zw, ww, pensioen???
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 12 Oktober 2010 13:27
Ik ben gevraagd om 2 dagen in de week(16 uur) voor 2 invalide mensen in een rolstoel die thuis wonen te komen werken. Dit is dan mij eenigste baan, heb verder geen werk en ze betalen mij via pgb ik kriig t geld gestort maar de rest moet ik zelf uitzoeken en volgens de belasting ben ik dan freelancer of zzper IK begrijp trouwens niet dat mensen die uit het potje pgb betalen niet verplichten om dat via opting -in te doen dan was het allemaal veel makkelijker voor de werknemer!!! Mijn vraag is waar kan ik dat gaan doen voor bedrijven heb je pay rolling maar voor mij? Of is er een makkelijker manier om zw,ww, arbeidsongeschiktheid en pensioen af te dragen, en is dit rendabel voor mij als ik maar 2 dagen werk? Hoor graag van u ! |
|
Judith |
Geplaatst: dinsdag 12 Oktober 2010 16:15
Ellen, Als je uitsluitend voor deze mensen werkt ben je voor de belasting geen freelancer of zzp-er. Je bent gewoon werknemer. Omdat je twee dagen per week werkt, valt dit onder de drie-dagenregeling voor diensten aan huis. Dat betekent dat je werkgevers niet inhoudingsplichtig zijn. Daarom is opting in niet verplicht voor ze. Als je meer dan drie dagen per week voor ze zou gaan werken, is het wel verplicht. Als het voor jou te lastig is om bruto uitbetaald te krijgen, kun je je werkgevers gewoon vragen om opting in, want hoewel het niet verplicht is, is het wel mogelijk. En je kunt je werkgevers dit gemakkelijker maken door zelf even te gaan grasduinen op www.svb.nl en de formulieren voor de aanmelding te downloaden. |
Gast |
Geplaatst: dinsdag 12 Oktober 2010 17:01
Hoi Judith, bedankt voor je reactie ik heb dat die mevrouw voogesteld om het via opting in te doen maar daar voelde ze weinig voor omdat dat onkosten met zich mee bracht voor haar zei ze, tja wat moet ik dan ? groetjes ellen |
Pim |
Geplaatst: dinsdag 12 Oktober 2010 18:33
Beste Ellen, Het uitbesteden van de verloning aan het SVB brengt geen meerkosten met zich mee voor de zorgvrager. De kosten die ze maken om de urenverantwoording op te sturen horen ze te betalen uit het bestedingsvrije gedeelte van het PGB. Ook de diensten van de SVB zijn geheel gratis voor de zorgvrager. Er staat hun dus feitelijk niets in de weg. Daarnaast scheelt hun het rompslomp omdat de loonbriefjes van de SVB prima verantwoording zijn voor het zorgkantoor. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: donderdag 14 Oktober 2010 15:34
Beste Ellen, Over zw, ww, wia en pensioen, in de tweede kamer zijn hierover discussies gevoerd men is het er in principe over eens dat er een vorm van collectieve verzekering voor zzp'ers moet komen. Voor ons een heel interressante discussie want nu moet je dit zelf verzekeren of sparen en op dit moment is dat erg duur, maar het klinkt wel veelbelovend voor de toekomst. Jolanda |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk