1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Nog een vraag over het vrij besteedbare gedeelte

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 29 September 2010 03:39
Ik heb al wat oude berichten bekeken en idd vind ik op de persaldo site ook dit>
------------
De hoogte van het verantwoordingsvrije bedrag is 1,5% van uw netto jaarbudget, met een minimum van € 250 en een maximum van € 1.250. Dit bedrag mag u naar eigen inzicht aan uw zorg besteden
------------

Maar is naar eigen inzicht dan werkelijk naar eigen inzicht? Hoe 'breed' kan ik dat zien? Kan ik er een kerstpakket voor de PGB'er van aanschaffen,
of had ik de timetimer ermee kunnen betalen? Kan ik het gebruiken voor een toegangskaartje voor de bioscoop voor een uitje van mijn kind met de PGB'er?
Kan ik er een boel voor kopen voor de juf op school?
Kan je er ook spel materiaal of muziekmateriaal voor kopen?
Geplaatst: woensdag 29 September 2010 12:19
U kunt het aan alle door U genoemde zaken besteden.
In deze is vrij echt vrij!
Mooi hé?
Geplaatst: donderdag 30 September 2010 02:39
Dat is haast te mooi om waar te zijn 8)

Voor juf hebben we al een leuk boek op het oog als bedankje voor al haar extra inzet (want we hebben wel pgb, maar geen rugzak en ze doet echt heel extra voor ons)

en dan kunnen we idd eens verder nadenken voor een zinvolle besteding.
Geplaatst: vrijdag 01 Oktober 2010 14:12
Ik lees net deze correspondentie over het vrij besteedbare bedrag.
Ook ik heb hier navraag over gedaan.
Ook bij het zorgkantoor.
Hier heb ik te horen gekregen, van verschillende personen, dat dit bedrag bedoeld om de kosten te dekken van het beheren van het PGB, dus enveloppen, postzegels, printen van overeenkomsten, kopieëren van papierwerk, formulieren etc.
Dit antwoord werd nog eens benadrukt toen ik vroeg om extra exemplaren toegestuurd te krijgen van overeenkomsten en urenbriefjes etc.
Zijn er meer mensen die deze vra(a)g(en) hebben gesteld en dit/deze antwoord(en) hebben gehoord :?
Geplaatst: vrijdag 01 Oktober 2010 22:20
Ja wat Ingrid zegt klopt, het vrijbesteedbaar bedrag is bedoeld voor alle administratieve kosten die je maakt. Maar met het geld mag je daarna dus doen wat je wilt, want het is voor jou een onkostenvergoeding. Verder mag je daarvan ook bijv. je abonnement bij Per saldo betalen.
En ik heb een jaar lang eens bijgehouden hoeveel kosten ik maakte voor postzegels, enveloppen, kopieën, advertentiekosten etc. Dat kwam in totaal aardig overeen met het vrijbesteedbaar bedrag.
Geplaatst: zondag 03 Oktober 2010 15:45
ik heb deze vraag ook een keer gesteld, officieel is het de bedoeling dat je er zorg van inkoopt. Ik begreep dat het verantwoordingsvrij is maar niet vrij besteed baar. Nu heb ik het ook echt nodig om zorg van in te kopen. Dus geen luxe dingen, ik weet niet of ze tijdens een intensieve controle kijken wat je er mee doet.
Groet Joke
Anne Geplaatst: dinsdag 05 Oktober 2010 20:59
Nee, ze kijken bij een intensieve controle niet wat je ermee doet. En het bedrag is WEL vrijbesteedbaar. Verantwoordingsvrij was destijds het bedrag van 2500 euro (maximaal) dat is één jaar zo geweest en toen afgeschaft, omdat er teveel misbruik van gemaakt zou worden. Toen hoefde je tot een bedrag van 2500 niet te verantwoorden, maar was het wél de bedoeling dat je dat bedrag voor zorg gebruikte, het werd alleen niet gecontroleerd. Daarna zijn ze weer teruggegaan naar het eerdere systeem van een bepaald percentage van je PGB vrijbesteedbaar. Dit is bedoeld voor administratiekosten, verwervingskosten, advertentiekosten etc. Als je een heel klein PGB hebt werkt het in de praktijk echter niet zo en kun je er beter zorg van inkopen.
Geplaatst: vrijdag 15 Oktober 2010 18:54
Ons werd bij toewijzing van het pgb gezegd, dat die 1,5% bedoeld waren voor niet-declarabele kosten. Dus mogelijk administratieve kosten, of een blijk van waardering voor mensen die zich belangenloos inzetten voor de pgb-houder.
Wij gebruiken het voor de vrijwilligerrs die activiteiten ondernemen met onze kinderen. Zij hebben dankzij die 1,5%, net als onze kinderen een museumjaarkaart en een abbonnement op de dierentuin. Zodoende hebben zij mogelijkheden voor een gezellig uitstapje, met én zonder onze kids.
Verder gebruiken we het voor een attentie bij verjaardagen en feestdagen voor vrijwilligers en zorgverleners.
Bij het te verantwoorden bedrag, wordt het gewoon van het totale pgb afgetrokken, dus je hoeft helemaal niet te vermelden wat je met dat bedrag doet.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.