1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

kunnen ze dit van mij verlangen?

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 18 Augustus 2010 16:10
hoi hoi,

ik ben onderwijsassistent en begeleid een kind op school via pgb. Kan de school van mij verlangen dat ik na mijn werktijd nog van alles ga nakijken enz. op school? Ik krijg betaald van half 9 tot 12 uur en van kwart over 1 tot kwart over 3. tussen de middag kijk ik wel na omdat ik toch niets anders te doen heb. Ze vinden dat ik niet direct weg mag om kwart over 3 en zit ook geregeld langer dan een uur op school

Kunnen ze dit verlangen van mij?
Adriaan Geplaatst: donderdag 19 Augustus 2010 13:41
Dit lijkt me een uitvloeisel van het feit dat je onderwijsassistent bent, en heeft volgens mij niets te maken met het pgb.

Groet, Adriaan.
Geplaatst: donderdag 19 Augustus 2010 14:20
ja oke ben onderwijsassistent. Maar de school betaald niets aan mij! ik wordt betaald door de ouders van een leerling.

Vandaar is mijn vraag kan school van mij verlangen dat ik langer blijf?
Pim Geplaatst: donderdag 19 Augustus 2010 15:44
Beste Nicole,

Er kan alleen van u dingen verlangt worden door uw opdracht/ werkgever of degene die leidinggeeft in opdracht van de werkgever. De werkgever is in dit geval de ouder die u heeft ingehuurd. Als er in het contract staat dat u alle bij het onderwijs horende activiteiten dient te doen dan hoort daar ook nakijken bij. Als er in het contract staat dat een persoon op school leidinggevende is namens de opdrachtgever dan dient u de opdrachten uit te voeren, mits deze in redelijkheid zijn gesteld en passen bij de functie die u bekleed.

Zo niet, of als de werkgever dat niet van u vraagt, hoeft u dat niet te doen.
De school is duidelijk uw werkgever niet. Het is dan wel belangrijk om aan de werkgever te vragen of de werkopdracht ook uitgevoerd moet worden van de werkgever. Zo niet kan de school je geen eisen opleggen.
Bovendien zal de werkgever u voor meerwerk moeten betalen. Dus altijd dat in overleg doen met degene die u betaald.

Aangezien u drie kwartier niet betaald word heeft u recht de school te verlaten en elders te pauzeren. Aangezien u een op een begeleiding geeft vraag ik me af of uw andere werkzaamheden inderdaad de bedoeling zijn van de werkgever.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Unie- Geplaatst: donderdag 19 Augustus 2010 19:13
Beste Nicole,
De mensen die bij mij in de klas werken en via pgb van één van de leerlingen betaald worden, werken allemaal alleen de uren die zij via het pgb betaald krijgen. Als de school om 3 uur sluit en zij krijgen tot 3 uur betaald, kan ik niet van ze vragen om na schooltijd nog op te ruimen, na te kijken enz. enz.. Ik kan ze wel vragen om het werk van de betreffende leerling onder schooltijd (en dus in betaalde tijd) na te kijken bijvoorbeeld. Voor mensen die in het onderwijs werken en onder de onderwijscao vallen ligt dit anders. Zij krijgen naast de uren voor lesgevende taken ook nog uren uitbetaald voor nakijken, voorbereiden, vergaderen enz. enz. Van hen kan wel verwacht worden dat ze na schooltijd nog een aantal taken uitvoeren. Deze uren worden namelijk ook gewoon uitbetaald. Daar komt dit misverstand waarschijnlijk ook uit voort. Men gaat er vanuit dat dit voor jou ook geldt. Ik zou gewoon even op school duidelijk maken hoe het zit met jouw bezoldiging. En dan kan er een keuze gemaakt worden. Óf de school geeft je alleen taken tijdens de uitbetaalde tijd óf je krijgt meer uren uitbetaald via pgb. Succes ermee en veel werkplezier!
Matthijs Geplaatst: vrijdag 20 Augustus 2010 01:10
Ik heb een jaar of zes geleden ook eens zo'n situatie gehad; ik begeleidde een jongen op school en tijdens de pauzes en na schooltijd werd ik nog ingezet om te assisteren bij de pleinwacht/overblijf. Dat was echter in mijn geval met de opdrachtgever overeengekomen en ik kreeg die uren ook betaald. Hoe opdrachtgever dit met school heeft geregeld weet ik niet meer; ik heb de deal ook niet zelf gemaakt aangezien ik toen nog via een werkgever werkte.

Als er niets is afgesproken over werkzaamheden voor de school vind ik het belachelijk dat ze dat toch van je vragen en kan je dat met een gerust hart weigeren. De school is je opdrachtgever niet dus zij hebben niets te verlangen.

Omwille van de werksfeer zou ik wel proberen dit in den minne op te lossen.
Lianne Geplaatst: zaterdag 21 Augustus 2010 00:13
Leerkrachten krijgen 8 uur per dag uitbetaald. Dat zijn lesgebonden en niet-lesgebonden uren. De niet-lesgebonden uren zijn de uren voor nakijken, lessen voorbereiden en andere taken uitvoeren.

Als jij vanuit PGB werkt is jouw werkgever de PGB-houder. Als jij tot 3 uur uit betaald krijgt, mag jij gewoon om 3 uur weg. Ook tussen de middag zou jij niet eens na hoeven te kijken als jij die uren niet uitbetaald krijgt en er zijn geen afspraken over gemaakt.
Hoogezand Geplaatst: woensdag 25 Augustus 2010 15:05
Nicole,

Reacties lijken me duidelijk.
Het lijkt me verstandig dat je melding maakt bij de budgethouder.
De budgethouder, is je werkgever die draagt zorg voor goede arbeidsomstandigheden.
De budgethouder is dan ook degene die in contact moet met school.
Voordeel voor jou is dat het dan buiten je omgaat en geen invloed heeft op de relatie met school..

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.