bij sollicitatie vragen naar kopie diploma's ?
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: zaterdag 31 Juli 2010 16:05
ik heb een tijd een psychologe gehad als begeleider in kader PGB, nu vraag ik bij sollicitatie's nooit naar een bewijs dat iemand bijv. psychologie de universitaire opleiding heeft afgerond,eigenlijk moet ik dat in het eerste gesprek wel vragen. Ik heb haar alsnog gevraagd copie diploma of ander bewijs dat zij inderdaad afgestudeerd is als psychologe universiteit, ik betaalde haar ook naar haar opleiding WO psychologie. ze emailt mij nu : "Een kopie van mijn diploma psychologie is een persoonlijk document. De informatie op dit document valt - net als mijn CV - onder de wet Bescherming Persoonsgegevens Jij wordt dus geacht die documenten niet zonder mijn toestemming aan anderen te laten zien.of met hen te bespreken." Ik ga zeker niet zo'n kopie diploma aan anderen laten zien maar als je solliciteerd wil een werkgever toch ook een kopie diploma's zien en mag de werkgever dan ook een kopie behouden ? Ik denk dat de meeste PGB houders niet naar inzage of kopie diploma's vragen maar ik doe dat voortaan wel. Hoe denken zorgverleners op dit forum hierover ? Nemen jullie kopie-en diploma's mee naar PGB houders ? gr johan |
|
Geplaatst: zaterdag 31 Juli 2010 20:13
Als je toch papieren gaat vragen, vraag dan ook om een verklaring omtrent gedrag. Als iemand daaraan niet wil meewerken is dat een veeg teken. De PGB markt is een markt voor vrije jongens en meisjes. De PGB houder is verantwoordelijk voor wie hij/zij inhuurt en de kwaliteit daarvan. Dat je zelfs geen diploma mag zien wegens de privacy is onzin. Een diploma is een getuigschrift en bewijs van deskundigheid en is dus juist bedoeld om te laten zien. |
|
Geplaatst: zaterdag 31 Juli 2010 21:49
Beste Johan, Los van dat werkgevers het recht hebben diploma's te zien en deze over het algemeen in kopie in hun personeerlsdosier hebben, kan je haar tegemoet komen door haar te vragen naar haar registratie bij het NIP. Ze hoeft niet geregisteerd te zijn maar hoort wel te weten waarover je het hebt. Er is een site van het NIP daar kan je meer info vinden. www.psynip.nl Hopelijk heb je hier iets aan. mvg Jolanda |
|
Matthijs |
Geplaatst: zondag 01 Augustus 2010 17:59
Wat een vreemde reactie! Zij kan zich beroepen op die wet, maar waarom zou ze dat doen? Even nog los van de miscommunicatie (zij denkt nu dat jij haar diploma te pas en te onpas aan iedereen wil laten zien) vind ik het ook zeer vreemd dat ze hier moeilijk over doet. Vraag haar eens wat haar probleem met het inleveren van een kopie diploma is. Overigens neem ik zelf meestal geen kopie diploma mee, ik houd het bij kopieën van mijn VAR-verklaring en mijn inschrijving bij de KvK. Mensen vragen er ook eigenlijk nooit naar. Maar ik zou er ook absoluut geen moeite mee hebben om het wel mee te nemen als iemand het graag wil zien. Een VOG heb ik niet standaard liggen. Daar vraagt af en toe wel eens iemand naar, en indien nodig vraag ik er een aan. De laatste is inmiddels alweer zo oud dat die niet meer "geldig" is (volgens mij hebben ze geen officiële geldigheidsduur maar ik houd altijd 3 jaar aan). |
Care Free |
Geplaatst: maandag 02 Augustus 2010 18:15
hoewel dit bij mij nog niet voorgekomen is zou ik absoluut als men er om vraagt even een kopietje van een diploma laten zien. Dat gebeurt immers ook bij een sollicitatie in loondienst. En als je zo bang bent voor je privacy kun je het kopietje immers ook laten zien en dan weer meenemen. Het gaat je als pgbhouder puur om het vaststellen van iets. Het is al gezegd maar de reactie bevreemdt ook mij. Als pgbhouder zou ik zeker eens vragen wat er nu precies achter deze moeite met privacy ligt, je weet natuurlijk nooit hoe iemand hier toe komt. |
Anne |
Geplaatst: zaterdag 07 Augustus 2010 21:37
Mij is nog nooit naar een kopie van mijn diploma's gevraagd, maar cliënten die naar mijn praktijk komen kunnen ze altijd bekijken, want ik heb ze aan de wand hangen. Verder kan ik altijd verwijzen naar mijn registratie bij een beroepsvereniging, waartoe je uitsluitend wordt toegelaten met de juiste diploma's een verklaring omtrent gedrag en verplicht bent tot bijscholing, supervisie en intervisie, wat mijn deskundigheid dus ook al aardig aangeeft. Mochten cliënten daarnaast echter behoefte hebben aan een kopie van mijn diploma's dan zal ik daar zeker niet moeilijk over doen, |
Wanda |
Geplaatst: dinsdag 02 Augustus 2011 15:34
Ik heb zelf jaren een P.G.B beheerd en mijn moeder verzorgd met Alzheimer,ook meegemaakt dat het laten zien van een diploma niet op prijs werd gesteld. Ze wilde het niet eens meenemen,en vond het niet nodig! Onzin! je mag toch weten of iemand bekwaam is om handelingen uit te voeren? Iedereen kan wel zeggen dat ze bekwaam zijn ,maar het bewijs willen zien is heel normaal. Bij een uitzendburo vragen ze er ook om,en I.D of paspoort. Bewijs van goed gedrag moet je ook soms tonen,maken ze ook een copie van. Vaker meegemaakt dat met een P.G.B niet altijd serious genomen word. Ondanks dat je een veel hoger uurloon betaalde dan in een zorginstelling/wijk. Groet Wanda! Dus Johan laat je niets wijsmaken ,vraag ernaar en maak een kopie! |
HZC Weert Comfortzorg |
Geplaatst: donderdag 04 Augustus 2011 12:56
Als iemand bevoegd is en bekwaam is er helemaal niets tegen om je diploma's te laten zien, KvK handel registratie zegt niets over of iemand een diploma heeft om zorg te mogen geven, blijkbaar mag iedereen dit gediplomeerd of niet, je mag zo een thuiszorg beginnen. raar..maar waar !! Een VOG verklaring kun je beter altijd meteen aanvragen bij je gemeente als je begint als zelfstandige zorgverlener. Iemand die eerlijk betrouwbaar en gediplomeerd is zal geen een bezwaar maken tegenover een client om alles te tonen en eventueel een kopie te geven. En de client weet meteen met wie hij of zij te doen heeft. Als zorgverleners aangeven niets te willen laten zien, zou ik vraagtekens gaan zetten en klopt er iets niet in mijn ogen. comfortzorg weert agnes |
Catherine |
Geplaatst: vrijdag 05 Augustus 2011 10:25
Ik zou iedere pgb-houder willen aanraden om naast een VOG en diploma's zeker referenties te vragen. In de loop van de tijd heb ik vaak van mijn klanten vernomen dat er zorgverleners werkzaam zijn die niet te vertrouwen zijn en/of op een nare manier communiceren en hun zorgverlenen. Catherine Bensdorp (ZZP-er Bensdorp Zorg) |
ABC Care |
Geplaatst: vrijdag 05 Augustus 2011 18:12
Merkwaardig dat het opvragen van een expertise problemen geeft. Zou ik in dit geval op zijn minst op mijn hoede zijn. Maar goed. Ook op dit forum profileren (prominent aanwezige) mensen zich met een opleiding waarvan blijkt dat ze er geen diploma van hebben. Mijn cliënten kan ik in ieder geval een BIG registratie, inschrijving bij de Kvk en een diploma psychiatrisch verpleegkundige overhandigen. Dat is toch wel het minste lijkt me. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk