gebruik van pgb
Auteur | Bericht |
---|---|
Jeannette |
Geplaatst: donderdag 23 September 2010 22:36
weet niet of het misbruik is maar kan je de pgb gebruiken om met iemand te gaan stappen tot 2 uur s'nachts?ik had namelijk iemand die me vroeg te gaan stappen en ik werd dan betaald uit het pgb. :roll: |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 24 September 2010 12:48
Beste Jeanette, Het aangaan van sociale contacten kan voor sommige mensen erg moeilijk zijn. Het daarin begeleiden en leren om hierin vaardigheden te ontwikkelen, goed te gebruiken en correct in te zetten als begeleidingsdoelen is prima binnen budget te formuleren. Het zou uiteindelijk kunnen leiden na een begeleidingstraject om deze vaardigheden aan te leren en in te zetten dat u eens of een aantal keren mee gaat stappen. Misschien dat deze periode langer duurt, uiteraard naar de inschatting van u als professional. Uiteraard is het uw eigen inschatting, observatietechnieken en -vermogen en kunde die belangrijk zijn om te kijken hoe de begeleiding en toewerken naar deze doelen vormgegeven kunnen worden. En vooral dit in samenwerking en overleg met uw klant. Maar het begeleiden tijdens het stappen al direct vanaf het begin lijkt mij persoonlijk veel te snel gaan. U zult als begeleidster per slot van rekening ook de huidige vaardigheden en beperkingen van de persoon zelf moeten leren kennen. Dus ja, het kan wel binnen het PGB. Nee, volgens mij niet direct en vereist wel een goed begeleidingstraject. Feitelijk kunt u dit ook bij een behandeling onderbrengen want dat is eigenlijk wat ik hier beschrijf. De scheidslijn is echter moeilijk te duiden. Het is daarom ook mogelijk vanuit PGB te betalen. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Ad |
Geplaatst: vrijdag 24 September 2010 15:45
Als ernstig reumatisch gehandicapte volg ik al jaren deze site. Het verbaast me steeds weer hoe er met het PGB en het gebruik, respectievelijk de toepassing daarvan, wordt omgegaan. Wederom hier weer een vraag/ constatering of omstandigheid die je "schimmig" of twijfelachtig zou kunnen noemen. Vind je het gek dat velen teleurgesteld worden en gelden moeten terugbetalen bij een controle achteraf door het zorgkantoor.??? Toepassing van het PGB zoals hier wordt gesteld werkt toch op termijn maatregelen door de Rijksoverheid in de hand.? Vertel dit verhaal / feit tegen elke burger in de straat en die zal versteld staan wat er allemaal "kan" met het PGB. We moeten als budgethouders erg op gaan passen dat het PGB aan zijn eigen "succes" ten onder gaat. Naar mijn mening wordt het PGB tegenwoordig teveel als een "snoeptrommel" gebruikt hetwelk tegen zichzelf gaat keren. Uiteindelijk worden we daardoor allemaal "de klos".... Mijn advies bij vragen of moeilijke omstandigheden is: overleg tijdig me het zorgkantoor hoe in zo'n situatie te handelen..... VOORKOMEN is beter dan GENEZEN.... |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 24 September 2010 21:55
Beste Ad, Hoe ik zeker begrijp dat u direct het idee heeft dat dit riekt naar misbruik kan het ook heel goed zijn dat de intenties wel goed zijn van de betreffende persoon, maar dat deze het heel moeilijk vind om het op de juiste manier te vragen. Ik heb heel wat mensen meegemaakt die heel veel moeite hadden met sociale contacten aangaan en onderhouden. Sommige compenseerden dat zo extreem overmatig dat ze direct een soort popie jopie gedrag vertoonden om hun onkunde en extreme onzekerheid te verbergen. Het is moeilijk uit twee regels tekst te halen. Ik oordeel daarom helemaal niet over de inhoud. Hoewel ik heel goed kan begrijpen dat het in uw ogen verkeerd overkomt denk ik dat het wel serieus moet worden behandeld en gekeken waar uiteindelijk de concrete hulpvragen liggen. Ik heb in het verleden zelf ook mensen geholpen bij het toewerken naar het gaan naar een club waar mensen uitgingen (wel gericht op mensen met een verstandelijke beperking en deze was alleen overdag open). Dat vond niemand vreemd en kostte ook veel tijd om daar hobbels te overwinnen. Ik vermoed hier mogelijk een soortgelijk idee maar iemand die het zelf erg moeilijk vind het begrijpelijk te formuleren. Als dat niet zo is dan is een goede professional daar snel genoeg achter. En daarbij krijgt iemand tegenwoordig echt niet zomaar een PGB voor begeleiding meer. Ik hoop dat u ook wat heeft aan deze andere benadering van de situatie. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Ad |
Geplaatst: zaterdag 25 September 2010 08:55
Beste Pim, Met respect voor diegene die het hier aangaat, heb ik op zich geen probleem met het door hem/haar geschetste probleem. Ik heb het meer over het gebruik in het algemeen van het PGB. De laatste jaren wordt het aanvragen van een PGB als heel gebruikelijk gezien. De regels omtrent de uitvoering en toepassing van het PGB en het op de juiste wijze toepassen en inkopen van de zorg geeft in de praktijk de nodige problemen zo blijkt steeds weer. Ook op deze site. Daarom, en ook omdat er steeds meer ouderen, zieken en gehandicapten in dit land wonen en komen, rijzen de kosten voor de zorg de pan uit. Waarom zou Klink een PGB stop hebben ingevoerd.?? Neem van mij aan dat de komende jaren het PGB sterk zal worden beperkt, zowel in gebruik als toepassings subsidie. En dat er, kijk maar naar de media en de geruchten, flink zal worden gekort aan de "onderzijde" van de zorg inkoop (begeleiding, dagbesteding e.d.) is nagenoeg zeker. Ik voorspel je dat er nog veel maatschappelijke onrust gaat ontstaan in de komende jaren doordat het Rijk (en ook de zorgverzekeraars) zich financieel uitsluitend nog gaan richten op de middelzware en ernstige gehandicapten. De "overigen" moeten zich dan maar richten tot de mantelzorg en de gemeenten. Het geweld en het gevecht om de "zorgpot" in dit land is al lange tijd aan de gang en is nog niet ten einde..... Overal en aan elke situatie zitten "mitsen en maren". We weten allemaal sinds de invoering van de WMO waartoe dat (willekeur) kan gaan leiden. Zorgelijke tijden of misschien ben ik te pessimistisch. Zelf denk ik dat ik, uit mijn ervaring en kennis op het gebied van de WMO en AWBZ alsmede wat ik dagelijks op internet allemaal over de problematiek lees, realistisch genoeg ben om de situatie in te schatten. Nogmaals: we gaan zorgelijke tijden tegemoet...... We zullen zien... Ad. |
TELL-US |
Geplaatst: zondag 26 September 2010 15:59
stappen klinkt wel erg vrijblijvend, als het als zorg gevraagt wordt door dat vrager veel beperkingen ervaart ben je op dat moment een zorgverlener |
Heleen |
Geplaatst: woensdag 29 September 2010 19:55
Als moeder met een volwassen zoon die al een aantal jaren het huis nauwelijks verlaat omdat de buitenwereld zo overweldigend en voor hem te onvoorspelbaar is, kan ik mij zo'n vraag heel goed voorstellen. Zeker moet er eerst een kennismaking vooraf zijn en verder zou het dan liefst geen structureel gebeuren zijn, Het is goed om dit een paar keer als eerste aanmoediging te doen om over de drempel te komen, maar daarna toch kijken naar een maatje op vrijwillige basis en misschien later via een lotgenotenkontakt. Dit uitgaande van de situatie van mijn zoon! Mensen met een fysieke beperking hebben dikwijls een rolstoel of blinde geleide hond o.i.d. voor hun (sociale) redzaamheid. Bij mensen met een psychiatrische beperking kan dit een persoon zijn. Ik zeg altijd dat mijn zoon al ziende blind is. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk