1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

afwijzing kosten verantwoordingsformulier

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 18 Oktober 2010 06:59
Afgelopen zaterdag 16 oktober hebben we alleen maar zeer teleurstellende post ontvangen waaronder de eindbeoordeling over ons verantwoordingsformulier over de periode 11-04-2010 t/m 30-06-2010.
Aan de begindatum kunt U zien dat wij nog "beginnelingen/groentjes/amateurs" zijn op het gebied van (het beheren van) het PGB maar zijn we er al wel achter dat het ideale beeld waarmee de verstrekkers van het PGB "reclame maken" voor hun produkt/voor dit produkt niet strookt met de werkelijkheid.
Ons kind heeft (zeggen niet alleen wij zijn ouders maar ook het CIZ in hun indicatie) veel individuele steun, hulp, begeleiding etc. nodig (die hij al die jaren in zorg- en hulpinstellingen niet heeft gehad waardoor hij nu alleen maar nog meer van deze individuele steun, hulp, begeleiding nodig heeft maar dat is een heel ander onderwerp waar wij veel **** over kunnen vertellen en **** ervaring in hebben; excuses maar dit moet er eens uit) maar je moet als ouders dan wel door een deskundige laten testen, observeren en laten evalueren wat dit bijzondere èn onschuldige kind nodig heeft, hoe dit kan worden gegeven aan dit bijzonder èn onschuldige kind en wat de tussentijdse effecten hiervan zijn op dit bijzondere maar onschuldige kind!
Blijkbaar mag je van het PGB dus wèl begeleiding betalen maar niet de observaties en oudergesprekken die juist (wel) zo brood nodig zijn.
Dit wisten wij niet van te voren.
Hoe konden wij dit ook weten? Bij je PGB ontvang je geen gebruiksaanwijzing van 2000 pagina's waarin in lekentaal duidelijk staat omschreven wat je beperkingen allemaal zijn in het besteden van het (al dan niet zgn. ook vrijbesteedbare gedeelte van het) PGB.
Ik weet niet wat ik meer ben; boos, gefrustreerd, onmachtig of verdrietig.
Ons hele gezin bestaat uit personen met mentale, fysieke en sociaal-emotionele problematiek die alleen maar verergeren en naar verwachting (door alle bezuinigingen, inperkingen, bepalingen etc.) alleen maar nog erger kunnen en zullen worden.
En hoelang houdt dan degene het nog vol die de boel moet trekken?
Als ik zie hoe groot de bedragen zijn die er naar de zorginstellingen gaat en hoe het er hier aan toe gaat (want ons kind heeft in 8 jaar in verschillende instellingen gewoond) maar waar niets aan gedaan wordt want het zijn nou eenmaal al lang bestaande en grote instellingen (die op papier alles zo goed voor elkaar hebben) dan is het bedrag wat wij hier thuis nodig hebben en gebruiken voor de zorg van ons bijzondere èn onschuldige kind "peanuts".
Ik wilde dat ik één van deze zorginstellingen was waar ons kind heeft gezeten; dan zou ik meer geld, vrijheid en mogelijkheden hebben en deze ook voor dit bijzondere en onschuldige kind (goed) gebruiken.
Zo is het zgn. vrij besteedbare bedrag wel op voordat we er erg in hebben. Sterker nog, zijn we over dit bedrag heen en moeten we het zelf betalen, wat we dus niet kunnen.
Er wordt zoveel eigen initiatief verwacht rond het (regelen, verzorgen en verantwoorden van) het PGB, we moeten er zelf zoveel energie in stoppen, zoveel tijd, ruimte en geld!
En dit hebben we gewoon niet.
Ons bijzondere en onschuldige kind heeft dit nodig.
Al onze gezinsleden hebben dit juist nodig!
Ik ben zo moe! Ik ben zo verdrietig! Ik voel zoveel onmacht! ik ben zo boos!
Geplaatst: maandag 18 Oktober 2010 10:58
Inderdaad; de info is niet goed en komt bovendien op het verkeerde moment: pas nadat je voor een PGB gekozen hebt en geindiceerd bent.

Ik begrijp, dat Uw opgave is afgekeurd, omdat U op het formulier heeft aangekruist dat het om therapie/behandeling gaat en dat mag niet uit een PGB.
Alleen begeleiding mag uit het PGB.
Ik begrijp, dat U nu geld heeft betaald, zonder dat U dit ten laste van Uw PGB kunt brengen.

Hoe dit recht te trekken?
- Indien U salaris aan Uzelf betaald heeft, raad ik U aan dit geld terug te storten op de PGB rekening van Uw kind, zodat U voor de belasting kunt bewijzen, dat U dit niet verdiend heeft. Vervolgens betaalt U de rest van het jaar meer uren aan Uzelf uit wegens begeleiding; aan het eind van het jaar heeft U zo Uw budget reglementair besteed.( De eindafrekening gaat over het héle jaar.)
- Als U aan derden betaald heeft zou U met hen hetzelfde kunnen afspreken; zo niet dan zit U inderdaad fors in de problemen.

Succes!
Geplaatst: maandag 18 Oktober 2010 11:32
dank voor deze reactie.
De oplossing die wordt aangedragen druist dus echt tegen mijn gevoel van eerlijkheid in.
Eerlijkheid waarmee en waarin ik ook onze kinderen opvoed maar wat blijkbaar in deze maatschappij niet meer van deze tijd is.
:cry:
Geplaatst: maandag 18 Oktober 2010 11:41
Even ter verduidelijking:
Ik moest mijn opgave extra verantwoorden door opsturen van kopie-nota's van mijn zorgverleners.
Hierbij zat dus de nota van de spelbegeleiding van ons kind.
Deze zorgverlener had hierop specificaties van observatie en ouder(evaluatie)gesprekken genoteerd.
Wij hebben dit niet voor onszelf gedaan, niet voor de lol maar uit pure zorg voor ons kind!
Het erge van alles is, van de hele zorg- en hulpverlening etc. trouwens, dat je het liefst de handdoek in de ring wil gooien maar je dit niet kan en niet doet omdat het om je kind gaat en diens welzijn en welvaren.
Het is een gevecht tegen de bierkaai!
Geplaatst: maandag 18 Oktober 2010 13:35
Mijn advies is volstrekt eerlijk en correct! :

U draait dan terug wat is gebeurd en gaat (alsnog) doen wat is afgesproken overeenkomstig de zorgovereenkomst en dat is naar ik begrijp begeleiding van Uw kind.
Overigens Uw hulpverlener kon weten, dat kosten van observaties op problemen zouden stuiten voor U; hopelijk is dat een goed uitgangspunt om met hem/haar in gesprek te gaan.
Gesprekken met U zijn m.i. grijs gebied: Problemen tussen U en Uw kind ( ouderbegeleiding) komt in de buurt van behandeling en kan niet uit een PGB.
Een overdrachtgesprek kan waarschijnlijk wel, maar maakt deel uit van kindbegeleiding, is daarvan een onderdeel en hoeft dus niet apart gedeclareerd te worden.
Als bijv. een huisarts Uw kind onderzoekt, vraagt hij ook Uw indrukken, hetgeen deel uitmaakt van het consult.
Het gaat per slot van rekening om een minderjarige!

Bovendien gaat het hier kennelijk niet om hulp op basis van de wet op de jeugdzorg=ouder-kindproblematiek, maar op basis van de AWBZ=kindproblematiek.
U kunt dus BJZ nog vragen om een indicatie op basis van de wet op de Jeugdzorg voor het deel van de ouder-kindproblematiek, maar daar is geen PGB voor!
Geplaatst: maandag 18 Oktober 2010 13:49
P.S.:

PGB is voor "handen aan het bed". Het af te spreken tarief bestaat dan uit contacturen met Uw kind en overheadkosten.
In de contacturen is de overhead begrepen en hoeft dan niet apart gedeclareerd te worden.
Jose Geplaatst: maandag 18 Oktober 2010 20:29
Ik vind niet dat dat tegen je gevoel van eerlijkheid in hoeft te gaan. U staat toch klaar voor uw eigen kind, rijdt dit kind naar de therapieën toe en helpt dit kind erbij. Ook al is dat misschien heel gewoon naar uw menig. Ik heb 3 kinderen met een problematiek en kan daardoor geen "normale" baan uitoefenen, ik heb echter wel het geld nodig om rond te komen, mijn ex-man is namelijk manisch depressief, heeft geen draagkracht en betaald dus niets. Ik betaal mezelf dus af en toe uit het PGB en voer dat op als begeleiding, ik heb dit vooraf overlegd en dit mag ook gewoon. Ik zou er toch over nadenken als ik u was.

Groetjes Jose
Geplaatst: vrijdag 22 Oktober 2010 22:40
qwehkamp;
Hoe dit recht te trekken?
- Indien U salaris aan Uzelf betaald heeft, raad ik U aan dit geld terug te storten op de PGB rekening van Uw kind, zodat U voor de belasting kunt bewijzen, dat U dit niet verdiend heeft. Vervolgens betaalt U de rest van het jaar meer uren aan Uzelf uit wegens begeleiding; aan het eind van het jaar heeft U zo Uw budget reglementair besteed.( De eindafrekening gaat over het héle jaar.)

Ik snap dit even niet..
Het blijft toch geld dat aan jezelf is betaald dan ?
ofwel; belasting mikt sowieso dan blauwe envelop bij je neer
qua ziektekosten/premies etc..
IK moet althans WEL ruim 33% retour geven..

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.