Cliënt weigert te betalen
Auteur | Bericht |
---|---|
Inge |
Geplaatst: woensdag 04 Augustus 2010 15:36
Hoi allemaal. Ik heb even een vraag, ik heb twee maanden bij een cliënt gewerkt (man met een sociale fobie). Er zijn helaas alleen mondelinge afspraken gemaakt, deze cliënt zou zelf een contract opstellen (middels formulieren van het zorgkantoor) en deze zouden na de vakantie worden ondertekend. Nu hij terug is van vakantie, geen contract, maar wel allerlei smoesjes waarom hij het nog niet heeft ingevuld (geen tijd, drukte, vergeten, etc.) Nu heb ik begin juli de factuur van juni aan hem overhandigd. Hij gaf aan de factuur binnen twee weken te betalen, echter kwam er een verhaal achteraan van het geld is op de verkeerde rekening overgemaakt dus ik hoop maar dat ik het kan betalen binnen twee weken.. Voor alsnog geen betaling ontvangen. Dit geldt ook over de werkzaamheden die tot en met half juli zijn verricht. Van de één op de andere dag kreeg ik een telefoontje, dat ik niet meer hoefde te komen omdat hij er toch niets aan had. En dat hij geen zin had om te gaan betalen. Hij hangt de telefoon op, ik bel terug maar er wordt niet opgenomen. Sindsdien is er geen contact meer geweest, omdat de cliënt de telefoon gewoon nie opneemt. Nu heeft hij de financieel adviseur van zijn ouders ingeschakeld, waar ik een telefoongesprek mee heb gehad en een mailwisseling mee heb gehad. Hieruit blijkt dat de cliënt niet wil luisteren, zijn eigen conclusies trekt en een welles nietes spelletje aan het spelen is. Maar alsnog geen betalingen want deze weigert hij nog steeds. Nu heeft hij tegen de financieel adviseur gezegd dat hij zijn rechtsbijstandverzekering heeft ingeschakeld (hier heb ik nog niets van gehoord). Maar wat moet ik nu doen? - Er is een uitwisseling van berichten waaruit blijkt dat ik bij de cliënt ben geweest; - Buren hebben gezien dat ik regelmatig daar ben geweest; - Er is geen contract ondertekend, omdat hij deze weigert op te stellen en te ondertekenen; - Er zijn twee facturen, die nog open staan. Sinds juli ben ik voor mijzelf begonnen, waardoor ik nog geen rechtsbijstandverzekering heb. Hier ben ik nu wel mee bezig. Echter kunnen zij nu niets voor mij doen omdat er zoveel tijd overheen gaat, etc. Weten jullie wat ik kan doen? Ik heb het VGZ al wel gebeld met de melding hoe de situatie in elkaar zit en dat hij weigert te betalen, er is dus wel een melding gemaakt.. Maar... wat nu?? |
Geplaatst: woensdag 04 Augustus 2010 20:22
Wie stelt moet bewijzen: Er is geen contract en een loon staat evenmin zwart op wit. U zult Uw vordering dus moeten bewijzen. Informeer eens bij het kantongerecht. Daar zijn formulieren verkrijgbaar, die U kunt invullen. Als de kantonrechter U in het gelijk stelt heeft U een vordering. Als de gedaagde niet reageert wijst de kantonrechter de vordering toe. Moraal: Eerst contracten dan pas gaan werken. Via de site van de SVB kun je contracten downloaden en vervolgens zelf meenemen in tweevoud. |
|
Inge |
Geplaatst: woensdag 04 Augustus 2010 20:24
Hey, ik begrijp je reactie ik werk ook altijd met contracten. Maar omdat meneer na de eerste keer dat ik ben geweest op vakantie ging zou het contract daarna ondertekend worden, en toen is dit "grapje" ontstaan.. Bedankt voor de tip ga ik morgen zeker doen! |
Pim |
Geplaatst: woensdag 04 Augustus 2010 21:14
Beste Inge, Een vervelende situatie die is ontstaan maar helaas geen onbekende. Het aangaan van een contract hoeft niet schriftelijk, een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig, het zogenaamde herenakkoord. Het is alleen veel lastiger te bewijzen. Feit is dat u eerst bij het starten van uw onderneming uw zaken op orde had horen te hebben. Een rechtsbijstandsverzekering en BedrijfsWA is echt een vereiste tegenwoordig. Maar niet getreurd, het is nog steeds mogelijk om uw cliënt te laten betalen. U zult hem eerst schriftelijk minimaal twee maal duidelijk moeten maken dat hij moet betalen. U zult dat de tweede maal zeker moeten begeleiden met de verduidelijking dat u bij uitblijvende betaling de factuur ter incasso stuurt en dat de meerkosten voor zijn rekening zijn. U moet tussen de facturen een redelijke betaaltermijn stellen (eerste keer kan 14 dagen zijn, tweede keer 5, mogelijk een laatste keer twee, zorg ook dat u actief in de gaten houd wanneer de termijnen aflopen en dat u op tijd nieuwe brieven stuurt). Na de tweede genegeerde aanmaning heeft u het recht de factuur ter incasso aan te bieden bij een incassobureau. Deze gaan dan wat minder vriendelijk meneer verzoeken alsnog te betalen, wel met (flinke) meerkosten. Uiteindelijk kan dit leiden tot een kort geding voor de kantonrechter. Er volgt dan beslaglegging op het inkomen tot maximaal de beslagleggingsvrije voet (ergens rond de 800 euro netto per maand). Het kan echter zijn dat u dan alsnog niets krijgt als er bijvoorbeeld beslaglegging is gedaan door de belastingdienst. (preferente beslaglegging). Het gebeurt helaas vaker dat mensen met psychiatrische problematiek niet goed kunnen omgaan met de verantwoordelijkheden die bij het PGB horen en dat betalingsverplichtingen verzaakt worden. Succes in deze zaak. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Matthijs |
Geplaatst: donderdag 05 Augustus 2010 01:05
Vervelend... Ik zou inderdaad gewoon aanmaningen gaan sturen en intussen eens informeren bij een incassobureau. |
Geplaatst: donderdag 05 Augustus 2010 09:48
Beste Inge, Een klein kansje. Ben je lid van een vakbond? Vakbonden zij vertegenwoordigen niet alleen mensen in loondienst maar ook ZZP. Jolanda |
|
Judith |
Geplaatst: donderdag 05 Augustus 2010 10:32
Inge, Gewoon uit handen geven aan een incassobureau. Er zijn incassobureau's die de kosten van de incasso doorberekenen aan je client, dus dat kost jou dan niets. En veel incassobureau's geven je, tegen geringe kosten voor jou, de gelegenheid om hem een laatste kans te geven. Ze sturen dan op hun briefpapier een correcte ingebrekestelling. Als hij die laatste kans niet benut, is die ingebrekestelling meteen een begin voor een verder traject. |
Geplaatst: donderdag 05 Augustus 2010 10:50
Hallo Deze meneer gaat absoluut zelf bewijzen dat jij bij hem gewerkt heb, want hij gaat vast en zeker jouw facturen gebruiken voor de verantwoording. Want als er toch niemand de dienst levert waarom betaald hij dan niet gewoon van zijn PGB dat zal hij anders moeten terug betalen aan het zorgkantoor. Zeer vermoedelijk heeft hij het geld zelf uit gegeven en kan hij daarom niet betalen, maar houdt hierbij geen rekening met de verantwoording en heeft jouw facturen dan nodig. Ik neem aan dat op je facturen je KVK nummer is vermeld dus dan heb je het bewijs in handen. Ik zal hem hier niks over vertellen je moet mensen soms niet slimmer maken dan ze "denken" te zijn. Vriendelijke groeten, Linda |
|
Geplaatst: donderdag 05 Augustus 2010 11:32
Bij een factuur heb je ook een betalingsbewijs nodig en dat is er dus niet. Wellicht kunt U hem erop wijzen, dat hij de kans loopt U te moeten betalen, terwijl hij tegelijkertijd het zorgkantoor moet terugbetalen, omdat zijn boekhouding niet deugt. M.a.w. overtuig hem ervan, dat hier sprake kan zijn van een win-winsituatie. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk