1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

begeleiding aan particulier & contract

Auteur Bericht
Martine Geplaatst: woensdag 29 September 2010 12:36
Hallo,

heeft er iemand ervaring met Begeleiding aan particulieren?
Tot op heden bood ik alleen Begeleiding via het PGB en ik maakte daarbij gebruik van de standaardcontracten van de SVB-bank, met daaraan toegevoegd een bijlage met mijn eigen voorwaarden.
Nu ben ik benaderd dezelfde zorg voor een particulier uit te voeren en moet ik ds BTW gaan rekenen over de geleverde zorg. Ook zal ik een ander contract op moeten stellen omdat het dus uit particuliere middelen wordt gefinancierd, heeft iemand tips/ een voorbeeldcontract?

Martine
Matthijs Geplaatst: donderdag 30 September 2010 01:09
Begeleiding lever je toch altijd aan particulieren, lijkt me? Of het zou zo moeten zijn dat een instelling je inhuurt om in een woongroep te gaan werken, maar dat gebeurt volgens mij eigenlijk nooit.

Maar als ik goed lees probeer je volgens mij te zeggen dat je mensen hebt die jou als begeleider willen inhuren en geen PGB hebben, en dat dus zelf willen betalen. Of je dan BTW-plichtig bent zou ik aan de Belastingdienst vragen, ik weet dat niet zeker. Je kan wel een soortgelijke overeenkomst opstellen als die van de SVB; zoveel verschil is het allemaal niet.
Geplaatst: donderdag 30 September 2010 12:28
Als je als je zelf BTWplichtig bent (ingeschreven bij de KvK) en je maakt een offerte of spreekt een prijs af:

- Voor een particulier is dat altijd inclusief BTW
- Voor een bedrijf is dat altijd exclusief BTW
- Voor een PGB-budgethouder is dat 0% BTW tarief
Yuna Geplaatst: donderdag 30 September 2010 12:49
Hoi! Ik zou ook wat duidelijkheid hierover willen. Ik ben zorgaanbieder, ga dus naar een PGB houder. Dan teken ik een contract, maar krijg zelf niks qua papieren, klopt dat?
Vervolgens heb ik dan zo een paar gezinnen, die maken het geld per keer naar me over. Ik noteer hoeveel ik krijg, of heb ik facturen nodig? En dat geef ik dan aan het eind van het jaar aan de belastingdienst door? Ik vermoed dat als ik onder een bepaald bedrag zit en dan geen belasting vanaf wordt gehaald, of gebeurd dat dan met terugwerkende kracht over alles wat ik heb verdiend het afgelopen jaar?
Met dank aan diegene die mij duidelijkheid kan geven. Mvg, Yuna
Geplaatst: donderdag 30 September 2010 13:01
U hoort zelf een copie van het contract te krijgen.
Verder hoort U betalingsbewijzen te hebben, bijv een bankafschrift.
Als de betalingen niet via de SVB lopen is Uw loon bruto en moet U zelf jaarlijks aangifte doen bij de belasting over Uw gehele jaarinkomen er volgt dan een belastingaanslag over het voorgaande jaar en een voorlopige voor het lopende jaar.
Budgethouders moeten een urenspecificatie hebben.
Zo niet dan gaat het mis bij de verantwoording bij het zorgkantoor en bent U een cliënt kwijt.
Matthijs Geplaatst: donderdag 30 September 2010 13:02
Yuna, ik zou hiervoor even een nieuw topic starten. Maar om je vraag vast te beantwoorden:

Ben je zelfstandig ondernemer, dan maak je facturen en houd je een administratie bij. Dat is dan vanzelf ook de bron van informatie voor de belasting.

Ben je in loondienst bij de zorgvrager (zo te horen is dat zo) dan vul je een urendeclaratie in en krijg je een loonstrook van de zorgverlener of van de SVB. Aan het eind van het jaar krijg je een jaaropgaaf die je gebruikt als bron van informatie voor de belasting. Je krijgt van de zorgvrager of het SVB een netto loon.

Je kan je uren ook aanmerken als resultaat uit overige werkzaamheden. Dan combineer je mijns inziens de nadelen van ondernemer en werknemer zijn, maar het kan een prima oplossing zijn in sommige gevallen. Je houdt je eigen uren bij, en declareert deze bij de zorgvrager. Hij of zij betaalt jou bruto uit en je bent zelf verantwoordelijk voor de afdracht van loonheffing, sociale verzekeringen enzovoort.

Aangezien deze vraag vaak gesteld wordt, en er zo nog een paar vragen zijn die telkens opnieuw terugkomen, lijkt het mij geen slecht plan om eens een lijstje veelgestelde vragen op te stellen en daar een degelijk antwoord op te schrijven. Ik wil daar zelf wel aan meewerken, en zou het fijn vinden als bijvoorbeeld Pim (MostCare) en Dineke daar ook een bijdrage aan willen leveren.
Pim Geplaatst: donderdag 30 September 2010 13:45
Beste Martine,

Wat is het verschil exact tussen de hulpvrager met en hulpvrager zonder PGB?
De een betaald vanaf zijn bankrekening de facturen (of het loon na het krijgen van de urenverantwoording) en de ander doet exact hetzelfde.

Dat zij het geld uit een andere potje krijgen is voor jou feitelijk toch niet van belang?
Zo heb ik althans mijn vrijstelling voor BTW afdracht over de dienstverlening van de belastingdienst gelezen.

De ZORG aan mensen is vrijgesteld van BTW plicht. Niet de financiering.

Met betrekking tot de veelgestelde vragen:
Helaas is het gebruik van een veelgestelde vragen onderwerp niet iets dat direct leidt tot minder vragen (het is namelijk al onderdeel van deze website). Ik heb de indruk dat er diverse mensen hun situatie als uniek lijken in te schatten. Deze mensen lezen over de bovenste onderwerpen heen of bekijken de andere onderwerpen in het geheel niet.

Toch kan het geen kwaad om de huidige veelgestelde vragen pagina eens een opknapbeurt en actualisatie te geven. Er staan namelijk wel wat punten in die duidelijker of beter zouden kunnen gesteld worden.
Waar staat deze veelgestelde vragen rubriek dan?
https://www.nationalehulpgids.nl/pgb/werken-via-pgb.html
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
(verwijderd) Geplaatst: donderdag 30 September 2010 14:40
volgens mij wordt voor zorg geen btw gerekend en voor begeleiding gewoon 19%

pien
Marie Geplaatst: vrijdag 01 Oktober 2010 21:25
Hoi Martine en andere geinteresseerden,

Op dit forum is er eerder een soortgelijke vraag gesteld, namelijk;
begeleiding zonder pgb-btw op 21 juni 2010
Hier kun je op zoeken mocht onderstaande link niet werken.
https://www.nationalehulpgids.nl/forum/viewtopic.php?t=1376

Vriendelijke groet
Marie Hoekstra

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.