1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

De toekomst van het PGB, starten van een eigen bedrijf?

Auteur Bericht
ACO-Advies Geplaatst: donderdag 14 Oktober 2010 14:58
Hallo,

Na geruime tijd berichten op dit forum te hebben gelezen heb ik besloten om ook mijn vraag hier te stellen. Ik kan namelijk geen concrete antwoorden vinden in relatie tot mijn vraag.
Ik zou graag een eigen bedrijf willen starten en mijn ondernemingsplan is zo goed als klaar. Ik begeleid inmiddels een aantal clienten, heb een groot netwerk die graag mensen door willen sturen aangezien ze erg tevreden zijn over de begeleiding die ik bied. Maar mij maar toch twijfel ik erg. Op dit moment heb ik een vaste baan, als ik door wil gaan in het bieden van begeleiding (wat ik erg leuk vind) moet ik mijn baan opzeggen. Ik hoor veel geluiden ten aanzien van de toekomst van het PGB. Begeleiding schrappen uit het PGB, wachtlijsten, bezuinigingen enz. Kan iemand mij vertellen wat er nu concreet gaat veranderen en wanneer?

Ik hoop dat jullie iets meer weten of mij duidelijkheid kunnen geven..?!

Met vriendelijke groet,

M. Kruizinga.
Pim Geplaatst: donderdag 14 Oktober 2010 20:32
Beste Marieke,

Het is misschien wijs het regeerakkoord er even op na te pluizen en dan specifiek over de afspraken met betrekking tot de zorg.
Voorlopig ziet het er echter uit dat:
- Er tot 2011 geen nieuwe PGB houders bijkomen behoudens een aantal uitzonderingsgevallen
- In 2011 er 4,5 % gekort word en de normale groei dus ook word afgestopt. De normale groei is al jarenlang rond de 10%.
- In 2011 worden waarschijnlijk de budgetten voor AWBZ zorg voor ouderenzorg de VG sector en de psychiatrie vergroot. Of dat ook gaat gelden voor de PGB pot is erg afwachten.
- in 2012 word het mogelijk voor ZZP-ers om via contracten met zorgkantoren toegang te krijgen tot Zorg in Natura (mits die zorgkantoren dan nog bestaan, aanwijzingen zijn er dat deze afgebouwd gaan worden, evenals het CIZ) .

Al met al een heel onzekere tijd voor ondernemers, waarin de een het lukt om zich te onderscheiden en een goede boterham te verdienen, en de ander het niet lukt om voldoende inkomen te genereren en weer in loondienst gaat werken.

Het is ook afhankelijk van hoe de economie zich gaat ontwikkelen. Als de economie een opleving gaat krijgen de komende jaren zal de concurrentie in de zorg afnemen en de budgetten waarschijnlijk flink ruimer worden.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Marizjenne Geplaatst: maandag 18 Oktober 2010 22:52
Beste Marieke
Ik ben gestart voor mijzelf als zzper vanaf 1 september 2010. Heb seminars gevolgd bij de kvk, info opgedaan bij het zorgkantoor, verdiept bij de belastingdienst, folder en website laten maken. Kortom me goed voorbereid. Ik had verwacht dat ik binnen een mum van tijd het werk niet meer aan zou kunnen. Dat valt dan toch tegen. Ik was diegene binnen de instelling waar bij alle bewoners en familie aanklopten. Nu moet ik knokken om clienten binnen te halen, en ze overtuigen van mijn kunnen. Toch zou ik het zo weer doen, ondanks de onzekerheden in de politiek tav pgb, onzekerheid mbt inkomen. Ik heb nu wel de tijd voor mijn clienten. Dat geeft heel veel voldoening.
Marizjenne
:)

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.