Vraagje over aanbieden PGB zorg
Auteur | Bericht |
---|---|
Marion |
Geplaatst: vrijdag 27 Augustus 2010 20:23
Hallo, Ik ben Marion en per 1 september a.s. ga ik als zelfstandig ondernemer een Oppashuys openen. Dit is een erkende vorm van gastouderopvang. Ik doe dit dus in mijn eigen huis. Oppashuys Mamaloe heet het en aangezien ik een SPH opleiding heb en 15 jaar werkervaring in de zorg leek het mij leuk om naast het opvangen van kinderen zonder PGB ook kinderen mét een PGB de kans te geven opgevangen te worden in huiselijke sfeer. De opvang van kinderen met een PGB gebeurt zonder tussenkomst van het gastouderbureau en ik moet zelf een overeenkomst sluiten tussen de zorgvrager en mijzelf. Ik vroeg me af: 1. of ik dit zomaar aan mag bieden of dat je dan ergens geregistreerd moet staan 2. of 20,00 per uur een redelijk tarief is voor PGB zorg 3. welke overeenkomst ik het best kan gebruiken (ik heb nu de overeenkomst voor de freelancer van deze site gehaald) 4. of er ook een mooie factuur ergens beschikbaar is of dat ik beter de standaardfactuur van het gastouderbureau kan aanpassen, factuurdesk vind ik niet handig Groetjes, Marion |
Matthijs |
Geplaatst: vrijdag 27 Augustus 2010 20:33
1. of ik dit zomaar aan mag bieden of dat je dan ergens geregistreerd moet staan Ja, dat mag je zomaar aanbieden. Denk er wel aan dat in de vorm zoals jij het nu lijkt te plannen je ingeschreven moet staan bij de Kamer van Koophandel en dat het handig kan zijn om een VAR-verklaring aan te vragen bij de belastingdienst. Over VAR-verklaringen valt veel te zeggen en dat hebben veel mensen dan ook al gedaan op internet. Zoekt en ge zult vinden. 2. of 20,00 per uur een redelijk tarief is voor PGB zorg Hangt er vanaf of je één of meerdere kinderen tegelijk wil opvangen. Als je een op een werkt is het erg laag; je houdt er dan netto wel heel weinig aan over. Reken dat eerst eens goed door, voor je je tarief vaststelt. Veel ondernemers hebben de neiging om te kijken naar de markt voor ze hun tarief vastleggen, maar ik ben persoonlijk van mening dat je dat beter zelf kan vaststellen op basis van wat jij redelijk vindt. 3. welke overeenkomst ik het best kan gebruiken (ik heb nu de overeenkomst voor de freelancer van deze site gehaald) Ik heb toen ik begon de modelovereenkomst van de SVB gebruikt. Later heb ik die als model voor mijn eigen overeenkomst gebruikt. Het is een degelijke overeenkomst, zonder nodeloos ingewikkeld te zijn. 4. of er ook een mooie factuur ergens beschikbaar is of dat ik beter de standaardfactuur van het gastouderbureau kan aanpassen, Je kan het beste gewoon je eigen factuur ontwerpen. Wat daar allemaal op moet staan kan je makkelijk op internet vinden. Verder is het een kwestie van logootje erbij en klaar. Veel succes! Matthijs Wolthers Zorg voor Geluk |
Marion |
Geplaatst: vrijdag 27 Augustus 2010 23:17
Hoi Matthijs, Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik sta al bij de KvK ingeschreven. Een VAR is niet nodig, want ik ga dit fulltime doen. Maak dus uren genoeg (daar heeft het toch mee te maken?) Of ik meer kinderen opvang laat ik ook een beetje afhangen van de groepssamenstelling. En of het haalbaar is naast de opvang van een kind met een PGB, ligt dus een beetje aan de 'zwaarte' van de problematiek. Thanks voor het meedenken... |
Pim |
Geplaatst: zondag 29 Augustus 2010 11:49
Beste Marion, De VAR verklaring is niet voor uzelf. Deze is voor uw klanten om duidelijkheid te scheppen of zij u aannemen in loondienst of als zelfstandig onderneemster. Met een VAR WUO (winst uit onderneming) geeft u hun een vrijwaring dat zij geen naheffingen zullen krijgen. Mocht de belastingdienst later bij controle toch van mening zijn dat u in loondienstbetrekking heeft gewerkt zijn de naheffingen en boetes dan ook volledig voor uw conto. Als u echter aan de voorwaarden voldoet, zult u dat risico niet lopen. De voorwaarden vind u hier: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-02.html#P24_3496 De voorwaarden voor een VAR verklaring vind u hier: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-04.html#P44_8646 met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk