ervaringen gezocht bij het opzetten van een stichting
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: zaterdag 04 September 2010 20:56
Ik heb op het forum al gezocht maar heb nog niet kunnen vinden wat ik bedoel...hoop dat hier iemand is die de moeite wil nemen om met me mee te kijken/denken: Wat ik wil gaan doen is een (anbi) stichting oprichten die als doel heeft mensen (jongeren) met een ASS, ADHD, burnout of reintegratie op een kleinschalige manier te laten genieten van het buitenleven met behulp van dieren. De rol van dieren is inmiddels aantoonbaar van goede invloed op mensen en daarom voor mij (uit ervaring) een 'doel' dat ik graag in wil zetten. Ik wil voorlopig starten met een (boerderij)club waar jongeren met een ASS/ADHD in groepjes van vier ongeveer 3,5 uur kunnen genieten van vrijheid, rust, vriendschap en tijdens dat alles ongemerkt kunnen werken aan de aan hen gestelde doelen. Het hoofdmotto zal zijn: genieten! De boerderijclub zal alleen op woensdagmiddag zijn en op zaterdagochtend/middag. Wij hebben zelf een twaalfjarige dochter met PDDNOS en weten uit ervaring dat de spanningsboog vaak erg strak gespannen staat als er te veel van haar gevraagd wordt. Dus: geen druk, kleine groepjes, niet te intensief en 'vrijheid' geven (volgens gestelde regels). Dit werkt geweldig; zeker als blijkt dat er ook nog dieren in de buurt zijn. Omdat dit voor haar goed werkt en ik graag andere kinderen wil helpen (en ouders wil ontlasten) willen we dit in de toekomst gaan realiseren. Ik wil dit alleen gaan doen. Omdat ik met kleine groepjes wil werken (hooguit vier of individueel) ben ik er van overtuigd dat dat moet kunnen. Ik wil een stichting opzetten omdat ik geen winst hoef te maken en op deze manier gebruik kan maken van sponsoring tengoede van de doelgroep(en). Ik werk momenteel bij een grote zorgaanbieder en heb een hoop expertise om me heen (oa een sponsorwerver die heeft aangeboden me te willen helpen). Wat ik mij nu afvraag: Ik wil het klein houden, ook 'gewoon' een parttime baan hebben om mijn geld mee te verdienen. De bekostiging van de boerderijclub kan via PGB (begeleiding, begeleiding groep). De opbrengst hiervan zal rechtstreeks in de stichting komen; ten goede van de exploitatie ( Ik hoef bij 2 groepen in de week geen salaris te ontvangen). Met de opbrengst van de PGB's kunnen dan de onkosten betaald worden. (Sponsoringen kan gebruikt worden voor extra's zoals speciale projecten, uitjes, aanschaf dieren). Wij willen deze stichting graag vorm gaan geven in het oosten van het land en willen daar een huis huren. Nou wil het geval dat het huis los verhuurd wordt van de grond en opstallen erom heen. Wij willen dan als gezin de woning huren en vragen ons nu af of we vanuit de opbrengsten van de PGB de opstallen en het land mogen huren namens de stichting? Uiteraard zullen wij het onderhoud etc. verzorgen en ook genieten van de opstallen en grond die de stichting dan bekostigd... Kortom; kunnen wij een (duur) huis huren met opstallen en grond (apart aangeboden) als we de kosten 'delen' met de door ons opgerichte stichting? het hele verhaal van het oprichten van de stichting (met bestuursleden en belangverstrengeling etc. ken ik, dat is hier volgens mij niet van toepassing, ik zal tenslotte niet zelf in de stichting zitten, maar ik heb wel het 'vruchtgebruik' van alles rondom het huis.) Weet iemand of dit mag? Verder zijn alle op-aanmerkingen en ervaringen van mensen op het gebied van waar ik nu mee bezig ben van harte welkom!! groetjes Gerdine (nu nog in het westen van het land) |
|
Pim |
Geplaatst: zondag 05 September 2010 21:58
Beste Gerdine, Wat een woeste plannen allemaal zeg. Klinkt allemaal erg leuk. Ik vraag me oprecht af of u wel voor ANBI ooit toegelaten gaat worden met zo'n stichting. ANBI is ALGEMEEN nut beogende instelling. U dient geen algemeen nut maar het nut van particulieren. http://www.anbi.nl/anbi-info/regels-anbi/ Buiten dat is uw plan nobel maar volgens mij echt alleen goed werkend te krijgen als u dit als onderneming aanpakt. Het is nagenoeg niet te realiseren als stichting. Er zijn u reeds honderden voorgegaan hierin. Uw filantropische instelling is te waarderen, toch denk ik dat deze niet realistisch is. Want waarom is het wel ok als u bij een instelling betaald krijgt naar arbeid maar niet als u dat doet voor een stichting/ onderneming/ anderszins? Uw arbeid is mijns inziens niet minder waard. Het is uiteraard volledig aan uzelf. Ik wil u best helpen in het verder uitwerken van uw plan, mocht u daar behoefte toe voelen, en kijken naar wat er allemaal bij komt kijken. Het plan van een stichting met ANBI keurmerk kunt u echter gerust uit uw hoofd zetten. Groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: maandag 06 September 2010 06:42
Hallo Pim, Dank je wel voor je reactie! Kan je me nog een keer uitleggen waarom ik geen algemeen nut zou dienen maar alleen een particulier?? Ik heb me van te voren verdiept in de ANBI en lees ook nu niets waaruit ik op zou kunnen maken dat de stichting hier niet voor in aanmerking zou komen... Er wordt inderdaad gesproken dat een stichting de status niet kan krijgen als het een particulier nut dient (zoals een sportclub of een personeelsvereniging) maar ik ben me er niet van bewust dat dit zo zou zijn.... Het feit dat ik met de stichting een kleinschalige opvang wil starten wil toch niet zeggen dat het een particulier nut dient? De stichting heeft als doel mensen met een ASS, ADHD, burnout of reintegratie traject op een kleinschalige manier te laten genieten van het buitenleven met behulp van dieren. Het eerste project waarmee ik aan de gang wil is een boerderijclub voor jongeren, maar daarnaast wil ik dus ook mensen met burnout ontvangen of mensen die bezig zijn terug te komen in het werkproces. Ik heb me ingeschreven voor een opleiding tot coach, waarbij ik het gebruik van dieren (voornamelijk paarden) in ga zetten. Daarmee kan ik mensen 1:1 begeleiden. Ik ben dus van plan verschillen doelgroepen op te vangen, en stel me hier nog steeds bij voor dat dit het 'algemeen nut' dient....(???!) Dat ik geen geld hoef te ontvangen heeft te maken met mijn vraag over het 'vruchtgebruik' van de locatie. Wij hebben ervaren dat het voor onze eigen dochter (12 jaar PDDNOS) een groot goed is om in alle rust buiten (lees: met dieren) te kunnen zijn. Wij kunnen haar dat nu in onze huidige woonsituatie niet bieden. Ondanks dat we veel dieren hebben, her en der verspreid, willen we haar ook rust en regelmatig geven in een omgeving waar ze niet constant met anderen geconfronteerd wordt (ze gaat tenslotte al naar school en heeft andere momenten waar ze kinderen/volwassenen ontmoet). Een huis met ruimte (zowel om het huis als in de omgeving) kunnen wij alleen realiseren als we de kosten kunnen 'delen'. Omdat ik heel graag anderen hetzelfde gun als onze dochter (en ik overtuigd ben van de therapeutische werking van dieren) ben ik nu al 2 jaar bezig met het idee een stichting op te zetten. Omdat we nu tegen een huis aanliepen waarvan het land en de opstallen apart verhuurd worden (duswel of aan ons of aan anderen) bedacht ik me dat de stichting wellicht het land en de opstallen kan huren en wij het huis. Op die manier kan ik zowel onze droom als die van onze dochter vervullen in de hoop hiervan ook andere mee te laten genieten! Ik wil voorlopig op woensdag en 1 dag in het weekend vanuit huis werken voor de stichting. Daarnaast zal ik een gewone' baan hebben om in ieder geval samen met mijn man de kost te verdienen. Juist omdat ik anderen wil helpen en niet afhankelijk wil zijn van een eventueel salaris van de stichting én omdat ik voor onze dochter dus rust zoek. 2 Dagen in de week is daarom voldoende om extra drukte aan huis te hebben. Zoals je wel merkt ben ik erg overtuigt van mijn eigen plannen en eigenlijk niet te stuiten in mijn uitleg/aanvullende informatie :oops: Ik zal dan ook stoppen, maar wil graag eventuele vragen beantwoorden mochten die er zijn :-) mvg Gerdine |
|
Pim |
Geplaatst: maandag 06 September 2010 09:49
Beste Gerdine, Algemeen word hier (althans volgens mijn informatie) gezien als iets dat voor een hele grote doelgroep interessant is. Dus een hartstichting heeft een ANBI status omdat het onderzoek dat zij doen en de promotie die zij daaraan geven voor een hele grote doelgroep interessant is. Een MS fonds heeft een ANBI status omdat zij voor een grote doelgroep werken (zowel de MS patiënten zelf als de omgeving ervan). Uw doelgroep is zowel heel klein (autisme spectrum is slechts een klein deel van de zorgvragers) als dat uw werk niet onderzoek, informatie verschaffen en/ of voorlichten is maar slechts het geven van begeleiding en ruimte aan individuen. Dat zijn particulieren, en daarmee vervalt het algemene nut. Als u een onderneming op gaat zetten en vanuit een goed doortimmert bedrijfsplan deze opstallen gaat huren dan is daar helemaal geen enkel punt. Het zal echter wel van zo'n goede kwaliteit moeten zijn willen daar andere partijen financiële middelen tegenover zetten dat het een erg hooggegrepen plan is op dit moment, ook gezien de economische omstandigheden en huidige ontwikkelingen in PGB land. Desondanks kan het wel, als u echt de ondernemersgeest heeft, de passie, het liefst zelf al flink wat middelen en een stuk overtuigingskracht. Het zal alleen niet makkelijk worden en heel hard knokken om het voor elkaar te krijgen. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
(verwijderd) |
Geplaatst: dinsdag 07 September 2010 16:29
Dag Gerdine, Heel goed wat je wilt gaan doen en ja, er zijn zeker mogelijkheden. Stichting oprichten en op een later tijdstip ANBI status aanvragen is eveneens een optie. Let wel, je schrijft ik wil dit in mijn eentje doen; een stichting bestaat uit een bestuur van tenminste drie personen. Indien je een ANBI status wilt hebben dien je tenminste drie bestuursleden te hebben die geen verwanten van elkaar zijn. Overigens beslist de belastingdienst of je hiervoor in aanmerking komt. Dus kortom één telefoontje naar de belastingdienst en je hebt jouw geeikte antwoord. Je notaris kan je eveneens van alle info voorzien. Indien je meer info wenst te ontvangen, neem gerust contact met me op om jouw verlangen goed door te spreken op dat jij jouw wensen kunt realiseren! Hoor graag, Collegiale groet, John Bindels |
Geplaatst: woensdag 08 September 2010 09:46
Hallo John, Dank voor je reactie! Ik ben me er van bewust dat ik, in mijn plan dat ik heb, bestuursleden nodig heb. Het idee komt echter van mij en wil ik eerst verder uitwerken alvorens ik mensen enthousiast kan gaan maken om bestuurslid te worden. Ik heb bij de V&S, waar ik lid van ben geworden, mijn vraag neer gelegd mbt de ANBI. Ik zal inderdaad ook even de belastingdienst bellen, dan weet ik zeker hoe het zit :-) Dank voor het meedenken tot dusver! gr. Gerdine |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk