1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

weer iets nieuws!

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 25 Augustus 2010 18:42
Ik hoorde van veel mensen dat nadat je het verantwoordingsformulier hebt in-gestuurt je een paar weken later een brief krijgt van :arrow: het zorgkantoor waarin staat dat ze uit de verantwoording niet kunnen opmaken of de ingezette begeleiding wel onder de awbz valt. Ze vragen om gespecificeerde rekeningen en een zorgplan.
Ik heb nu ook zo'n brief gekeregen. Krijgt iedereen die nu standaard?
Moet je nu echt elk uur helemaal specificeren?
Ik weet zo langzamerhand niet meer wat er nog wel gerekend wordt als awbz zorg.
Joke
Francis Geplaatst: woensdag 25 Augustus 2010 21:28
Dag Joke.

Ik werk als ZZP-er in de thuiszorg en ik bied tevens weekendopvang aan een jongen van 18 jaar. Bij deze jongen vroeg het zorgkantoor ook om een zorgleefplan. Ik heb gebeld met het zorgkantoor en uitgelegd dat ik geen instelling ben maar een ZZP-er. Dit maakte niet uit volgnes hen. Het zorgkantoor mag dit dus vragen om te beoordelen of er verantwoorde zorg wordt geboden binnen de gestelde indicatie. Ik heb navraag gedaan bij enkele collega ZZP-ers en zij hadden deze vraag nog niet gehad.
Nu werk ik bij iedere zorgvrager die ik heb met een zorgleefplanwijzer en kon deze dus ook opsturen. Na de beoordeling van het zorgkantoor werden mijn papieren als juist bevonden en werd de verantwoording goedgekeurd.

Ik weet natuurlijk niet of u gebruik maakt van een proffesionele zorgverlener maar mocht dit wel zo zijn dan mag u er van uit gaan dat hij/zij dit op de juiste wijze kan aantonen en moet het overhandigen van de gevraagde papieren geen problemen opleveren.

Succes.

Francis :D
Pim Geplaatst: donderdag 26 Augustus 2010 14:47
Beste Joke,

Een zorgleefplan is een beschrijving wat u wilt gaan doen met het budget wat u ter beschikking krijgt, of achteraf wat u globaal (hoeft geen exacte details) wat u heeft gedaan om degene die hulp nodig heeft verder te helpen/ het leven aangenamer voor te maken of de familie/ mantelzorgers te ontlasten/ een meer werkbare situatie er van te maken.

Het is de bedoeling dat u meer gaat werken met van te voren bedachte doelen zodat er ook meer controleerbaar gaat worden of u het geld echt doelmatig inzet.
Het kan dus zowel door professionals opgesteld zijn als door uzelf gemaakt worden.

Waar heeft u PGB voor gekregen? Kunt u doelen noemen waar aan gewerkt zou moeten worden naar uw beleving en is dat ook voldoende gebeurt naar uw indruk?
Wat zou u eigenlijk nog graag willen bereiken? Kunt u daar kleine doelen van maken die heel concreet zijn?
Zo kan voor een kind het toewerken naar school al een heel groot doel zijn. Terwijl voor een ander consequent naar school toegaan een doel is.
Voor een volwassene kan het al een heel doel zijn om deel te nemen aan het verkeer, terwijl een ander veel moeite heeft met het omgaan met sociale relaties. Het zijn al vrij grote doelen die ik noem, u zou dat kunnen uitsplitsen naar dingen die u reeds al bereikt heeft maar wilt versterken en naar deeldoelen die u nog graag wilt gaan bereiken.
Met zo een plan kunt u meer specifiek maken hoe u het PGB geld inzet en hoe u denkt er mee geholpen te zijn.
Daarmee hoeft dit geen 8 A4tjes groot te zijn. Maar ook niet te beknopt.
Mocht u behoefte hebben om meer inzicht te krijgen over wat gebruikelijke zorg is bij kinderen van een bepaalde leeftijd, om zo duidelijker te krijgen wat uw kind meer nodig heeft dan anderen, kunt u met mij contact opnemen en doe ik u graag een digitale versie ervan toekomen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zondag 05 September 2010 15:50
beste pim,

Er is een zorgplan, een evaluatie, doelen. enz enz. Maar ik word er gek van dat ze elke keer weer wat anders willen. Je kan toch beter vooraf zeggen we willen gespecificeerde nota's ipv achteraf? moet je de zorgverlener weer om allemaal gespecificeerde nota's vragen. Gewoon verantwoording doen is geen grote klus, maar op deze manier wel. Wat heb jij nog aan aanvullende informatie over wat er onder gebruikelijke zorg valt? In het indicatie besluit staat dat ze geen gebruikelijke zorg aftrekken vanwege de beperkingen van mijzelf.
Pim Geplaatst: zondag 05 September 2010 22:21
Beste Joke,

Er word ook naar mijn indruk niet gevraagd naar gespecificeerde nota's, maar naar een zorgleefplan. Dit is wat anders.

Ik heb een digitaal kopie van een algemene handleiding wat gebruikelijke zorg is voor bepaalde leeftijden van kinderen. Dit is niet een lijst die het zorgkantoor hanteert maar geeft wel een aardige indicatie waar een kind van een bepaalde leeftijd al verwacht word te kunnen en wat de zorg is die voor zo'n kind dat gebruikelijk is (dit is logischerwijs heel anders voor een baby dan een kind van 3, en weer anders voor een puber).

Mocht u een exemplaar hier van willen ontvangen kunt u dit krijgen door even met mij contact op te nemen via een persoonlijk bericht of e-mail (voor dit laatste zult u even mij op moeten zoeken met een zoekmachine).
Groet,

Pim van der Most
MostCare
Judith Geplaatst: maandag 06 September 2010 18:14
Jawel, er wordt wel degelijk gevraagd naar gespecificeerde rekeningen.
Mijn client moest een begeleidingsplan + gespecificeerde rekeningen opsturen.
Inmiddels akkoord bevonden.
Geplaatst: woensdag 08 September 2010 16:59
Ik heb inmiddels een zorgplan en gespecificeerde nota's opgestuurd. Ben benieuwd.
Joke
Geplaatst: zondag 19 September 2010 15:34
de verantwoording is inmiddels goed bevonden. Ik stuur in gevolg denk ik de hele boel maar in 1 keer op, niet meer alleen het verantwoordingsformulier. Gewoon kopieën van alle facturen en een zorgplan. Dan is het in 1 keer klaar.
Joke
Pim Geplaatst: maandag 20 September 2010 11:51
Nu ben ik eigenlijk wel een beetje benieuwd wat er nu exact onder 'gespecificeerde rekening' word verstaan.

Is dat echt geheel uitgewerkt met wat er wanneer is gedaan? Of is dat onderscheid makend tussen begeleiding, verpleging en verzorging op de factuur.
Ik hoor het graag.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: maandag 20 September 2010 15:15
beste pim,

Vanuit dezelfde zorgverlener is er op twee manieren op gereageerd. Per datum een aantal items/doelen toegevoegd bij de nota's. En bij de ander een inleidend stukje waarin de doelen stonden en dat daar elke keer aan werd gewerkt. Dan kopieën van de originele nota's erbij. Beide zijn goed bevonden.
Daarom schreef ik ook dat je bij individuele begeleiding beter direct de nota's kan toevoegen waarop omschreven staat dat er begeleiding werd gegeven. Dat is op een verantwoordingsformulier ook niet te zien.
Judith Geplaatst: donderdag 21 Oktober 2010 11:14
Pim,

Mijn cliente heeft alleen een indicatie voor begeleiding en dat stond ook op de factuur, dus het ging niet om onderscheid maken tussen de verschillende zorgfuncties.

Helaas.
Stichting Pertoeti Geplaatst: donderdag 31 Maart 2011 11:12
Volgens mij is het helemaal niet verplicht om zorgplannen e.d. te hebben. Ik heb juist gekozen voor een PGB zodat ik begeleiders kan betalen voor het begeleiden van mijn dochter i.p.v. plannen te schrijven, met dossiers te leuren en te vergaderen. Ik hoop toch echt dat ze dat niet gaan verplichten als je een PGB hebt want dan moet de indicatie toch echt hoger worden. :(

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.