1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

werken via dienstverlening aan huis

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 06 Augustus 2010 22:16
aangezien het werken met een VAR WUO naast mijn werk in loondienst geen optie is, en de VAR ROW onzekerheid met zich meebrengt voor de opdrachtgever, gezien de mogelijkheid er is dat er naheffingen volgen (waardoor ik met deze VAR niet aantrekkelijk ben voor PGB-houders), kwam ik op het forum het werken via de regeling dienstverlening aan huis terecht.

Nu heb ik een en ander uitgezocht over deze regeling. Maar telkens weer kwam duidelijk naar voren dat het m.n. gaat om hulp aan/in huis: huishoudelijke klusjes. kan alleen pgb huishoudelijke hulp via deze `regeling dienstverlening aan huis` betaald worden? of kan het ook gaan om PGB begeleiding (activerend/ondersteunend ).?
Pim Geplaatst: zaterdag 07 Augustus 2010 13:37
Beste Sanne,

Het staat op de website van het ministerie over deze regeling duidelijk vermeld, dat deze regeling geld voor alle werkzaamheden via PGB in loondienst:

:arrow:
Wat voor werk kan ik doen als dienstverlener aan huis?
Onder de regeling vallen onder andere de volgende regelmatig terugkerende werkzaamheden:

* hulp in de huishouding
* onderhouden van de tuin
* oppassen op de kinderen (dit hoeft niet bij de opdrachtgever thuis, maar mag ook op het adres van de dienstverlener/oppas)
* verzorging van huisdieren
* klussen in en rond het huis
* brengen en halen van gezinsleden
:!: * het verlenen van zorg, al dan niet via een persoonsgebonden budget (dit kan ook op locatie waar de werkgever tijdelijk verblijft).
* alfahulpverlening (huishoudelijke verzorging bij langdurig zieken of ouderen)
* boodschappen doen
* medicijnen ophalen
Directe weblink waar u het ook kunt nalezen:
http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13711&hoofdmenu_item_id=1375&rubriek_item=391837&rubriek_id=391817&set_id=2973&doctype_id=6&link_id=122550#link9262200
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zondag 08 Augustus 2010 13:22
Bedankt voor je antwoord!

De link had ik al doorgelezen, maar aangezien de regeling dienstverlening aan huis betrekking heeft op huishoudelijke klussen in en om het huis, lijkt het logischerwijs dat het alleen om PGB huishoudelijke hulp gaat.

Maar blijkbaar (en een geluk voor de zorgverleners!) is dit veel breder, zodat ik ook via deze regeling aan de slag kan met kinderen met ontwikkelingsproblematiek.

Ik ben nu een hele tijd aan het rondkijken en onderzoeken hoe ik naast mijn loondienstverband, enkele uren per week aan de slag kan gaan als zelfstandige. Zoals in het eerste bericht al vermeld werd: ik kan niet aan de slag met een VAR-WUO, en een VAR-ROW brengt onzekerheid met zich mee.

Nu heb ik een aantal vragen over het werken volgens VAR-ROW en het werken volgens de regeling dienstverlening aan huis.

- Ik ben van plan om bij 1 a 2 PGB-houders aan de slag te gaan (afhankelijk van het aantal uren dat ik aan het werk kan gaan bij een pgb-houder. In totaal wil ik graag 8 uren p/w werken). Het gaat dan om ca. 1 jaar lang (of langer aangezien indicaties voor langere tijd worden afgegeven). Kan ik dit doen via de VAR-ROW? Of wordt dit gezien als verkapt dienstverband, en volgen er naheffingen bij mijn opdrachtgever/PGB-houder?
Als dit wordt gezien als verkapt dienstverband, is het zeker slim om via de regeling dienstverlening aan huis aan het werk te gaan? Hoe gaat dit in zijn werk? Is dit aantrekkelijk voor PGB-houders aangezien zij zich als werkgever moeten registreren? Moet ik dan een VAR-Loon aanvragen?

- Ik vraag mij af hoe andere mensen dit doen, dus als je bij 1 pgb-houder aan de slag bent naast je loondienst (en je werkt langere tijd ca. 1 jaar bij een gezin, met elke week dezelfde frequentie), hoor ik graag van je!

- Vorige week is er iemand van de belastingdienst bij mij thuis geweest om een en ander te bespreken m.b.t. het starten als zelfstandige. Volgens de Belastingdienst zou ik aan de slag moeten gaan via de VAR-ROW, waarbij ik gewoonweg geen garantie kan geven dat er geen naheffingen zullen komen. De kans (dat pgb-houders geen naheffingen te hoeven betalen) was het grootst als ik 3 opdrachtgevers of meer zou hebben. En anders op zijn minst 2 PGB-houders met evenveel uren (dus 2 x 4 uren in de week) Klopt dit?

Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden van al mijn vragen. Ik wil heel graag aan het werk, maar het wel allemaal grondig uitzoeken voordat ik mijzelf, of de ander financieel tekort doe.

Groetjes, Sanne
Pim Geplaatst: maandag 09 Augustus 2010 19:08
Beste Sanne,

Om even te reageren op uw vragen en opmerkingen.
:!: maar aangezien de regeling dienstverlening aan huis betrekking heeft op huishoudelijke klussen in en om het huis, lijkt het logischerwijs dat het alleen om PGB huishoudelijke hulp gaat.
:arrow: Het is nooit de bedoeling geweest van deze regeling om alleen voor huishoudelijke hulp te zijn. In 2007 is deze er gekomen om het voor mensen met een PGB (en anderen) makkelijker te maken om mensen in dienst te nemen. Het stimuleert tegelijkertijd de economie door meer werkgelegenheid.

:?: - Ik ben van plan om bij 1 a 2 PGB-houders aan de slag te gaan (afhankelijk van het aantal uren dat ik aan het werk kan gaan bij een pgb-houder. In totaal wil ik graag 8 uren p/w werken). Het gaat dan om ca. 1 jaar lang (of langer aangezien indicaties voor langere tijd worden afgegeven). Kan ik dit doen via de VAR-ROW? Of wordt dit gezien als verkapt dienstverband, en volgen er naheffingen bij mijn opdrachtgever/PGB-houder?
:!: U haalt hier vrij uitdrukkelijk iets door elkaar. De VAR verklaring is slechts iets wat u vrijwillig aan kunt vragen om duidelijkheid te verschaffen naar uw klanten toe. Het is helemaal geen noodzakelijk document. Bovendien word dit pas achteraf gecontroleerd door de belastingdienst.
Met twee klanten heeft u onvoldoende basis voor een onderneming. Het is daarbij niet verstandig voor slechts 8 uur per week een onderneming te starten. Het is veel verstandiger om in loondienstverband te gaan werken. Bovendien zal de belastingdienst niet accepteren dat u een onderneming start met als doel dit slechts 1 jaar te doen.
Als u wel een onderneming start en niet voldoet aan de voorwaarden die de belastingdienst stelt voor een ondernemer zit u inderdaad in de gevarenzone voor mogelijke naheffingen.
Maak het uzelf niet moeilijker dan het is. Als u twijfelt of u wilt ondernemen of niet zou dat voor mij juist reden zijn om het een tijdje in de ijskast te zetten. Ondernemen vraagt heel veel inzet en motivatie.

:?: De kans (dat pgb-houders geen naheffingen te hoeven betalen) was het grootst als ik 3 opdrachtgevers of meer zou hebben. En anders op zijn minst 2 PGB-houders met evenveel uren (dus 2 x 4 uren in de week) Klopt dit?
:!: Het is correct dat 3 opdrachtgevers nodig zijn om als ondernemer gezien te worden, MAAR... u moet ook voldoen aan de urennorm (1225 uur per jaar) om voor de belastingdienst als ondernemer gezien te worden. Als u wel voldoende rendabele uren maakt maar niet aan de urennorm voldoet dan word u gezien als een resultaatgenieter. Er zijn echter uitdrukkelijk ook andere voorwaarden waar u aan moet voldoen wilt u niet als iemand in loondienst gezien worden. Zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-02.html#P24_3496

Daarnaast is het inderdaad ook zo dat de belastingdienst de (mijns inziens volkomen terechte) voorwaarde stelt dat geen enkele klant meer dan 50% van de totale bruto jaaromzet mag uitmaken. Bij u ligt dat met zo'n kleine omzet dus al snel in een risicogebied. Het is bovendien zeer ongezonde basis voor een onderneming om een klant meer dan 50% van de jaaromzet te laten uitmaken. Valt deze weg gaat de zaak waarschijnlijk op de fles is de gedachte.

Mij bekruipt in uw verhaal het gevoel dat u teveel twijfelt of u er vol voor wilt gaan. U zult dat bij uzelf duidelijk moeten krijgen en bij aanhoudende twijfel niet doen. Loondienst is veel gemakkelijker en rustiger aan uw hoofd. U krijgt dan ook nog eens doorbetaald bij ziekte en vakantie.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.