1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Voor mijn chronische zieke vrouw zorgen met een toelage

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 13 September 2010 17:58
Weet iemand hoe het zit over het volgende.
Mijn vrouw is een zware diabetisch patient,nierpatient,neuropathie, hart, reuma en rethinopatie patient.
Ik heb op dit moment een eigen inkomen maar ik merk dat mijn vrouw thuis 24 uur hulp nodig heeft (we hebben ook 2 kleine kinderen).
Vandaar de overweging/noodzaak om met mijn werk te stoppen en voor mijn vrouw te zorgen.
De zorg voor mijn vrouw werd vrijwillig gedaan door mijn schoonmoeder maar die zit nu zelf ook thuis met hernia.
Kan ik in aanmerking komen voor een bepaalde inkomen om voor mijn zieke vrouw te kunnen zorgen.
Ook met het wassen en aankleden heeft ze liever familie dan een vreemde in huis. Ik vraag mij af wat hierin de mogelijkheden zijn, ook als zij pgb aanvraagt kan zij mij dan inhuren als haar zorgverlener? Of heb je ook andere aanvragen die je kan doen bv. bij de belastingdienst heb ik via een kennis gehoord maar hij wist hier het fijne niet vanaf.

Alvast bedankt voor de moeite.
Pim Geplaatst: maandag 13 September 2010 19:47
Beste Abdeslam,

Het is zeker mogelijk voor uw vrouw een Persoons Gebonden Budget aan te vragen.
Op het moment dat u een PGB aan gaat vragen dient u te beschikken over een onafhankelijke verklaring waarom uw vrouw hulp nodig heeft. Dat kunt u waarschijnlijk krijgen bij uw huisarts.

U kunt dan bij de gemeente een aanvraag indienen in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) om huishoudelijke hulp te krijgen, zodat u in uw zorgplicht enige verlichting ervaart.

Ook kunt u aanvragen doen voor hulpmiddelen en aanpassingen aan de woning. Helaas is de doorlooptijd tussen aanvraag en toekenning hierin vaak lang en zijn de voorzieningen niet altijd toereikend als deze niet goed geformuleerd worden gesteld.
Ik wil u daarom van harte aanbevelen iemand u daarbij te laten helpen. U kunt hiervoor bijvoorbeeld aankloppen bij Stichting MEE, welke u gratis hierbij kan helpen. Via de website http://www.mee.nl vind u adressen bij u in de buurt.

Ook kunt u voor de zorg die u wilt geven aan uw vrouw een PGB inzetten vanuit de AWBZ. Helaas is het op dit moment door een besluit door voormalig minister Klink zo dat er een stop op uitgifte van nieuwe PGB-en is, voor het jaar 2010.

Mocht u vrouw echter zonder deze hulp in een instelling moeten worden opgenomen maakt u nog een kans om wel een budget te krijgen toegekend voor dit jaar.

Voor dit budget moet u zich wenden tot het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Deze kunnen aan de hand van een onafhankelijke derde partij alsmede uw (uitgebreide) verhaal met daarin gedetailleerd de beschrijving van wat uw vrouw mankeert en wat zij daardoor als zorg nodig heeft een indicatie verschaffen.
Met deze indicatie moet u daarna door naar het zorgkantoor wat aan de hand van de indicatie u een budget toekent en uitbetaald.

Ook met deze procedure is het zeer aan te bevelen om dit te laten begeleiden door iemand die hier veel verstand van heeft, aangezien het een ingewikkeld pad is voor iemand die hier niet mee bekend is.

Met het PGB, wanneer u dat krijgt toegekend en uitbetaald, kunt u het inkomen dat u heeft aanvullen tot het niveau wat u had uit onderneming of dienstbetrekking. Uiteraard tot aan het maximum van het budget.
U dient daarvoor een overeenkomst af te sluiten met uw vrouw (het eenvoudigst is het om dit als een loondienst overeenkomst te doen).
Dit arbeidscontract is een geldige manier om uw werkzaamheden betaald uit te voeren tegen een door u overeengekomen tarief.

U dient in dit geval te zorgen voor een urenverantwoording en een betalingsbewijs. Het is daarom raadzaam een aparte rekening te openen voor het budget. Eventueel overschot van het budget betaald u terug. U heeft met het budget een klein deel wat u niet hoeft te verantwoorden. Dit is ongeveer 1,5% van het totaalbudget wat u mag gebruiken voor zaken als telefoonkosten, enveloppen, postzegels, en wat u verder wilt.

Mocht u nog vragen hebben of als er zaken zijn die u niet helder zijn, hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: maandag 18 Oktober 2010 22:57
Bedankt voor de info, we hebben een afspraak toegestuurd gekregen van CIZ en nu komt er dus iemand langs om een indicatie vast te stellen voor mijn vrouw.
De wmo is geregeld! En ze heeft voor 6 uur per week huishoudelijke hulp gekregen van de gemeente, vandaag is de hulp voor het eerst geweest!
Wat minder is dat je echt afhankelijk bent van Tzorg, zij bepalen nl. welke dagen er hulp gestuurd kan worden en de tijden.
Maar goed beter iets dan niets, we zijn hier ook erg blij mee.
Nu ben ik wel erg benieuwd hoe dat gesprek gaat verlopen met CIZ bij ons thuis heb geen idee wat ons te wachten staat en welke vragen er worden gesteld heeft iemand hier ervaring mee???

Mvg Abdeslam
Judith Geplaatst: dinsdag 19 Oktober 2010 08:00
Dag Abdeslam,

Daar kan ik je wel iets over vertellen.

De indicatiesteller begint met de zorgbehoefte te inventariseren. Om ervoor te zorgen dat je die zorgbehoefte goed over brengt, kan het handig zijn als jullie een paar dagen een dagboekje bij houden waarin jullie precies noteren wanneer er zorg nodig is, om welke zorg dat gaat en hoeveel tijd dat in beslag neemt.

Als vastgesteld is hoeveel zorg er nodig is, wordt alle 'gebruikelijke zorg' daarvan afgetrokken. Gebruikelijke zorg is zorg die huisgenoten elkaar verplicht moeten geven. Bijvoorbeeld een maaltijd koken.

Vervolgens gaat de indicatiesteller vragen hoeveel mantelzorg jullie kunnen geven. Mantelzorg is niet verplicht, maar als jullie vertellen dat jullie het wassen en aankleden graag zelf willen doen, dan vindt de indicatiesteller dat deze zorg al geregeld is en dan wordt ook deze zorg van de zorgbehoefde afgetrokken.

Het dus mogelijk om met een PGB jezelf in te huren, maar als je aan de indicatiesteller vertelt dat je dit van plan bent, dan is er het risico dat de indicatiesteller van mening is dat dit mantelzorg is en dat wordt er voor die uren geen indicatie gesteld.

Het is daarom belangrijk dat je, met behulp van het dagboekje, goed overbrengt hoeveel zorg er nodig is en dat je goed overbrengt dat je schoonmoeder dit deed en dat die het door een hernia niet meer kan. En als je wilt gaan vertellen dat je jezelf wilt gaan inhuren, dan is het erg belangrijk dat je heel erg duidelijk maakt dat je hiervoor een betaalde baan gaat opzeggen.

Of je vertelt niet dat je jezelf wilt gaan inhuren. Bij de indicatiestelling is dat in feite niet van belang, want je hebt nog een betaalde baan en omdat je die betaalde baan hebt, kun je die zorg niet zelf geven. Dat lijkt mij voldoende informatie voor de indicatiesteller.
Pim Geplaatst: dinsdag 19 Oktober 2010 22:26
Beste Abdeslam,

Wat fijn voor u dat er al schot zit in de hulp die u kunt krijgen.
Als ik uw verhaal goed lees heeft de gemeente u huishoudelijke hulp toegekent in de vorm van zorg in natura.
Deze vorm scheelt u een heleboel administratie en voorkomt dat u daarmee veel extra werk krijgt. Daarentegen heeft u minder keuze wat betreft de hulp die u krijgt en wanneer.
Mocht het om bepaalde redenen voor u beter zijn om zelf te bepalen welke hulp wanneer komt kunt u overleggen met uw WMO consulent om een budget te krijgen waarmee u zelf hulp in kunt kopen. Dat is ook mogelijk, maar heeft wel als consequentie dat u zelf op zoek moet gaan naar huishoudelijke hulp, en zelf naast uitbetalen ook moet verantwoorden.
U kunt daarbij overigens wel gebruik maken van de gratis dienstverlening van de Sociale VerzekeringsBank op het gebied van contracten en verloning ( http://www.svb.nl )

Wat betreft uw vraag over het bezoek van het CIZ heeft bovenstaande reactie u al van goede informatie voorzien.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: vrijdag 24 December 2010 01:14
Het is allemaal rond mijn vrouw krijgt een pgb budget uit de awbz gestort op een aparte rekening, de svb haalt het daarvandaan en stort het op mijn rekening aangezien ik de zorgverlener ben.

Heb mijn baan een tijdje al opgegeven omdat het steeds slechter ging met mijn vrouw. Heb nu officieel loon gekregen van het svb, met salarisstrook en al (we hebben de hele administratie uitbesteed aan svb). Wat ik mij nu afvraag is wanneer mijn vrouw haar budget moet verantwoorden, kan zij dat doen met de bedragen die er zijn afgeboekt door de SVB en de zorgovereenkomst met mij? Of wordt er meer bewijs gevraagd?

Er is een vast maandloon afgesproken, deze komt ongeveer overeen met wat ik bij mijn baas verdiende, wordt daar straks niet iets over gezegd door het zorgkantoor? Ondanks de ontevredenheid van onze zorg in natura bij de wmo, hebben we de zorg in natura zo gelaten...ik heb mijn handen al meer dan vol aan mijn zieke vrouw en 2 jonge kinderen...elke hulp is meer dan welkom.
Pim Geplaatst: vrijdag 24 December 2010 09:46
Beste Abdeslam,

Als u een arbeidsovereenkomst kunt overleggen met een vast maandbedrag alsmede bewijs van betaling (bankafschriften) en eventueel afschriften die het SVB stuurt is dit voldoende voor een gedegen verantwoording.

Let wel dat bij het werken voor eigen familie dit door werkgevers niet word gezien als opbouw van ervaringsjaren evenals dat u geen rechten opbouwt voor pensioen en werknemersverzekeringen. U bouwt daarmee een pensioengat op en loopt een risico als het budget in de toekomst minder word danwel geheel stopt.

Toch is dit voor uw situatie op dit moment het meest gunstig. Misschien kunt u nog overwegen om zelf pensioenpremie af te dragen aan het pensioenfonds waar u al eerder aan afdroeg bij uw vorige werkgever. Dit zult u wel eerst moeten nagaan of dit mogelijk is. Niet alle pensioenfondsen staan dit namelijk toe. Mogelijkerwijs kunt u zich ook vrijwillig verzekeren voor arbeidsongeschiktheid. De premies daarvoor zijn echter zeer fors.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.