1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

ik snap het uur tarief niet...

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 14 Oktober 2010 23:35
Waar ik maar niet achter kom, misschien kan iemand me helpen.

Als je nou pgb hebt en je wil begeleiding in kopen. Dan kost een zelfstandigondernemer grofweg 40 euro per uur, maar iemand in loondienst rechtstreeks grofweg €20 p/u... Dan is het toch veel gunstiger om iemand "gewoon"in dienst te nemen? of zitten er dan weer extra kosten aan vast?
Pim Geplaatst: vrijdag 15 Oktober 2010 11:03
Beste Inge,

Aan het zelfstandig ondernemer schap zitten veel extra kosten vast die sowieso moeilijk of niet zijn door te berekenen.
Denk hierbij aan arbeidsongeschiktheidsverzekering (voor redelijke voorwaarden word al snel rond de 9000 euro op jaarbasis betaald, hoewel de eerste jaren met korting), aanschaf vakliteratuur, onderhouden van het zakelijk netwerk, bijscholing, promotie (website, visitekaartjes, briefpapier, advertenties, folders) en veel andere kleine kosten, naast de vele uren die moeten worden geïnvesteerd in het maken van een ondernemingsplan, uitvoeren van goed marktonderzoek, actief benaderen van potentiële klanten enzovoort.
De tarieven zijn daarmee mede dankzij stevige concurrentie en de algemene houding van veel zorgverleners dat deze niet ten koste van zorgvragers rijk willen worden zeer scherp. Tarieven van onder de 35 euro per uur kan zelfs gerekend worden als onder de kostprijs (in loondienst gaan levert dan meer op op basis van CAO loon en onregelmatigheidstoeslagen).

Overigens geldt voor mensen in loondienst wel dat op het brutoloon vakantiegeld komt (tenzij afgesproken dat dit inclusief loon is, normaal 8%) en dat er ook nog geld apart moet worden gelegd voor ziekte (eerste zes weken doorbetalen als gebruik word gemaakt van de regeling dienstverlening aan huis, anders zelfs tot 1 jaar!) en vakantiedagen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: vrijdag 15 Oktober 2010 11:55
Bedankt voor je uitleg...

Tot zover snap ik het, maar dan is het voor een pgb houder toch veel voordeliger geen zzp-er in dienst te nemen?

Moet je overigens vakantiegeld doorberekenen en bij ziekte doorbetalen? Of is dat net wat je afspreekt?
Heleen Geplaatst: vrijdag 15 Oktober 2010 15:53
Het is voor een budgethouder inderdaad voordeliger om iemand in loondienst te nemen. :D
Judith Geplaatst: vrijdag 15 Oktober 2010 19:51
Inge,

Als je een zorgverlener in loondienst aanneemt, moet je er wel rekening mee houden dat je, wanneer je zelf met vakantie gaat of om een andere reden afzegt, je de zorgverlener door moet betalen.
Bij een variabel aantal uren moet je het gemiddelde over de laatste drie maanden uitrekenen en dat moet je dan doorbetalen.
Dat hoeft niet als je een zzp-er aanneemt.

En als je iemand in loondienst aanneemt voor meer dan drie dagen per week, moet je ongeveer 20% bij het afgesproken bruto uurloon optellen voor werkgeverslasten.
En als een zorgverlener in loondienst meer dan drie dagen voor je werkt, kun je die persoon alleen ontslaan nadat je een ontslagvergunning verkregen hebt.
Inge Geplaatst: maandag 18 Oktober 2010 13:38
En daarnaast zijn er ook wel zorgverleners die voor minder dan 40 euro per uur werken.
Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor zorg er gevraagd word.

Het gezin waar ik aan het werk ben die hadden in 1e instantie allemaal mensen in loondienst maar omdat de zorgverleners vaker zich ziek melden je ze bij zwangerschap door moet betalen en ze zich vaker afmelden.
zijn ze hier toch van terugkomen.
Ik ben als zzp''er bij hun in dienst en ze vinden dit veel prettiger.
Heleen Geplaatst: maandag 18 Oktober 2010 19:14
Het klopt niet dat de budgethouder moet reserveren om mensen in loondienst die ziek worden te kunnen doorbetalen Daarvoor is de budgethouder verzekerd bij de SVB. :D
Judith Geplaatst: dinsdag 19 Oktober 2010 08:07
Klopt, ziekte niet.
Maar reiskosten en afzeggingen wel.

En er worden door mensen die in loondienst gaan soms uurlonen gevraagd die verdacht veel lijken op de tarieven van een freelancers.

Het is dus zaak even aan het rekenen te gaan.
Bij een freelancer zijn alle kosten in het tarief verwerkt waardoor er geen verborgen kosten zijn.

Bij iemand in loondienst volgens de driedagenregeling moet rekening gehouden worden met reiskosten en met vakantie van de budgethouder.

Bij iemand in loondienst die 4 dagen of meer werkt, moet rekening worden gehouden met reiskosten, vakantie van de budgethouder en 20% werkgeverslasten.
Heleen Geplaatst: dinsdag 19 Oktober 2010 10:27
Ook bij iemand in loondienst zitten vakantiegeld en -dagen meestal bij het uurloon inbegrepen. Dus wordt daar ook niet extra voor betaald. :D
Judith Geplaatst: dinsdag 19 Oktober 2010 13:17
Ik heb het niet over vakantiegeld en vakantieuren van de zorgverlener.
Ik heb het over de afwezigheid van de budgethouder tijdens de vakantie van de budgethouder. Die uren moeten doorbetaald worden als de zorgverlener in loondienst is, terwijl dit niet hoeft als het een freelancer is.
Pim Geplaatst: dinsdag 19 Oktober 2010 22:33
Beste Heleen,

Uw reacties zijn deels correct voor de mensen die gebruik maken van de dienstverlening van de Sociale VerzekeringsBank.
Het gaat echter niet op voor alle mensen wat betreft doorbetaling bij ziekte. Mensen die niet gebruik maken van de diensten van de SVB moeten dus WEL geld apart houden voor ziekte van zorgverlener en zorgvrager.

Het is bovendien niet standaard dat mensen vakantieuren en vakantiegeld in het uurloon insluiten. Eigenlijk mag het standaard in het uurloon vastleggen van de vakantie uren niet. Dat zou betekenen dat iemand verplicht is 52 weken per jaar te werken. Volgens Arbo richtlijnen is dat niet toegestaan (mag wel vrijwillig, op verzoek van werknemer, uitbetaald worden in plaats van gebruikt).

Bij het in loondienst hebben op basis van volledig arbeidscontract (dus voor meer dan 3 dagen) zijn er ook nog eens alle arbo regelingen van toepassing. Dat vereist voldoende rustmomenten en vele andere zaken omtrent werkplek, hygiëne, werkkleding en te gebruiken hulpmiddelen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Heleen Geplaatst: dinsdag 19 Oktober 2010 23:14
Wat betreft al dan niet doorbetalen bij vakantie van budgethouder is het inderdaad zo dat moet worden doorbetaald. Echter in de praktijk gebeurt dit niet altijd, wordt het vaak anders afgesproken of in een contract vastgelegd.

Budgethouders zijn bij de SVB bij ziekte verzekerd vooor hun werknemers in loondienst. Dit geldt niet voor freelancers en niet voor mensen met een familie-overeenkomst. :D
Geplaatst: woensdag 20 Oktober 2010 05:54
beste mensen,

hier op het forum wordt regelmatig verkeerde info gegeven ,
ook door mensen die hier heel vaak op het forum zgn deskundige info geven........

Ik raad jullie sterk aan de antwoorden op de sites van de
belastingdienst , per saldo en SVB te gaan zoeken, dan weet je het zeker en
is al deze discussie overbodig !

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een freelancer...
want :

SVB schrijft:

Uw zorgverlener is ziek

Heeft u een zorgovereenkomst met uw partner, een inwonend familielid, een freelancer of een zorginstelling?
Dan hoeft u tijdens ziekte geen loon door te betalen.( !!!)

Maar als u een arbeidsovereenkomst heeft met een zorgverlener, bent u wel verplicht om het loon van uw zorgverlener door te betalen.
Het maakt niet uit op hoeveel dagen uw zorgverlener bij u werkt.

Geef de ziekmelding binnen 24 uur aan ons door, dan vergoeden wij de loonkosten. Met deze vergoeding kunt u vervangende hulp inschakelen.
Ook krijgt u voor uw zorgverlener gratis begeleiding van een professionele arbodienst.
Heeft u een budget voor hulp bij het huishouden (Wmo)?
Als uw gemeente een contract met ons heeft afgesloten, krijgt u ook de loonkostenvergoeding en de begeleiding van een arbodienst.

Vergoeding van loonkosten alleen bij een arbeidsovereenkomst
Als u geen arbeidsovereenkomst heeft met uw zorgverlener, kunt u het loon van uw zorgverlener bij ziekte niet doorbetalen uit uw budget.
Er is dan ook geen begeleiding van een arbodienst mogelijk.

Hoe lang betalen wij het loon door?

Wij vergoeden de loonkosten:

* maximaal 6 weken als u een arbeidsovereenkomst voor minder dan 4 dagen per week heeft.
* maximaal 104 weken als u een arbeidsovereenkomst voor 4 of meer dagen per week heeft.

BRON:
http://www.svb.nl/int/nl/ssp/ziek_zwanger/vergoeding_van_de_loonkosten/
Judith Geplaatst: woensdag 20 Oktober 2010 14:34
Afspreken of in het contract vastleggen dat bij vakantie van de budgethouder geen loon doorbetaald wordt, kan alleen in de eerste 6 maanden.
Daarna is dit niet meer wettig.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.