Handelingsplan.
Auteur | Bericht |
---|---|
Angelique |
Geplaatst: dinsdag 14 September 2010 01:33
Hoe schrijf ik een handelingsplan voor mijn client? Weet iemand waar ik daar meer informatie over kan vinden? Wat moet daarin staan, waar moet ik op letten? |
Matthijs |
Geplaatst: dinsdag 14 September 2010 11:05
Als je cliënten hebt heb je hopelijk ook een opleiding gehad, en in die opleiding heb je als het goed is geleerd hoe je een handelingsplan schrijft. Zou je eens willen vertellen hoe het komt dat je dat niet weet? En welke diensten je gaat leveren aan je cliënt(en)? Dat is namelijk best van belang voor het schrijven van een handelingsplan. Verder zou ik vooral relevante literatuur opzoeken voor deze informatie. Een goede boekhandel moet je daarbij kunnen helpen. |
Pim |
Geplaatst: dinsdag 14 September 2010 11:14
Beste Angelique, Het schrijven van een handelingsplan is iets wat de meeste professionele hulpverleners in hun opleiding hebben meegekregen hoe dat te doen. Het is een beschrijving van de huidige situatie van de client, beschrijving van de problemen waar op dit moment tegenaan gelopen worden en een beschrijving hoe de afspraken zijn om enkele kernproblemen aan te pakken zodat er een werkbare situatie ontstaat waarin iedereen ongeveer hetzelfde met de situatie omgaat. Onderstaande links zijn voornamelijk onderwijs gerelateerd. Handelingsplannen worden ook in andere delen van zorg veelvuldig gebruikt. Het behoeft daarvoor dus enige aanpassing aan de situatie. http://www.scribd.com/doc/8905057/Maak-in-5-Stappen-Een-Individueel-Handelingsplan-verbeterd http://artikelen.foobie.nl/onderwijs/handelingsplan-schrijven/ Het schrijven van een handelingsplan is een klus die wel een tijd vraagt (zowel het schrijven ervan als het overleggen, corrigeren en gaan toepassen). Voordat u een handelingsplan schrijft moet u de betreffende persoon een tijdlang hebben geobserveerd en daarmee een vrij nauwkeurig beeld hebben hoe deze met verschillende situaties omgaat. Zonder die basis is een handelingsplan echt gedoemd te mislukken. Overleggen over het handelingsplan met de ouders en hun eventueel aanvullingen en opmerkingen hierover laten geven zal enorm helpen de situatie te verduidelijken en het handelingsplan te verbeteren. Bedenk dat een gemiddeld handelingsplan 3 à 4 A4tjes beslaat. Mocht u meer informatie willen of hierover verder door willen praten, kunt u met mij contact opnemen via deze site of op een andere manier. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: donderdag 16 September 2010 09:07
Als je nu toch ( verplicht) aan de kwaliteit van zorg gaat werken wees dan ook zo verstandig om vaste evaluaties van de gestelde doelen met cliënten op te nemen in je handelingsplan. Verder hoort bij een dergelijk plan ook het bespreken van dit plan met de cliënt, dit is geregelt in de wet op de behandelingsovereenkomst. Ook iedere bijsturing en aanpssing moet besproken zijn en mag pas ingevoerd worden na instemming. Cliënten hebben ten alle tijden recht op inzage in hun dossier, wel moeten zij dit van te voren met jou regelen. Ciëntenrechten zijn duidelijk in de wetgeving beschreven en er wordt vanuit gegaan dat jij als werker hiervan op de hoogte bent. Helaas wordt er te weinig gedaan aan cliëntenvoorlichting zodat er van naleving in de praktijk vaak niets terecht komt. Misschien ligt hier een taak voor de pgb site? Een duidelijk verhaal over cliëntenrechten kan onduidelijkheden en conflicten voorkomen en zal met name gebruikers van zorg recht doen. Jolanda |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk