BSN dan genoeg?
En zijn er ergens voorbeelden/modellen van facturen te vinden?
Als ik via de drie dagen regeling werk is opting-in voor mij dan interessant?
Geplaatst: zaterdag 31 Juli 2010 11:30
Nog een vraag.

Op het moment neem ik elke keer bij de afspraken met deze jongen mijn eigen fototoestel mee en tussen de afspraken door fotografeert hij met zijn gsm.
Is het ook mogelijk om uit het PGB een fototoestel te kopen die hij dan kan gebruiken? Zoals we nu werken is het nogal onhandig en moeilijk om "huiswerk" mee te geven.
Pim Geplaatst: zaterdag 31 Juli 2010 12:12
Beste Roderick,

Ik zal stap voor stap uw vragen proberen te beantwoorden
Ik ga echter eerst even wat verduidelijken
:arrow: ...via zijn psycholoog die freelance pgb-ers zocht op freelance basis...
:!: Freelancer is een term die gebruikt word om zelfstandig ondernemer aan te duiden. Een zelfstandig ondernemer zonder personeel word in de regel ook freelancer genoemd.
:arrow:...Ik wil aan de slag via de drie-dagenregeling...
:!: De drie dagen regeling welke officieel de regeling dienstverlening aan huis heet is bedoeld voor mensen in loondienst, en geld niet voor ondernemers.
:arrow: ...uit het PGB een fototoestel te kopen...
:!: PGB, oftewel Persoons Gebonden Budget is bedoeld om zorg in te kopen. Uitsluitend zorg.

En nu uw vragen:
:?: Ik wil aan de slag via de drie-dagenregeling aangezien ik hem maar 1x in de week of 2 weken begeleid. Moet ik mij dan wel per se inschrijven bij de kamer van koophandel?
:!: Zoals hierboven al aangegeven, de drie dagenregeling is voor mensen in loondienst. Het lijkt mij ook het meest verstandige om in loondienst te gaan. De regeling dienstverlening maakt het bovendien vrij eenvoudig om bij iemand in loondienst te komen. De bewindvoerder in het geval van deze hulpvrager kan de verloning uitbesteden aan de Sociale Verzekeringsbank (gratis) en u zelf moet goed doorlezen welke voorwaarden en bijzondere aandachtspunten er zijn op de website van het ministerie van SZW.
Zie http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13711&hoofdmenu_item_id=1375&rubriek_item=391837&rubriek_id=391817&set_id=2973&doctype_id=6&link_id=122550

Eventuele overeenkomsten die gebruikt kunnen worden kunt u ook vinden op de website van de SVB: http://www.svb.nl
Voor mensen in loondienst is geen KvK inschrijving nodig/ mogelijk.

:?: Of kan ik gewoon aan de slag als ik met hem en de bewindvoerder de zorgovereenkomst heb getekend?
:!: U kunt na het ondertekenen van het werknemerscontract en belastingpapieren gewoon gaan werken. Zorg voor maandelijkse urenverantwoording zodat u op tijd uitbetaald wordt. De bewindvoerder hoort dit dan zo snel mogelijk ondertekend door te sturen naar de SVB. Deze betaald u dan uit, en stuurt een loonbriefje. Eventueel kan de bewindvoerder dit ook zelf doen, maar daar is de bewindvoerdersvergoeding niet naar.

:?: In het 8 stappenplan wat ik op pgb.nl vond stond namelijk dat op mijn facturen "het BTW-nummer, het inschrijvingsnummer bij de Kamer van Koophandel of het BSN van de zorgverlener." vermeld moeten staan. Er staat een duidelijke of.
Is alleen het BSN dan genoeg?
:!: Als u in loondienst werkt is het Burger Service Nummer voldoende. Als u als ondernemer werkt dient u meer gegevens aan te leveren, maar dan verwacht ik eigenlijk ook dat u uw eigen contracten opstelt.

:?: En zijn er ergens voorbeelden/modellen van facturen te vinden?
:!: Op de site van de ZZP Nederland kunt u mogelijk wat terugvinden maar zoals eerder gezegd, het lijkt mij in uw geval niet interessant.

:?: Als ik via de drie dagen regeling werk is opting-in voor mij dan interessant?
:!: Gezien de zeer beperkte uren die u maakt lijkt mij opting in niet echt interessant. Het is aan u om daar een keuze in te maken.

:?: Is het ook mogelijk om uit het PGB een fototoestel te kopen die hij dan kan gebruiken?
:!: De bewindvoerder heeft een probleem als hij dat doet vanuit het PGB, omdat de kantonrechter bij controle hem op de vingers zal tikken, maar ook het zorgkantoor zal deze uitgave niet accepteren.
PGB is uitsluitend bedoeld om zorg in te kopen.

Hopelijk kunt u hier wat mee.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Matthijs Geplaatst: zondag 01 Augustus 2010 20:36
Hoi Roderick,

Een beetje off-topic, mijn reactie, maar Pim heeft je vragen (zoals gewoonlijk) zeer degelijk beantwoord en ik heb daar dus weinig aan toe te voegen.

Wat me erg boeit is dat je fotografie inzet als middel in de begeleiding. Ik doe dat zelf namelijk ook en vind het een erg mooi middel, zeker aangezien ik zelf ook amateurfotograaf ben. Ik herken het probleem van geen camera. Ik heb dat wel opgevangen door een oude body van mijzelf in bruikleen te geven tijdens de begeleiding zelf, maar voor tussendoor heb ik nooit een echte oplossing gevonden. Je kan geen camera uit het PGB kopen, dus ik zou mensen altijd aanraden om zelf op zoek te gaan naar een geschikte tweedehands.

Wat wel te overwegen is is om zelf een body+kitlens aan te schaffen speciaal om in bruikleen te kunnen geven. De kosten hiervan zou je kunnen verrekenen in je tarief, het risico ligt bij de cliënt (of diens WA-verzekering). Dat zou ik wel duidelijk contractueel vastleggen overigens.

Ik zou het erg leuk vinden om eens contact te hebben over de inzet van fotografie in de begeleiding. Wellicht kunnen we wat van elkaar leren!

Groet,

Matthijs Wolthers
Zorg voor Geluk

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.