var wuo
Auteur | Bericht |
---|---|
Alcida |
Geplaatst: zaterdag 04 September 2010 20:38
een goede avond ik heb op internet gekeken colega"s gevraagd mar iedereen vult de var verklaring anders in ik snap er niks meer van er moet toch ergens een standaard formulier zijn voor wij die als zelfstandige in de zorg werken en een var wuo nodig hebben vorig jaar had ik problemen met de bd omdat het niet goed ingevuld was de bd wilde mi var wuo intrekken nu zit ik weer met hetzelfde probleem met een paar vragen zoals bij vraag 2g 2j 2k 2i 3d 4e 4g. bij vraag 4e is het zo dat wij vijgesteld zijn van btw maar is het ja of nee ik heb mij laten vertellen dat wij wel een btwnr. hebben maar dat het niet geactiveerd is omdat wij vrijstelling hebben.ik hoop dat iemand mij kan helpen met het invullen van de var wuo verklaring alvast bedankt voor jullie reaktie groetjes |
Pim |
Geplaatst: zondag 05 September 2010 22:13
Beste Alcida, Ik ga een poging doen om met u de vragen door te nemen. U bent zelfstandig onderneemster, dus dat maakt een aantal zaken onmiddellijk duidelijk. Ik neem aan dat u naast uw onderneming geen dienstbetrekking heeft en ook niet werkt via een bemiddelingsbureau dat werkt via zorg in natura. Vraag 2g Kunt u de VAR-werkzaamheden meestal zonder toestemming van een opdrachtgever door iemand anders laten uitvoeren? :arrow: Meestal zal dit in overleg moeten, dus nee. Vraag 2j Verwacht u de VAR-werkzaamheden te verrichten voor opdrachtgevers bij wie u voorheen soortgelijke werkzaamheden in loondienst heeft verricht? :arrow: Als u dus eerst bij iemand in loondienst was en nu daar als ondernemer werkt is het antwoord ja, anders nee. Vraag 2k Verwacht u de VAR-werkzaamheden meestal te verrichten voor opdrachtgevers waar dezelfde werkzaamheden ook in loondienst worden verricht? :arrow: Als u werk verricht als onderneemster bij particulieren kunt u gerust nee invullen, tenzij u werkt in bijvoorbeeld de thuiszorg als verpleegkundige en er ook anderen komen bij deze cliënten die wel in loondienst werken. Vraag 2l Verwacht u de VAR-werkzaamheden te verrichten via detachering, uitzending of bemiddeling? :arrow: Als u voor een bemiddelingsbureau werkt via zorg in natura is het sowieso strikt noodzakelijk daar van te voren duidelijkheid over te krijgen bij de belastingdienst of zij dit zien als loondienst of ondernemerschap. Als u niet via een bemiddelingsbureau werkt en uitsluitend zorgvragers met PGB heeft kunt u hier zonder twijfel nee invullen. Bedenk wel dat als u voor een bemiddelingsbureau gaat werken de situatie wijzigt en u dan een nieuwe VAR aan moet vragen. Vraag 3d Bent u verplicht alle aanwijzingen van uw opdrachtgever(s) op te volgen bij de uitvoering van de VAR-werkzaamheden? :arrow: Oftewel: is een klant de baas over u, beslist hij helemaal zonder uw inspraak hoe uw werkzaamheden gedaan moeten worden, volgens protocollen of anderszins? Of legt u voor aan uw klant hoe u denkt deze te helpen, in samenspraak komend tot een prettige manier van het helpen van deze klant. Als het laatste het geval is, dan kunt u hier nee invullen. Vraag 4e Hebt u een BTW-nummer? :arrow: Het antwoord is ja. U heeft een BTW nummer, u mag deze echter niet gebruiken. Vraag 4g Verwacht u de VAR-werkzaamheden meestal op de locatie van uw opdrachtgever te verrichten? :arrow: Als u naar de klant toe gaat, is het antwoord ja, als de klant meestal bij u aan huis langskomt, dan nee. In uw geval is het ja. Hopelijk is het u zo wat duidelijker, mocht u nog meer vragen hebben, kunt u via deze site of anders contact opnemen. Overigens is een VAR verklaring niet heel noodzakelijk. Er zijn bij mij in de praktijk geen zorgvragers die er om vragen. Het is voor hen puur een middel om vrijstelling van eventuele naheffingen te krijgen. Maar meestal is het voor hun toch al vrij snel duidelijk of u voor hen in loondienst werkt of als onderneemster. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Taco |
Geplaatst: maandag 06 September 2010 12:37
Even googelen op 'var verklaring invullen' brengt je al jaren naar Lancelots {deleted by moderator: commerciële links zijn niet toegestaan} Je kunt gerust enkele afwijkende gegevens invullen op de verklaringaanvraag, zolang de meesten maar duiden op het draaien van een bedrijf. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk